Meteen naar de inhoud

WAARDEER & DONEER!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1)

Van reizen word je een beter mens. Dat vindt iedereen, en het is een geweldige gunst om te mogen reizen. Een voorrecht om het te kunnen. Als je met de trein naar Engeland gaat, zie je, de laatste minuten voordat je bij Calais onder het Kanaal verdwijnt, steeds meer hekken verschijnen. En dan hebben we het niet over het gemiddelde… 

Beter laat dan nooit. Werkgevers in de creatieve sector vragen 100 miljoen extra. And counting.

Terwijl ik met een aantal leiders van de cultuursector in Manchester rondliep, stuurde minister Ingrid van Engelshoven een brief naar de Kamer, waarin ze vertelde hoeveel het zou kosten om de rijksgesubsidieerde kunstinstellingen bij het huidige aanbod in staat te stellen tot fair pay. Die brief bevatte dus nogal wat weglatingen: de minister zweeg over de rol die regionale en… 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

OT Rotterdam Sartre

OT-Rotterdam brengt demasqué van Jean-Paul Sartre met een schitterende rol voor José Kuijpers

De grote filosoof van de linkse opstanden van 1968 was zowel privé als in zijn filosofie onbetrouwbaar. Z’n muze Simone de Beauvoir werd ook slachtoffer. In bijna anderhalf uur voltrekt zich bij theatergezelschap OT Rotterdam de ontluistering van De Beauvoir in een schitterende rol van José Kuipers, tegenover Tim Linde als ex-studentenleider Benny Lévy en vertrouweling van Sartre. Kabbala Stukje… 

70ste Berlinale, onder nieuwe leiding, opent met My Salinger Year en herdenkt de slachtoffers van Hanau

“We hebben goede hoop”, is het antwoord als ik vlak voor de start van het filmfestival in Berlijn een collega aanspreek. Want nieuwsgierig hoe de keus voor Carlo Chatrian als nieuwe artistiek directeur gevallen is bij de Duitse kritiek. Chatrian, hiervoor directeur van het toonaangevende arthousefestival in Locarno, ligt goed, begrijp ik. Of deze 70ste Berlinale al dat nieuwe elan… 

Reinbert is dood, leve Reinbert!

‘Ik sta met je op en ik ga met je naar bed,’ zei ik schertsend. We stonden in zijn keukentje, waar hij koffie voor zichzelf zette en thee voor mij. De grote schrikogen van Reinbert vertelden dat mijn ironische opmerking was geland in de onvruchtbare aarde van zijn dodelijke ernst. – Het was niet het eerste en niet het laatste… 

Er heerst chaos bij de procedure voor subsidieaanvragen voor de Culturele Basisinfrastructuur. Daarom laten we u de mail even lezen. 

Dat in Nederland het wantrouwen van de overheid jegens de burger bizarre vormen heeft aangenomen, bewijst het gedoe met de toeslagen bij de belastingdienst en de toestanden bij het UWV. Of je gemiddelde verhuurder van woningen waar je een lekke kraan wilt melden. Dankzij een politiek die onder invloed van vals ondernemersdenken en rabiaat populisme de burger als fraudeur behandelt… 

‘Ik ben een vrijere schrijver geworden.’ Esther Verhoef over de nieuwe dimensie in haar werk

Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zo lang als ze fictie schrijft – sinds haar zevende. Of ze nou tien of honderd pagina’s lang zijn, haar verhalen zijn Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ‘Kijk,’ zegt Esther Verhoef, terwijl ze de flappen van het omslag van Labyrint – de verhalen  openvouwt. Op de binnenkant zijn oude, op… 

Matthijs gaat naar de zaterdagavond. Dat is natuurlijk het einde van VPRO’s Mondo. (Update: of niet?)

Fascinerend voorpaginanieuws en headliners voor alle talkshows: Matthijs van Nieuwkerk stopt na 15 jaar met DWDD. Natuurlijk een ramp van nationale omvang. De boekensector roept het einde van de wereld uit, bandjes kunnen niet meer doorbreken en de opvolger van De Correspondent kan nooit meer in zes minuten zijn crowdfundingdoel halen. Een instituut verdwijnt, en iedereen is in paniek. Wie… 

Waarom ik hoop die jongeren van dat bijzondere leesclubje hier te treffen: Olga Neuwirth componeert soundtrack bij Die Stadt ohne Juden

Het opkomende fascisme wordt steeds meer salonfähig. Vooral onder jongeren, ontdekte ik onlangs tijdens een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw. Een leesclubje van twintigers zei genoten te hebben van het Tweede Slagwerkconcert van James MacMillan. Ze hekelden mét mij de draconische kortingen op cultuur. Maar opeens klonk het onbekommerd: ‘We stemmen allemaal op Thierry.’ Toen ik ontsteld… 

Vijf sterren. Of meer. Waarom we heldinnen als Tina Turner nodig hebben. 

Wat. Hebben. Wij. Verschrikkelijk. Veel. Te. Leren. Als er 1 ding is dat de musical Tina duidelijk maakt, is het dat wel. Zeker bij de stormachtige première, zondag 9 februari, een paar uur voordat storm Ciara de laatste bubbels uit de Utrechtse champagneglazen woei. Een vrijwel volkomen witte zaal, in Black Tie, dat wel, met slechts een paar mensen van… 

Retrospect Opera presenteert Fête Galante van onterecht vergeten Ethel Smyth – Kopen, die CD!

‘Als ik niet over drie dingen beschikt had die niets met muziek te maken hebben, was ik al vroeg aan eenzaamheid en ontgoocheling te gronde gegaan’, schreef Ethel Smyth (1858-1944) op haar zestigste. Die drie dingen waren: ‘Een ijzeren gezondheid, een uitgesproken vechtersmentaliteit en een bescheiden, maar zelfstandig inkomen.’ Waar vrouwen in de negentiende eeuw waren veroordeeld tot het componeren… 

‘Een jaar lang heb ik Ravels partituren overal mee naartoe gesleept’ – Bart Visman orkestreert ‘Ondine’

De Nederlandse componist Bart Visman (1962) schreef al veel prachtige eigen werken, maar maakt zijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een orkestratie van ‘Ondine’. Dit is het eerste deel uit de driedelige pianocyclus Gaspard de la nuit van Maurice Ravel. Het vormt de opmaat voor een integrale instrumentatie, die volgend seizoen in première gaat. ‘Ik ben van hetzelfde… 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

De ZZP’er is de schuld van alles. Nu ook van de ondergang van de regionale kunstjournalistiek.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van het Eindhovens Dagblad, viel op… 

Waarom VPRO Mondo een programma is om te koesteren

In de jaren negentig van de vorige eeuw was de BBC 2 voor mij een reden om thuis te blijven. Het ging dan even niet om de afleveringen van Star Trek die ze bleven uitzenden, terwijl de Nederlandse tv elke vorm van verbeelding probeerde buiten te sluiten. Nee, het had te maken met The Late Show, een cultuurpogramma. Om kwart… 

Juffenballet is een prettig gestoorde puinhoop, en een ode aan de fantasie

Er is al veel gezegd over Almere, dat het lelijk is, bijvoorbeeld, of teveel op auto’s gericht. Er zijn ook weinig steden in Europa waar de vierbaanswegen zo glorieus tot aan de winkelpui doorlopen als in Almere. Ik wil daar nog een lofzang aan toevoegen. Komende van het station, wandelend over een kunstmatig duin van parkeergarages en fastfoodketens, rakelings langs… 

L’Orfeo: deze prachtvoorstelling verdient het internationaal op tournee te gaan!

De nieuwe productie van L’Orfeo van De Nederlandse Reisopera en Opera2Day is een vorm van totaaltheater waarbij Wagner zijn vingers zou hebben afgelikt. In haar regie smeedt Monique Wagemakers zang, dans, muziek, kostuums en decor samen tot een onlosmakelijk geheel. De voorstelling is meeslepend, poëtisch en betoverend en sluit naadloos aan bij de gestileerde taal waarmee Monteverdi in 1607 het… 

Serge van Veggel brengt Opera Melancholica: ‘Depressie is een groot maatschappelijk probleem – een miljoen mensen zit aan de pillen’

‘Mijn liefde voor opera wortelt in mijn jeugd. Emoties die je als jongere voelt worden in opera bijna tastbaar. Tijdens het luisteren ervoer ik vaak een catharsis.’ Regisseur Serge van Veggel zoomt met de productie Opera Melancholica in op depressie en waanvoorstellingen. Uitgangspunt is The Fall of the House of Usher van Philip Glass, gepresenteerd als een vorm van ‘anatomisch… 

49ste editie Filmfestival Rotterdam opent met Mosquito – de geschiedenis als een koortsdroom

In de trailer van het International Film Festival Rotterdam, dat op 22 januari van start gaat, verbrokkelen filmbeelden tot abstracte vormen en kleurpatronen. Het heeft te maken, begrijp ik, met de verwondering over de onstuitbare drang tot verhalen maken. Ooit zette een grotbewoner een geverfde hand op de rotswand. In de digitale tijd toveren we verhalen met gekleurde pixels. De… 

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze het drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw, waarin zij haar eigen moeizame weg naar geluk bezingt. Met haar pocketvoorstellingen houdt zij ons een spiegel voor: ‘Wij oordelen snel over een… 

Met een winkelmandje de boekwinkel in. Boekhandelaren grijpen naar de strohalm die gedragsverandering heet.

Afgelopen december hadden we een week geen internet en ook geen tv/netflix. De Afdeling Klantafscheping van KPN, voorheen XS4All, had niet begrepen dat een kapotgetrokken kabel in onze buurt daar iets mee te maken kon hebben. Een van de grappige effecten van deze glasvezelloze dagen was, dat ik vier boeken uit heb gelezen. Iets wat ik normaal gesproken alleen op… 

Schrijven met je stem – Thea Beckmanprijwinnares Bianca Mastenbroek laat zich niet weerhouden door haar handicap

Schrijver worden, zonder dat je vingers kunt gebruiken om te typen – Bianca Mastenbroek (44) draait er haar hand niet meer voor om. Afgelopen jaar won ze voor haar historische roman Hendrick, de Hollandsche indiaan de Thea Beckmanprijs. Terugblik op een jubeljaar: ‘Deze prijs is een kroon op mijn werk.’ Voor iedereen die jouw  boek Hendrick, de Hollandsche indiaan nog… 

Eurovisie Songfestival had het Metropole Orkest, maar koos voor studenten.

Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat,… 

Wat is de remplaçanten-cao en waarom is het zo erg dat de NPO die toepast bij het Eurovisie Songfestival?

[update: ze krijgen nog minder, zie bericht onderaan] We kregen verwarrende berichten binnen, afgelopen weekend. Aanleiding was de feestelijke aankondiging van de organisatie van het Eurovisie Songfestival dat er bij de finale in Rotterdam een bijzondere symfonische happening zou plaatsvinden. Gevraagd werden derdejaars- en masterstudenten van het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, en ook jonge professionele musici. Voor de optredens… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands