Meteen naar de inhoud

Evolutie en revolutie in Westworld seizoen 2. Preview (zonder spoilers maar met #metoo)

De première van het tweede seizoen van Westworld vindt volgende week plaats. Ik mocht alvast kijken. Mocht er geen belletje gaan rinkelen; Westworld is op dit moment, na Game of Thrones, HBO’s meest populaire serie. Korte synopsis: de show speelt zich af in het fictieve Westworld: een technologisch Western themapark waar de bevolking compleet bestaat uit synthetische androïden, die ook wel ‘hosts’ worden genoemd. Deze zijn zo geprogrammeerd dat ze aan al de wensen van de bezoekers voldoen. In ruil voor grof geld kunnen de bezoekers, ook wel ‘nieuwkomers’ of ‘gasten’ genoemd, zich zonder consequenties uitleven in het park. dat is het ‘what happens in Westworld, stays in Westworld’ idee, want de ‘hosts’ hebben toch geen bewustzijn en herinneringen.

Of toch wel?

De finale van het eerste seizoen werd in december 2016 uitgezonden en na meer dan een jaar kunnen fans zich op 23 april weer onderdompelen in de wereld, of liever gezegd, werelden van Delos Destinations waarin duidelijk wordt dat Facebook’s misbruik van gebruikersgegevens een peulenschil is in vergelijking met de DNA-marketing in Westworld.

HBO heeft goed gebruik gemaakt van het rumoer rondom Westworld. Pas nog bouwden de producers de spanning verder op door te beweren dat ze spoilers gingen onthullen op de Amerikaanse sociale nieuwswebsite Redditt. Wat de fans kregen was…de Rickroll! Oftewel na enkele nieuwe scenes uit het tweede seizoen kregen (gefrustreerde) fans na anderhalve minuut beelden te zien van de Westworld cast die Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ aan het zingen was.

Startschot voor chaos en ontwikkeling

Photo by John P. Johnson / HBO

Westworld seizoen 2 draait om de autonomie van de ‘hosts’; zij nemen de teugels van hun eigen lot in handen. Dit zorgt voor een ‘role reversal’ in het park; mensen zijn nu overgeleverd aan de wraakacties van de ‘hosts’. Daarnaast blijken de verhaallijnen van de diverse parken door elkaar te lopen. Complete chaos.

In seizoen twee komt ‘ontwikkeling’ naar voren; van machine naar ‘mens’, maar ook de kracht van de vrouw. Dan Brown bespreekt in zijn roman Origin de evolutie en het effect van technologie en kunstmatige intelligentie op het voortbestaan van de mens. Moet de mens dit vrezen? Het antwoord van Westworld op deze vraag lijkt tot nu toe een overduidelijke ‘Ja’ te zijn. De serie geeft in het tweede seizoen een eigen draai aan Darwin’s wet van natuurlijke selectie.

Daarnaast maakt Westworld ook goed gebruik van religieuze verwijzingen. We kennen het overduidelijke God-complex van evil genius Dr. Ford dat zich nu keert tegen de gasten. Er is de Apocalyptysche hel waar de bezoekers zich in bevinden nadat ze hadden gezondigd in een “place hidden from God”, maar er zijn ook wat subtielere referenties te vinden zoals een collectieve zelfmoord onder leiding van een charismatische leider.

Vrouwen aan zet

Photo by John P. Johnson / HBO

Als een gevallen engel, een engel der wrake, trekt robot Dolores ten strijde tegen de mens. Nu zij haar innerlijke stem heeft ontdekt is het haar missie om niet alleen de mensen in Westworld uit te roeien, maar ook de wereld daarbuiten te veroveren. Dolores is van God los, want die heeft ze naar eigen zeggen vermoord. Rijdend op een paard doet Dolores denken aan een Westernversie van de legende van Lady Godiva; vechtend voor de verlossing van de ‘inwoners’ van Westworld.

Dat vrouwen zeker niet het zwakke geslacht zijn is een terugkerend thema in Westworld. In het eerste seizoen werd dit thema langzaam geïntroduceerd door middel van het personage Maeve, maar in seizoen twee ligt de focus vooral op Dolores; zij belichaamt de transitie van jonkvrouw in nood naar een dominante en onverwoestbare leider, die qua intelligentie en manipulatie de mannen in het park overstijgt.

Naast Dolores heeft ook Maeve een nieuwe innerlijke stem gevonden. Die stelt haar in staat om de (mannelijke) ‘hosts’ zo te beïnvloeden dat zij doen wat ze hun opdraagt. Verfrissend om te zien dat ook in Westworld de beweging zijn invloed laat gelden. Vooral omdat de makers de vrouwvriendelijkheid in het eerste seizoen vaak niet hoog in het vaandel hadden staan.

Goed om te weten Goed om te weten
Het tweede seizoen van Westworld is vanaf 23 april te zien in Nederland, alleen bij Ziggo Movies & Series XL. Aflevering 1 is al gratis te bekijken.

Annika Hoogeveen