Aller au contenu

Kate Moore remporte le prix Matthijs Vermeulen - en tant que première femme

Op zaterdag 2 december krijgt de Australisch-Nederlandse componist Kate Moore (1979) de Matthijs Vermeulenprijs voor haar compositie The Dam. Het prijzengeld bedraagt € 20.000, beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten. De prijs werd in 1972 ingesteld en vernoemd naar de Nederlandse componist en criticus Matthijs Vermeulen (1888-1967). Tot nu toe ging hij steevast naar mannen, sommigen kregen hem zelfs twee keer. Moore ontvangt hem zaterdag als eerste vrouw ooit. Dat gebeurt tijdens het Festival Dag in de Branding in Den Haag, in het Korzo Theater. Haar stuk wordt daar aansluitend uitgevoerd door ensemble Herz.

Kate Moore koppelt repetitieve patronen aan een opulente klankwereld. Afgelopen zomer verblufte ze tijdens het Holland Festival vriend en vijand met haar grootschalige Sacred Environment. Dit oratorium voor orkest, koor, solisten en live video is geïnspireerd op heilige gebieden van de oorspronkelijke bewoners van Australië. De soms overweldigende klankmassa’s riepen herinneringen op aan de Carmina Burana van Carl Orff. Meestal gaat Moore ingetogener te werk; vaak heeft haar muziek een dromerige, bezwerende sfeer. Geregeld combineert ze instrumenten met kunstzinnige geluidsobjecten, die een subtiel maar belangrijk onderdeel vormen van de compositie. Ook bouwde ze zelf ontworpen keramische slagwerkinstrumenten.

Didgeridoo

Moore componeerde The Dam in 2015 in opdracht van het Canberra International Music Festival, Australië. Het stuk was oorspronkelijk gezet voor sopraan en kamerorkest, met onder andere een didgeridoo en een elektrische baritongitaar. Twee jaar later vroeg het Britse ensemble Icebreaker haar een instrumentale versie te maken. Hierin is de didgeridoo vervangen door een panfluit; deze versie krijgt nu de Matthijs Vermeulenprijs. Voor het Herz Ensemble maakte Moore overigens weer een ander arrangement, waarin zowel zangeres als didgeridoo in ere zijn hersteld.

Déclarations d'époque

De jury noemt The Dam ‘zowel een spannende, meeslepende compositie als een rijke verklanking van het tijdsgewricht. De fluisterzachte, mysterieuze motorische beweging waarmee het werk opent mondt met een overtuigende opbouw uit in een groots muzikaal gebaar.’ Verder rept het juryrapport van een op ‘organische wijze geweven evocerend lijnenspel’. Dit biedt ‘zowel dramaturgisch als melodisch een rijke spiegel voor de luisteraar.’ De jury prijst het lef van Moore om een ‘haast monomane muzikale beweging’ te combineren ‘met een uiterst precieze klankvoering. Moore wil in haar muziek niet nuanceren of verzachten, maar raakt de luisteraar direct zonder compromis.’

Prix Willem Pijper

Eerder die dag wordt overigens ook de Prix Willem Pijper uitgereikt, aan Moores Mexicaanse leeftijdgenoot Hugo Morales Murguía. Hij krijgt deze voor zijn compositie Equid uit 2014, die in de Nieuwe Kerk wordt uitgevoerd door Slagwerk Den Haag. Volgens het juryrapport heeft het stuk een ‘signaalfunctie’ omdat het ‘inspireert om op een andere manier te luisteren naar de geluiden van alledag’. De compositieprijs wordt voor de Gemeente Den Haag gecureerd en uitgereikt door de Johan Wagenaar Stichting .

Normaal gesproken duurt Dag in de Branding maar één (zater)dag, maar voor deze laatste editie van 2017 wordt er een dag aangeplakt. Dit ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de Johan Wagenaar Stichting, die zich inzet voor nieuwe muziek. Op zondag 3 december geeft het pianoduo X88 in Korzo een recital met vier wereldpremières. De pianisten Vicky Chow en Saskia Lankhoorn spelen onder anderen Preservation (Pearl Morpho) van Pete Harden en Naked, I de Vanessa Lann.

Een compleet overzicht van het tweedaagse festival peut être trouvée ici.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais