De laatste tijd word je in de media overspoeld met voorspellingen over de toenemende invloed van kunstmatige intelligentie op ons leven. Neem bijvoorbeeld Nicholas Carrs boek The Glass Cage die de revolutionaire impact van nieuwe technologie op de werkvloer analyseert. Het zijn ontwikkelingen die niet voorbij zijn gegaan aan de programmeurs van Imagine. De 31ste editie van het filmfestival, dat vanaf 8 april plaats zal vinden in EYE Amsterdam, staat in het teken van Robots.

Sciencefiction is het perfect genre om kritische toekomstvisies te tonen of de afhankelijke band die wij met technologie hebben op beklemmende wijze te verbeelden. Die elementen komen terug in Alex Garlands futuristische en adembenemende Ex Machina. In de film onderzoeken wetenschappers een nieuwe en hoogontwikkelde robot met een groeiend bewustzijn. Het festival biedt ook ruimte voor verdieping in de vorm van lezingen over de emotionele en sociale kanten van kunstmatige intelligentie die worden gegeven door professoren Eric Postma en Anneke Smelik.


Bloederig en beklemmend
Imagine bewijst met zijn programma voor 2015 dat het is uitgegroeid tot een filmfestival waar de grenzen van de genrecinema steeds meer worden verkend. Natuurlijk zijn er nog vertrouwde onderdelen zoals de beruchte Night of Terror waar je om middernacht een filmmarathon krijgt voorgeschoteld bestaande uit bloederige slashers en de betere gore. Dit jaar zal in dat programmaonderdeel het door Amerikaanse horrorfans bejubelde It follows te zien zijn. Een film die is geprezen wegens het zelfverzekerde spel met bekende filmconventies die opeens verrassende en akelige wendingen krijgen.


Artistieker maar net zo beklemmend is de nieuwe film van de Belgische filmmaker Fabrice du Welz, Alléluia. Een intens relatiedrama waarin hartstocht, jaloezie en geweld elkaar afwisselen. Du Welz bewees al met Calvaire en Vinyan een oog te hebben voor de esthetische en mysterieuze kanten van extreme gruwelijkheid.

Imagine heeft tot slot nog interessante en toonaangevende filmmakers als speciale gasten. Dit jaar geeft editor en Oscarwinnaar Bob Murawski (bekend van de film The Hurt Locker) een masterclass over het nut en de kracht van goede filmmontage.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.

Kijk voor het volledige programma op www.imaginefilmfestival.nl