Meteen naar de inhoud

Sprankelende Candide in Grachtenfestival

Het driehonderdkoppige publiek stond gisteravond als één man op na de aanstekelijke uitvoering van Candide van Leonard Bernstein in het Hilton Hotel in Amsterdam. De voorstelling van deze door de Nationale Reisopera geproduceerde ‘pocketversie’ van Bernsteins vrolijke musical/opera over de onverbeterlijke optimist Candide vond vanwege de weersomstandigheden binnen plaats, in de balzaal van het hotel. Het Grachtenfestival moet nu eenmaal roeien met de riemen die het heeft – no pun intended.

De vijf jonge zangers brachten met overweldigend enthousiasme en dito flair de lichtvoetige muziek van Bernstein, gezongen in de bijzonder geestige vertaling die Willem Wilmink in 1994 maakte van het libretto van o.a. Richard Wilbur. De productie ging in 2010 al met groot succes in première en heeft ook in de wat afstandelijke balzaal van het Hilton niets aan zeggingskracht ingeboet, ondanks de gortdroge akoestiek.

Het verhaal heeft weinig om het lijf – de immer optimistische Candide bemint Cunegonde, die telkens weer uit de dood herrijst en het voortdurend aanlegt met andere – rijkere – mannen. Na talloze omzwervingen en onwaarschijnlijke gebeurtenissen komt alles goed. Cunegonde kiest voortaan voor ‘dagelijks brood’ in plaats van ‘suikertaart’ en koopt samen met Candide een kleine boerderij. De opera besluit met een jubelzang: ‘Dan zal ons huis een sterkte zijn en staat de tuin in bloei.’

Zonder de hulp van theaterverlichting en met slechts een minimum aan rekwisieten – een Chesterfield bank en wat tv-schermen – creëren regisseur Xander Straat en kostuumontwerper Michelle Cantwell een scala aan sferen. (Straat tekende eerder dit jaar ook voor de regie van The News van Jacob ter Veldhuis.) Geholpen door het overtuigende acteerwerk van de vijf zangers, die samen liefst twaalf personages tot leven wekken, geloof je onmiddellijk dat we ons bevinden in het machtige slot Donner & Wetter in Westfalen, een zwoele nachtclub in Parijs, of in de sloppenwijken van Lissabon.

De voorstelling heeft veel vaart en dirigent Arnaud Oosterbaan houdt de aansluiting tussen het kleine ensemble (fluit, cello, piano en slagwerk) en de zangers strak in handen. Slechts een enkele keer hebben de vocalisten moeite om de musici bij te benen, maar dat betreft dan ook razendsnelle staccatopassages, waarin Wilmink hen bovendien een overdaad aan woorden in de mond legt. – Des te spannender en uiteindelijk komt alles weer op zijn pootjes terecht.

De casting is perfect. Maartje Rammeloo is een wulpse Cunegonde, die met haar wendbare stem een hilarische interpretatie geeft van de beroemde aria ‘Glitter and be Gay’(“Vol van pracht en praal”, al wippend op de bank alsof ze tot een orgasme komt. Jan-Willem Schaafsma (ook in het dagelijks leven de partner van Rammelo) is een aandoenlijk naïeve Candide, die met een geweldige mimiek zijn verschillende gemoedstoestanden overbrengt.

Maartje Rammelo in Glitter and be Gay (c) Bastiaan van Musscher
Maartje Rammeloo in Glitter and be Gay (c) Bastiaan van Musscher

Ruth Willemse glorieert in haar rol van strenge/ondeugende oude dame, Leon van Liere overtuigt als Cunegonde’s broer Maximiliaan en corrupte Venetiaanse politieagent, terwijl de bas Daniël Herman Mostert opvalt door zijn vileine interpretatie van de snaakse dokter Pangloss en de poenerige Martijn.

De muziek van Bernstein zit boordevol aanstekelijke melodieën, die elkaar als echo’s lijken te weerkaatsen. Er zijn ook veel meerstemmige fragmenten, waarin te horen is hoe goed de vijf zangers inmiddels op elkaar zijn ingespeeld (de cast is grotendeels hetzelfde als vier jaar geleden). Het tempo ligt hoog, maar er zijn ook weemoedige passages waarin de muziek even tot rust komt en zowel uitvoerders als publiek op adem kunnen komen.

[Tweet “Candide is een voorstelling om door een ringetje te halen.”]Jammer dat de erven een tournee door Engeland blokkeren – deze productie van de Nationale Reisopera zou het aan de overkant van de Noordzee beslist goed doen.

Thea Derks

Thea Derks studeerde Engels en Muziekwetenschap. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie musicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in hedendaagse muziek en publiceerde in 2014 de lovend ontvangen biografie 'Reinbert de Leeuw: mens of melodie'. Vier jaar voltooide zij 'Een os op het dak: moderne muziek in vogevlucht', speciaal gericht op de geïnteresseerde leek. Je koopt het hier: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020 verscheen de 3e druk van de Reinbertbio,met 2 extra hoofdstukken die de periode 2014-2020 beschrijven. Deze verschenen ook apart als Slotakkoord.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands