Drie keer bellen. Dat helpt dus. Als je een expositie aan de man te brengen hebt, midden in de Grachtengordel. Volgens de pr-medewerker was geen serieus medium in de expositie geïnteresseerd. Nou hebben die kunstredacties het al moeilijk genoeg, dus als iets niet te zien is in een van de usual places, zal een journalist van De Volkskrant niet snel naar een onbekende galerie afreizen. Zelfs niet als die midden in Amsterdam ligt. Amsterdam zit immers vol met onbekende en bekende galeries? Genoeg reden om toch eens te gaan kijken. Al was ik een beetje huiverig geworden door de zoete poezieplaatjes op de website van de kunstenaar.
Maar eigenlijk was het vooral nieuwsgierigheid die mij naar Kyas Art Salon aan de Amsterdamse Keizersgracht bracht. Als iemand zo vurig gelooft in een kunstenaar, is er misschien iets aan de hand. En op internet is de man hot news. Yoshiyasu Tamura zou weleens het nieuwe wonder uit Japan kunnen zijn. De pr-medewerkster van de alleen op afspraak te bezoeken expositie was volhardend: dit zou echt iets zijn wat ertoe zou kunnen gaan doen, in de nabije toekomst.
En als Alexander McQueen t-shirts uitgeeft met zijn werk erop, dan hebben we wellicht iets te pakken.
Enfin. Kaoru Yamamoto is een uiterst vriendelijke en behulpzame gastvrouw. De eigenaresse van Kyas Art salon vertelt honderduit over het werk van de kunstenaar waarvan een overzicht aan de Keizersgracht is opgehangen. Van pure manga via een fotorealistische fase naar een combinatie van klassieke westerse en Japanse technieken in moderne jasjes.
Of het mooi is? Zelf ben ik nog van de generatie die warm wordt van een Malevitch of Rothko, maar het schijnt inmiddels heel tof te zijn om daar kotsend van weg te lopen. Nieuwe generaties houden wel van deze manga-iconografie die referenties heeft met de gamingwereld en science fiction.
En er zijn mensen die op duur vallen. In deze schilderijen zit goud. Tamura voorziet zijn schilderijen de laatste jaren van een bladgouden ondergrond. Vastgemaakt met lijm, getrokken van konijnen. Geleerd van oude Japanse meesters. Een gimmick? Natuurlijk, maar opmerkelijk genoeg is juist de toepassing van echt goud wel iets wat de schilderijen bijzonder maakt. Ze worden er niet alleen waanzinnig duur van, maar de kleur van de achtergrond is ook ongrijpbaar op een mooie manier. Op foto’s is het vlak, in het echt leeft het.
Nu is natuurlijk echt ieder schilderij in het echt mooier dan op een foto, maar hier is het effect van het bladgoud bijna overrompelend. Alleen om dat mee te maken zou je al eens moeten gaan kijken.
Ben ik overtuigd? Een beetje. De doeken leven. Zou ik er zelf één kopen? Nee. Ook niet als ik er het geld voor had. Maar dat er een markt voor is lijkt me evident.
Bel Kyas Art Salon voor een afspraak. Ze zijn heel vriendelijk en je hoeft niet met je Rolls Royce voor te komen rijden. Mijn OV-fiets werd ook geaccepteerd.
Nog t/m 13 december 2014. Inlichtingen.