Zelden twee vrouwelijke kunstenaars aan een tafel gezien die meer van elkaar verschilden dan Dominique Goblet en Leela Corman. Twee vrouwelijke striptekenaars, aan weerszijden van Peter Breedveld die elk jaar als kenner van het comic genre wordt ingevlogen op Writers Unlimited.

Corman, naast striptkenaar ook danseres, schrijft haar verhalen in een vrij herkenbare stijl. Indrukwekkende verhalen, historisch, zoals haar laatste roman Meideles, maar wel altijd passend in het ‘comic’ genre.

De Waalse Dominique Goblet is een visueel kunstenaar die haar werk eigenlijk toevallig in boekvorm publiceert. Tijdens het gesprek dat ze voert met Breedveld blijkt dat laatstgenoemde duidelijk wat eer moeite heeft haar stijl te duiden, dan hij had met het werk van Corman.

Goblet werkt intuïtief, streeft eigenlijk in elk werk naar een totaal andere stijl en doet haar uiterste best om te ontsnappen aan kaders die de omgeving op haar werk wil aanbrengen. Wat een fascinerend gesprek had kunnen worden bleef echter steken in algemeenheden. Breedveld probeerde nog iets te weten te komen over het specifiek vrouwelijke karakter van het werk van beide vrouwen, en of dat nu het begin van en nieuwe stroming van vrouwelijke stripauteurs betekende. Maar beide vrouwen riposteerden terecht dat vrouwen al jaren de toon aangeven in het beeldende genre, en dat het alleen de mannelijke collega’s zijn die hen in een specifiek, meestal autobiografisch, hokje willen duwen.

Na een uur liep het gesprek af, waarop een toeschouwer zich afvroeg of men het behalve over sex en comics ook nog over weltschmerz ging hebben, het derde woord in de titel van dit programmaonderdeel op Writers Unlimited. Daarop antwoordden alle drie de sprekers dat ze eigenlijk geen idee hadden wat weltschmerz betekende. Waarop Leela Corman de presentatie afsloot met de legendarische woorden: ‘geen idee wat het betekent, maar het is wel het mooist getitelde panelgesprek waar ik ooit aan deelgenomen heb.’

Na afloop bleek het vooral ook te gaan over een bijzonder flesje uiterst geconcentreerd pepersaus, waarop een tekst stond die voor Goblet de perfecte samenvatting van haar werk was, en die voor een enkele fan een hele reis waard bleek. We hebben de beelden van de proeverij. Backstage meligheid waarschuwing is van kracht.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.