Aller au contenu

Travailler gratuitement est devenu monnaie courante dans le domaine des arts. 4 faits bruts par le directeur du festival Meulman

'La pratique du paiement par chèque-livre n'appartient pas à un secteur professionnel ayant une importance économique substantielle.Jeffrey Meulman, directeur de l'Institut des sciences de la vie et de l'environnement de l'Université du Québec à Montréal (UQAM). Festival de théâtre néerlandaisIl a appris à vivre avec. Contre son gré. En tant qu'hôte du gala annuel du théâtre néerlandais, il est parvenu à organiser à nouveau cette fête. Sans argent.

Op zijn website legt Meulman het uit: ‘Sinds de liquidatie van het Bureau Promotie Podiumkunsten in oktober 2013 is er voor het Gala van het Nederlands Theater geen geld meer. Was er ooit een budget van een ton, afkomstig van de opbrengsten van de afgeschafte Theater- en Concertbon, nu is dat nul. Met vereende krachten kan dat Gala toch gerealiseerd worden, grotendeels omdat het Nederlands Theater Festival, de Amsterdamse Stadsschouwburg en ACT, de vereniging voor Acteursbelangen er hun tijd en middelen in steken. Mensen worden voor hun inzet niet of amper betaald. Dat is de downside. Die niet zou moeten mogen.

Om nu alleen naar de regering te wijzen als oorzaak van dit alles, voert te ver. Immers, dat Bureau Promotie Podiumkunsten is niet aan een subsidiestop ten onder gegaan, maar aan domheid bij de financiers. Daar hebben we uitvoerig over gepubliceerd. Er zijn meer redenen waarom het mis gaat. Meulman geeft er zelf een paar:

1 : La culture du don a échoué.

Van den Ende zegt het zelf: de geefcultuur in Nederland komt niet van de grond zolang we hier nog vele malen meer belasting betalen dan in geefcultuurvoorbeeldland Amerika.

2 : Le marché du sponsoring s'est effondré.

Wie nog wel eens iets geeft wordt gestraft met een overvloed aan aanvragen van nieuwe inititatieven.

3 : Ceux qui ont encore de l'argent doivent payer.

Rekeningen die niet naar het bedrijfsleven, overheid of het publiek worden gestuurd maar voornamelijk naar elkaar. Waar eerst vriendendiensten werden geleverd, heerst nu het ‘uurtje-factuurtje’.

[Tweet “Waar eerst vriendendiensten werden geleverd, heerst nu het ‘uurtje-factuurtje’.”]

4 : L'art marginalise.

Uit de theaters is het gesubsidieerde toneel aan het verdwijnen terwijl ook de vrije producenten worstelen om aan speelbeurten te komen. Filmhuisfilms draaien steeds korter in de bioscopen.

Hoe nu verder? Het is duidelijk dat de bodem nog niet in zicht is. Het is bekend dat veel instellingen in hun toegekende subsidieaanvragen veel te rooskleurige cijfers hebben gegeven over hun verwachte publieksinkomsten. Of dat binnen nu en twee jaar tot nieuwe faillissementen gaat leiden is nog niet zeker. We vermoeden dat het anders gaat: mensen gaan gratis werken.

Voorlopig zullen we het dus met deze toekomstvisie moeten doen:

Concreet en voor de hand liggend: als artiesten, professionals en fans consequent en genereus eigen content delen via de sociale media, maakt dat het knokken om een felbegeerde minuut in DWDD uiteindelijk overbodig. Een artikel dat het goed doet op internet, maakt een plek in de krant onnodig. Het Amsterdam Fringe Festival moedigt aan om toch vooral je eigen theater in je eigen huiskamer te beginnen.’

En dus besluit Meulman, die ook aan de wortels stond van het geslaagde bid van Leeuwarden om Culturele Hoofdstad van Europa te worden: ‘Een andere blik op wat waarde vertegenwoordigt, creëert kansen. Velen weten dat, maar niet iedereen is bereid om het geloof in groei-door-meer-geld op te geven.’

Lire l'article complet.

 

Les commentaires sont fermés.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais