Ga naar de inhoud

Drie actrices en een kapstok. Meer heeft Aluin niet nodig voor huiveringwekkend mooie Bakchanten

Wat we wel eens vergeten, is dat kunst niet door kunstenaars, maar door óns gemaakt wordt. Kunst is immers wat zich afspeelt in ons hoofd. Een kunstenaar biedt slechts materiaal waarmee wij, de gewone stervelingen, onze eigen beelden, associaties en verhalen maken. Daarom vervelen special effects zo snel en verouderen ingenieuze decors nog voor ze de laatste voorstelling bereikt hebben: ze nemen ons werk uit handen, terwijl het juist dat werk is, dat kunst zo fijn maakt.

Fijn dus, dat Aluin, de Utrechtse theatergroep die in 2021 alweer 30 jaar bestaat, theater maakt dat teruggebracht is tot de ‘bare essentials’: tekst, acteurs en een minimaal decor. Meer heb je ook niet nodig.

Vertrouwen

Ik ging gisteren voor het eerst in tijden weer eens naar een theatervoorstelling en het beviel dus uitstekend. Aluin heeft in het eigen gebouw gezorgd voor een coronaproof setting die vertrouwen biedt, maar ook comfort en gezelligheid. Dingen die elkaar lange tijd uit leken te sluiten.

Waarom het vooral beviel was de voorstelling zelf. Aluin speelt eens in de zoveel tijd klassiekers ‘unplugged’. Dat betekent dat er geen gedoe is, alleen het verhaal en de spelers. Met Bakchanten, 2500 jaar oud, maar sindsdien nog nooit overtroffen in zeggingskracht, hebben ze goud in handen.

Bolder&Plante

Victorine Plante, die zich in de afgelopen dertig jaar ontwikkelde van woest cabaretmeisje tot bevlogen regisseur, haalde drie actrices bij elkaar die niet alleen fantastische presence hebben, maar ook nog eens uitstekend kunnen zingen. En, leuk voor de ingewijden, met de terugkeer van Audrey Bolder op het toneel van Aluin is het ook een soort reünie van het ooit roemruchte, maar te snel opgebrande cabaretduo Bolder&Plante.

De drie actrices vertellen het verhaal van Dionysus, de Griekse god van de extase, die de vrouwen van de stad Thebe wegvoert voor een wilde orgie in de bergen buiten de stad. De vorst van Thebe is boos, wil de vrouwen straffen en komt daardoor niet fijn aan zijn einde. Het stuk heet een tragedie, maar schrijver Euripides wist er 400 jaar voor onze jaartelling ook nog een paar klucht-elementen in te schrijven. Lastig voor mensen die vermenging van genres verafschuwen, maar heel fijn voor iedereen die van spektakel houdt.

Game of Thrones

En spektakel biedt het stuk, in de vorm van verhalen. Audrey Bolder neemt de twee grote spektakelscènes voor haar rekening: twee zogenaamde ‘bodeverhalen’ die gruwelen beschrijven waar Game of Thrones bij in het niet valt. Zelden ervaar je kracht van verhalen beter dan in Euripides’ Bakchanten. Zelden kreeg dat meer ruimte dan in het spel van Audrey Bolder, die zo sterk vertrouwt op de tekst dat ze er ook nog eens een typetje tegenaan durft te gooien. Zij kan dat; Euripides wordt er beter van.

Een stuk dat tweeënhalf millennium oud is kan dus nog steeds iets nieuws bieden. Zeker voor wie, al dan niet door corona, het contact met het theater even kwijt was.

Deze voorstelling  gaat op reis langs scholen. Vijfenzeventig eindexamenklassen gaan meemaken waarom de Grieken ons allerdiepste respect verdienen. En dat allemaal omdat Aluin er voor deze keer de stekker uit heeft getrokken. Laten ze daar vooral nog heel lang mee doorgaan.

Goed om te weten Goed om te weten
Bakchanten is eindexamenmateriaal Grieks 2021 en gaat op tournee langs gymnasia in heel Nederland vanaf oktober 2020. In de Maand van de Geschiedenis, van 9 t/m 11 oktober en van 23 t/m 25 oktober is de voorstelling ook voor publiek te zien in het eigen huis (Villa Concordia, Utrecht). Ook speelt Aluin de voorstelling in het Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, van 25 t/m 27 november 2020. Inlichtingen en speellijst: www.aluin.nl

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands