Aller au contenu

Le baroque exsangue revisité #HF15

Na een uur keek ik op mijn horloge – er bleken amper 10 minuten verstreken. Op papier zag het programma Baroque Revisited van Solistenensemble Kaleidoskop in het Muziekgebouw aan ’t IJ op 18 juni er spannend uit. Werken van componisten uit de Barok worden door de Duitse componiste Sarah Nemtsov (1980) tot één geheel gesmeed, verweven met moderne klanken en in een ruimtelijke setting geplaatst. De praktijk bleek weerbarstiger en de uitkomst was van een dodelijke saaiheid.

Mooi dat jonge mensen proberen een nieuwe concertvorm te ontwikkelen, maar dit vergt creativiteit en alles staat of valt met een goede uitvoering. Aan beide schortte het helaas. Het gestoei met flikkerende lampjes, het geloop over het podium en door de zaal en de combinatie met elektronica ten spijt, wilde de voorstelling maar niet dynamisch worden. Dat we moesten wachten tot een gesprongen snaar in het klavecimbel vervangen was, bleek achteraf bezien een omineuze voorbode.

L'ancien se heurte au nouveau

Het concert opende sfeervol. Op een verduisterd podium druppelen de musici langzaam binnen en stellen zich afwachtend ter linkerzijde op. De spanning zakt echter weg zodra een prominent midden op het podium geplaatste luidspreker modderige klavecimbelklanken uit begint te stoten, doorsneden met technische ‘storingen’. Wanneer klaveciniste Elina Albach zich in het betoog mengt, komt de box langzaam tot zwijgen en gaan ook de strijkers meespelen. Theorie: oud botst op nieuw, verrassend! Praktijk: slaapverwekkend, met plichtmatige interpretaties, krasserige en geregeld zelfs onzuivere strijkersklanken.

Ook hierna gaat de anderhalf uur durende voorstelling maar niet vlammen, ook al doen de musici hun best. Ze lopen wat af, dragen lampjes rond, bevestigen stroboscopen aan de wanden van de Grote Zaal, krassen met hun stokken over snaren en muziekstandaards en produceren akelig piepende geluiden met plakken tempex. De melodielijnen van barokmeesters als Bach en Muffat worden stevig uitgerekt met eindeloze tremoli, verbogen met ‘valse’ glissandi, of vervormd tot een woeste kakofonie van ‘moderne’ klanken in een soort free jazz stijl. Theorie: vervreemdend! Praktijk: gezocht en bloedeloos.

Kaleidoskop wil een laboratorium zijn voor ‘theatrale en muzikale ideeën’; oude en nieuwe muziek ‘op een originele manier over het voetlicht brengen’; een ontmoetingsplaats zijn ‘voor theorie en praktijk’. De musici zijn van goede wil, maar je zou hun een paar stevige workshops gunnen bij het Festival Oude Muziek en de Ligeti Academie, om te leren het papieren format van de theorie in de praktijk tot leven te wekken.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais