Meteen naar de inhoud

WAARDEER & DONEER!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

Uitgevers maar ook journalistiek op de korrel in voorstelling Krant

Met de voorstelling Krant wil de Nederlandse toneelmaker Joeri Vos van De Veenfabriek kritiek leveren op de grote Belgische krantenexploitanten in Nederland. Maar ook van de journalistiek wordt een weinig florissant beeld geschetst. Vos, zo liet hij tevoren weten, maakt zich ernstig zorgen over de onafhankelijkheid van de nieuwsvoorziening. Immers, Nederlandse dagbladen zoals AD, Telegraaf, Volkskrant en NRC, alsmede veel… 

Taskforce: ‘Noodsteun mag niet leiden tot structurele toename van de reserves’

Vandaag heeft de Taskforce Culturele en Creatieve Sector een zoveelste brief op poten gestuurd naar het ministerie van OCW. Daarin herhaalt de verzamelde koepel van alle creatieve en culturele organisaties de eerder geuite kritiek op de versoepeling van de coronamaatregelen, die vooral voor de cultuursector en het nachtleven geen enkele verlichting brengt. Speciale aandacht is er voor de DJ’s en… 

Don’t F*ck With Artemis: Aluins wraakcomedy biedt troost in tijden van wanhoop

Qua godsdienst hebben we het slecht getroffen met één enkele oppermachtige en alwetende god die ook nog eens Liefde is. Theologen en filosofen verdienen daarom al een paar tientallen eeuwen een dikke boterham aan het verklaren van alle ellende in de wereld, waar God alleen maar liefde is. Nee. Dan de klassieke Grieken. Bij hen regeerde de vrije wil. Niet… 

Club Gewalt laat diepte zien, maar niet voelen in ‘Antropoceen de musical’

Soms droom ik van een subsidiestelsel waarin kunstenaars hun wilde plannen ook echt helemaal, tot in alle extremen, kunnen uitvoeren. Of, sterker nog, verplicht zijn om dat te doen. Dat je, bijvoorbeeld, als je een musical maakt, je ook echt een live band op het toneel moet zetten, en niet een studio-opname mag gebruiken. En dat je daar dan geld… 

Ozu, en nog 5 redenen waarom we Shochiku 100 in Eye niet mogen missen

Onder de titel Shochiku 100 presenteert Eye in februari een prachtig programma dat een eeuw films uit een van Japans belangrijkste studio’s omvat. Hier tot nu toe onbekend werk, naast titels van gevierde regisseurs als Masaki Kobayashi, Nagisa Oshima, Takeshi Kitano en vooral Yasujiro Ozu. Vier Ozu-films, waaronder Tokyo Story, gaan tegelijkertijd uit in de filmtheaters.

Hoe komt die voet daar? Een rauw en wreed, maar ook ontroerend verhaal van Claudio Morandini

Sneeuw, hond, voet luidt de geweldige titel van het eerste boek dat van Claudio Morandini in het Nederlands is vertaald en is verschenen bij Koppernik, een uitgeverij gespecialiseerd in literaire pareltjes. De roman, die in Italië al in 2015 verscheen en lovend werd ontvangen, speelt zich af in de streek waar de auteur woont, de Valle d’Aosta. Hoofdpersoon Andelmo Farandola… 

Betreft: Sollicitatie programmamaker Cultuur & Sociaal Domein

Beste Bibliotheek Zuid-Kennemerland, graag solliciteer ik naar de functie ‘programmamaker Cultuur & Sociaal Domein’ die je publiceerde op de website ‘Culturele Vacatures‘. Ik ben namelijk een enorme aanhanger van het idee dat een bibliotheek zich zo min mogelijk moet associëren met boeken. Daar walmen de stofwolken je immers al direct van tegemoet. Jullie wisten natuurlijk ook allang dat een boekenkast… 

‘Huilende mensen zochten wanhopig naar familiefoto’s’. Franco Faggiani schreef een roman over de aardbevingen in Italië

Huizen, monumenten, winkels en straten werden van de kaart geveegd. Bijna driehonderd mensen stierven onder het puin. Franco Faggiani (73) schreef een aangrijpend boek over de aardbeving die midden-Italië vijf jaar geleden trof: Soms zou ik de wind willen zijn. Succes Als het even kan trekt Franco Faggiani de Noord-Italiaanse bergen in. Ook nu bevindt hij zich in de Piëmontese… 

‘Vertel me alsjeblieft wat er is gebeurd, want ik kan het niet bevatten.’ Nicola Lagioia schreef een indringend boek over een wrede moord in Rome.

Vijf jaar geleden werd Rome opgeschrikt door een wrede, bloedige moord. Onder invloed van cocaïne en alcohol vermoordden twee bijna-dertigers zonder reden een jongeman die ze niet kenden. Schrijver en journalist Nicola Lagioia werd, net als veel andere landgenoten, gegrepen door de zaak. ‘Dit is niet alleen een verhaal over een moord, maar vooral ook over eenzaamheid.’ Manuel Foffo en… 

Toezichthouders komen met noodkreet naar ministerie: ‘Wat eenmaal weg is, is lastig weer opbouwen.’

‘Wij komen met deze hartenkreet, omdat wij oprecht bezorgd zijn dat de culturele sector de lockdowns van de afgelopen twee jaar niet te boven komt.’Dit schrijven de voorzitters van de Raden van Toezicht van een groot aantal culturele instellingen vandaag in een brief aan Ernst Kuipers, minister van VWS, en Robbert Dijkgraaf en Gunay Uslu, respectievelijk minister en staatssecretaris van… 

De amusementsindustrie maakt kwetsbare amateurs tot lijfeigene

Inmiddels heeft iedereen die een beetje bekend is in Nederland wel meegedaan aan een show waarbij geheimhouding essentieel is. Dat kan gaan van het relatief onschuldige verborgen houden van de winnaar van De Slimste Mens tot de extreme geheimhouding die onderwerp is van Wie Is De Mol (WIDM) en die uiteindelijk leidt tot de wurgcontracten die aan talentenshows als The… 

Veel theaters werden rijk door de pandemie. Maar hun toekomst is duisterder dan ooit.

Niemand snapt nog waarom de theaters, musea en concertgebouwen dicht moeten blijven, terwijl de winkels en contactberoepen weer volop aan het werk zijn. En terecht: we willen allemaal weer een normaal leven, samen naar de film, dansen bij een tof concert, en slenteren langs kunst in een museum. We hebben ontspanning nodig. Er is echter ook een keerzijde aan dit… 

James Bond deed het goed, maar kon bioscoopjaar 2021 toch niet redden van dieptepunt

De Nederlandse bioscoopbranche presenteerde de jaarcijfers. 14,3 miljoen bezoeken betekent een heel mager jaar, ten gevolge van de coronamaatregelen. No Time to Die was de best bezochte film, goed voor 12% van het jaartotaal. Pluspunt is het goede Nederlandse marktaandeel. De zalen moeten snel weer open, vindt de branche.

Het kabinet graaft zich in, waar nu juist samenwerken met de samenleving nodig is. 

Ik vermoed dat de keuze om de musea, de concertzalen en de theaters dicht te houden, terwijl sport en Bijenkorf open kunnen, niet uit cultuurhaat geboren is. Een jaar geleden had ik getwijfeld. Nu is duidelijk dat hullie van het OMT eigenlijk helemaal geen verlichting willen, maar de grootste dreiging van burgelijke ongehoorzaamheid willen indammen. Sporters en middenstanders gooien eerder… 

Fonds Podiumkunsten werkt aan opschoning subsidiewoud

Het gaat allemaal pas in 2023 in, op zijn vroegst, maar de eerste vlagen van de frisse wind die door het Fonds Podiumkunsten waait, brengen de boomtoppen in beweging. Het Fonds wil onder de nieuwe directeur Viktorien van Hulst een einde maken aan de vele  subsidieregelingen die in de afgelopen jaren onder het mom van ‘maatwerk’ tot een bureaucratisch oerwoud… 

Legende David Bowie staat garant voor eeuwigdurende exploitatie

Ter ere van David Bowie’s 75e geboortedag op 8 januari 2022 wordt een dag ervoor het langverwachte album “TOY” uitgebracht op 6×10-inch vinyl, cassettes en een 3 CD-set. Dit niet eerder-gehoorde album maakt namelijk deel uit van de Brilliant Adventure-boxset, die fans al sinds november 2021 voor 150 euro kunnen aanschaffen. Is dit een langverwacht teken uit het hiernamaals, of… 

Dit is waarom Cultuurpers bestaat – De meest gelezen verhalen van 2021.

Dit zijn de verhalen die in 2021 de muisarmen en klikvingers in beweging brachten, en dat is precies het materiaal waaraan Cultuurpers zijn bestaansrecht aan ontleent. Het is de top tien van meest gelezen verhalen, in een jaar dat ruim 250.000 paginabezoeken werden afgelegd. Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’ Ingrid van Frankenhuyzen deed… 

Nerdpodcast over de jaarlijst van Marijn Lems (NRC): Mentale trauma’s en worstelen met verlies en rouw.

Marijn Lems heeft een hobby die mooi samenvalt met zijn werk als recensent voor NRC Handelsblad, Theaterkrant en Cultuurpers. Hij speelt namelijk ontelbaar veel games, ziet bizar veel televisieseries en gaat ook nog eens meer naar het theater dan menig collega zich kan permitteren. Elk jaar maakt hij een top-lijst aan, die hij op Facebook plaatst. Ooit was dat de… 

KunstZINnig #3: Jasmijn Huisman in gesprek met Gershwin Bonevacia, stadsdichter van Amsterdam: ‘‘Als ik niet schrijf, kan ik gebeurtenissen moeilijker verwerken.’

In de derde aflevering van de podcast KunstZINnig gaat journalist Jasmijn Huisman met de stadsdichter van Amsterdam, Gershwin Bonevacia, in gesprek over de manier waarop poëzie zin geeft aan zijn leven: ‘Er is altijd een vuur in mij dat ik niet kan ontkennen. Ik heb niet de keus gemaakt om te schrijven, ik kan gewoon niet anders.’ Gershwin Bonevacia is… 

170 miljoen structureel erbij. De cultuursector kan opgelucht ademhalen. Ons verlanglijstje

Rutte 4 zegt sorry voor Rutte 1, 2 en 3. Heel anders kunnen we het nieuwe regeerakkoord niet uitleggen. Vrijwel alle kroonjuwelen van 11 jaar neoliberaal beleid zijn opgegeven. Dat de begroting voor de culturele en creatieve sector nu (inclusief de marginale reparaties tijdens Rutte 3) weer terug is op het niveau van 2010 is bijna niet te geloven. Dat… 

‘Aan vogels ben ik driekwart van mijn leven gewoon voorbijgelopen.’ Leer vogelen met schrijfster Nicolien Mizee

Ze kon nauwelijks een mus van een winterkoninkje onderscheiden, en gaf het vogels spotten bijna op. Maar inmiddels herkent schrijfster Nicolien Mizee moeiteloos een barmsijs of een waterspreeuw. Nicolien Mizee’s Vogelboek is bedoeld als stimulans voor leken zoals zijzelf. ‘Je ervaart gewoon zoveel meer van je omgeving.’ Hoe romantisch: de wilde zwaan bracht schrijfster Nicolien Mizee en haar man Rob… 

Tony Kushner geeft Spielbergs West Side Story een diepgang mee waar je nooit op uitgekeken raakt.

De openingsbeelden van West Side Story (2021) vertellen al een heel verhaal. Dat zit in een paar frames. Een billboard met een grandioos nieuwbouwproject. De camera zweeft er haast achteloos langs terwijl we over puinhopen van een New Yorkse achterstandswijk glijden, niet met de karakteristieke brandtrappen langs de gevel, zoals in de eerste verfilming (1961) van dit muziektheaterstuk uit 1957,… 

Kunstorganisaties, betaal je eigen mensen fatsoenlijk!

Een vangnetregeling voor freelancers in de culturele sector: vijftig belangen- en brancheorganisaties hebben deze week opnieuw een beroep gedaan op kabinet en Tweede Kamer voor financiële steun aan deze grote groep. Het gaat om zeventig procent van de zogenoemde cultuurwerkers, dus een meerderheid die geen vast dienstverband heeft. Door de zojuist heringevoerde avondsluiting van podia zien zij hun inkomsten opnieuw… 

Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’

Pure paniek en existentiële angst: dat is het beeld dat je krijgt als je makers in de kunst persoonlijk benadert over de effecten van de trickle down (het doorsijpelen van de coronasteungelden van de overheid naar die makers). De Creative Coalitie maakt weliswaar een vuist voor ze, praat erover met de minister, de instituten debatteren erover, maar de makers zwijgen… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands