Op maandag 27 oktober vond “Het Cultuurcongres” plaats. Een slim gekozen naam die deed vermoeden dat dit congres uniek was in zijn soort en dat er een grote organisatie achter schuilging. Des te verrassender dat dit pas de eerste editie was. En dat het initiatief uit de koker kwam van 1 persoon.
Tijdens zijn openingswoordje nam Job Gerlings ons mee in het verhaal van de totstandkoming van dit congres. Hij ontdekte min of meer toevallig dat de domeinnaam ‘Cultuurcongres.nl’ nog vrij was. Ook een twitteraccount en facebook-pagina met deze naam bestonden nog niet. Hij concludeerde dat hij dus wel een gat in de markt te pakken moest hebben en waagde de sprong.
Hoewel ik wat sceptisch ben over het idee dat ‘een gat in de markt’ een garantie is voor succes – het kan immers maar zo zijn dat iets nog niet bestaat omdat er geen behoefte aan is – vind ik het sympathiek dat een ondernemer het initiatief neemt om dit te organiseren. Het blijft namelijk altijd een gok of je voldoende aanmeldingen krijgt en dus de kosten eruit haalt. Je kunt het dus zien als een mooi staaltje cultureel ondernemerschap en daadkracht.
Met een kleine 50 betalende deelnemers en een groot aantal workshopgevers en sprekers was de zaal prettig gevuld. De meeste deelnemers zijn medewerkers van musea, theaters en bibliotheken.
Het congres probeert zich duidelijk te onderscheiden van de bekende congressen in deze sector (zoals bijvoorbeeld het museumcongres en het congres podiumkunsten) door een zakelijke uitstraling, een vergadercentrum als locatie in plaats van bijvoorbeeld een theater en een programma dat vooral bestaat uit marketing- en salesdeskundigen van buiten de sector.
Dat is dan ook wel gelijk mijn voornaamste bedenking bij de inhoud van dit congres. Sommige workshops gaan over onderwerpen die voor veel culturele instellingen nog een ver-van-mijn-bed-show zijn. Koude acquisitie, web analytics en microkrediet zijn voor velen nog een brug te ver. Dat was ook te zien in de verdeling over de verschillende workshops. Onderwerpen als crowdfunding en social media trokken aanzienlijk meer deelnemers.
De insteek van het congres, namelijk inspiratie op het gebied van marketing en sales van buiten de culturele sector beschikbaar maken voor culturele instellingen, is een mooie. Maar een aantal aansprekende voorbeelden van instellingen die deze kennis en technieken hebben toegepast in hun eigen organisatie zouden het geheel naar een hoger plan kunnen tillen. Wat dat betreft kwam de afsluitende presentatie van Roel Vente, directeur van Schouwburg en Congrescentrum het Park, als geroepen. Hij wist met aansprekende voorbeelden te laten zien hoe je als instelling je bezoekersaantallen kunt vergroten door helderheid in je communicatie.
Maar laten we eerlijk zijn: met een stevig inhoudelijk programma, een leuke opkomst en een vlekkeloze organisatie heeft dit initiatief het zeker in zich om uit te groeien tot een vernieuwend evenement dat een brug kan vormen tussen de culturele sector en de wereld van marketing en sales. En dat het Job Gerlings aan ondernemersgeest niet ontbreekt blijkt wel uit zijn aankondiging: volgend jaar op 12 november vindt de tweede editie van het Cultuurcongres plaats. Ik noteer het in ieder geval vast in mijn agenda.