Cinedans, het festival voor dans en film, zou 25 maart openen en t/m 29 maart de hub zijn voor dansfilm, maar ook workshops en discussies. Dat kan uiteraard niet doorgaan. Het festival wordt niet uitgesteld maar afgelast dit jaar.
Een alternatief dat voor dit jaar de pijn een beetje moet verzachten is een mooi en gevarieerd aanbod van korte en mid-length films die tijdens de festivalperiode getoond worden op cinedans.nl. Iedere festivaldag komen er nieuwe kortfilms online en ze zijn te zien t/m 30 maart. Het loont zeker de moeite om iedere dag even te checken wat er is. We lichten 2 hoogtepunten uit.
Hoogtepunten van het festival zijn wel te zien
De aftrap woensdag is met The Great Ghosts van Yoann Bourgeois en en Louise Narboni. Een studie in zwaartekracht met de slinger van Foucault in het Pantheon te Parijs. De films is van een adembenemende schoonheid. Choreografie, locatie en de muziek van Schubert zijn perfect op elkaar afgestemd. In de begintekst komt de zin voor: ‘The world can not ever stop from living.” Dat was even slikken, in deze barre tijden. Het zoeken naar balans en grenzen, het zich verhouden tot de aarde heeft ineens een heel andere lading gekregen.
Van geheel andere orde is Clowns van Hofesh Shechter. Als voorstelling ging het in 2016 in première bij NDT en het was een van de beste dingen die ik dat jaar zag. Scherp, geëngageerd, betoverend en met een hypnotiserende score die nog lang na gonsde in mijn oren. De voorstelling gaat over gekte en amusement. The show must go on, maar ten koste van wat? En is het mogelijk om die dynamiek te vertalen naar een film? Wel als je Shechter heet, blijkt. Hulde aan de lichtontwerper die voor een groot deel verantwoordelijk is voor het in stand houden van de magie.
Van surprises tot sloopmateriaal
Naast deze twee must-sees, is er nog van alles gaande op de website. Iedere dag zijn er surprise films te zien. Maar ook de korte film van ROC-Amsterdam leerlingen dans. Zij hebben onder begeleiding van de Cinedans LAB (educatie en onderzoek) docenten 5 films zelf gemaakt, van concert tot montage. Ook werken van eerdere samenwerkingen zullen te zien zijn op het web.
Mobile Choreography is een experimenteel werk dat gelijktijdig met meerdere smartphones wordt opgenomen en afgespeeld.
Workshops zijn allemaal gecanceld, ook die van festival dramaturg Nienke Rooijakkers en componist Han Otten. Als troost is wel zijn film Car Men te zien, een adaptatie van Bizets opera met lef. En sloopmateriaal. De choreografie is in handen van Jiri Kylian.
De coproducties met Eye gaan wel – ooit – door. Black Light Dance wordt op een later te bepalen moment gehouden: een demo-lezing van Nita Liem met dans onderzoeker Funmi Adewole. Ook het online programma van het geniale NEST collectie uit Nairobi zal dan te zien zijn.
One Day Pina Asked van Chantal Akerman wordt alsnog vertoond als de tentoonstelling over Akerman opengaat. Door de grote onzekerheid zijn nog geen data bekend.
Voor het uitgestelde programma: check cinedans.nl of eyefilm.nl
Cinedans 2021 zal worden gehouden van 24 – 28 maart in Eye te Amsterdam.