Aller au contenu

Le Ballet national présente une Tempête enchanteresse

Pour faire du 450e anniversaire de la naissance de William Shakespeare (1564-1616), Krzysztof Pastor a créé une chorégraphie complète pour le Ballet national, vaguement basée sur le thème de l'histoire de l'art. La Tempête (1611). La représentation fait partie du Holland Festival. Le dramaturge Willem Bruls a adapté la dernière pièce de Shakespeare sur le prince exilé sur une île, Prospero, et sa fille Miranda, en un texte dans lequel l'histoire est racontée quatre fois, d'autant de points de vue. Le résultat est enchanteur.

In deze productie werkt Pastor samen met de Iraans/Amerikaanse videokunstenares Shirin Neshat, die met haar vaste partner Shoja Azari tekent voor verstilde, poëtische filmbeelden. Deze zijn volkomen organisch geïntegreerd met het fraaie toneel- en lichtplan van Jean Kalman en Elsa Ejchenrad. Het openingsbeeld is adembenemend: een man (Abbas Bakhtiari) zit op de grond tegen een kale boom, met op de achtergrond aanrollende golven: zijn eenzaamheid is bijna tastbaar.

Tem;pest

Dan staat de man op, neemt een daf (Perzische lijsttrommel) ter hand en geeft een spetterende ouverture – Holland Symfonia zit zwijgend in de orkestbak. Het is ongelooflijk welk een scala aan klanken Bakhtiari aan het oeroude instrument weet te ontlokken: aardschokkende dreunen kondigen het naderende onheil aan; vuile sisklanken verbeelden de hypocrisie van de personages die elkaar vanuit puur eigenbelang beurtelings aantrekken of afstoten; lyrische druppelloopjes verwijzen naar de ontluikende liefde tussen Miranda en Ferdinand.

De eilandbewoners dragen zwierige, derwisjachtige rokken – blauw in het eerste deel, rood in het tweede, zwart in het derde en wit in het laatste deel. Nu eens zijn zij een oorlogszuchtig leger dat met dreigende stapsprongen de indringers belaagt, dan weer omringen zij als geesten liefdevol de toenaderingspogingen tussen Miranda en haar verschillende minnaars – anders dan in het origineel is zij behoorlijk promiscue.

(c) Angela Sterling
(c) Angela Sterling

Wie het script van tevoren niet gelezen heeft, zal soms moeite hebben te onderscheiden wie wie is, maar de dans is bijzonder expressief en de kostuums zijn prachtig. De filmbeelden tonen nu eens woeste golven, dan weer zandduinen begroeid met graspollen, waardoor je als toeschouwer zelf op het eenzame eiland lijkt te zijn beland. Sterk zijn de uit de zee opdoemende gestalten, die lijken te verwijzen naar de vluchtelingenproblematiek: ook Prospero en Miranda zijn immers uit Milaan verbannen en hebben hun toevlucht moeten zoeken op deze onherbergzame plek in de oceaan.

Abbas Bakhtiari
Abbas Bakhtiari

Ook de integratie van traditionele Perzische muziek (daf), oude muziek (Purcell, Tallis, Johnson, Locke) en hedendaagse gecomponeerde muziek van Michel van der Aa loopt uiterst soepel. Holland Symfonia toont zich onder leiding van dirigent Matthew Rowe van alle markten thuis. Je vraagt je op momenten af of de koperblazers met hun omfloerste klank misschien toch authentieke instrumenten ter hand hebben genomen. De soms fel dissonante muziek van Van der Aa wordt door Pastor vernuftig ingezet bij passages vol strijd en onbegrip.

Enige minpuntjes zijn de wat schrille stem van countertenor Dave ten Kate, en de soms al te expliciete videobeelden. Zo zien we bij een woeste oorlogsdans close-ups van blaffende honden en wordt tijdens een liefdesduet ingezoomd op een elkaar naakt liefkozend paar. Op deze momenten wordt de dans gereduceerd tot een voetnoot bij het beeld en verdwijnt de magie. Azari vertelde me na afloop dat er nog aan het beeldmateriaal geschaafd zou worden. Als deze passages vanavond bij de première alsnog plaats maken voor meer aan onze verbeelding overlatende fotografie, rest er maar één woord voor deze productie: perfect.

The Tempest gaat vanavond in première in het Muziektheater Amsterdam en loopt tot en met 29 juni.

Les commentaires sont fermés.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais