Ga naar de inhoud

Over weltschmerz ging het niet, maar het maakte de saus niet minder

Zelden twee vrouwelijke kunstenaars aan een tafel gezien die meer van elkaar verschilden dan Dominique Goblet en Leela Corman. Twee vrouwelijke striptekenaars, aan weerszijden van Peter Breedveld die elk jaar als kenner van het comic genre wordt ingevlogen op Writers Unlimited.

Corman, naast striptkenaar ook danseres, schrijft haar verhalen in een vrij herkenbare stijl. Indrukwekkende verhalen, historisch, zoals haar laatste roman Meideles, maar wel altijd passend in het ‘comic’ genre.

De Waalse Dominique Goblet is een visueel kunstenaar die haar werk eigenlijk toevallig in boekvorm publiceert. Tijdens het gesprek dat ze voert met Breedveld blijkt dat laatstgenoemde duidelijk wat eer moeite heeft haar stijl te duiden, dan hij had met het werk van Corman.

Goblet werkt intuïtief, streeft eigenlijk in elk werk naar een totaal andere stijl en doet haar uiterste best om te ontsnappen aan kaders die de omgeving op haar werk wil aanbrengen. Wat een fascinerend gesprek had kunnen worden bleef echter steken in algemeenheden. Breedveld probeerde nog iets te weten te komen over het specifiek vrouwelijke karakter van het werk van beide vrouwen, en of dat nu het begin van en nieuwe stroming van vrouwelijke stripauteurs betekende. Maar beide vrouwen riposteerden terecht dat vrouwen al jaren de toon aangeven in het beeldende genre, en dat het alleen de mannelijke collega’s zijn die hen in een specifiek, meestal autobiografisch, hokje willen duwen.

Na een uur liep het gesprek af, waarop een toeschouwer zich afvroeg of men het behalve over sex en comics ook nog over weltschmerz ging hebben, het derde woord in de titel van dit programmaonderdeel op Writers Unlimited. Daarop antwoordden alle drie de sprekers dat ze eigenlijk geen idee hadden wat weltschmerz betekende. Waarop Leela Corman de presentatie afsloot met de legendarische woorden: ‘geen idee wat het betekent, maar het is wel het mooist getitelde panelgesprek waar ik ooit aan deelgenomen heb.’

Na afloop bleek het vooral ook te gaan over een bijzonder flesje uiterst geconcentreerd pepersaus, waarop een tekst stond die voor Goblet de perfecte samenvatting van haar werk was, en die voor een enkele fan een hele reis waard bleek. We hebben de beelden van de proeverij. Backstage meligheid waarschuwing is van kracht.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands