Ga naar de inhoud

Inktspotbattle gewonnen door Renée van den Kerkhof

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

Zaterdag 6 maart vond de jaarlijks terugkerende Inktspotbattle plaats bij Concordia. Het thema was “Verkiezingen (in Coronatijd)”. 10 Nederlandse cartoonisten deden mee. De enige vrouwelijke deelnemer, Renée van den Kerkhof, ging er met de prijs van door.

Online bezoekers konden meekijken hoe de deelnemende tekenaars een actueel onderwerp vertalen naar spotprenten. Een deskundige jury koos aan het einde van de battle de winnaar. Saillant detail was dat bij de ingeleverde tekening Rob Jetten nog als lijsttrekker van D’66 werd afgebeeld. Gelukkig is dit, aan de vooravond van internationale vrouwendag, snel hersteld door de tekenaar.

De jury was lovend over het niveau van de creaties: “Met deze tekening combineert Renée feilloos de corona-crisis en de verkiezingen”.

De eerste cartoon werd al na 32 minuten ingeleverd; een andere werd nog in de laatste zeven minuten gemaakt, omdat inspiratie in eerste instantie uitbleef.

De deelnemende tekenaars van deze editie waren: marcjanjanssen (Marc-Jan Janssen), Danibal (Daniel Hentschel), Neetje (Renée van den Kerkhof), KIK (Benjamin Kikkert), Loko (Lodewijk Koster), RGvT / Fokke & Sukke (Jean-Marc van Tol), Lex Dirkse, Maarten Wolterink, Moshe Gilula en Hard Papier (Rob de Jong).

Ook dit jaar had Concordia weer een deskundige jury weten te strikken. Deze bestond uit Roy de Witte, gedeputeerde bij Provincie Overijssel en Henk ten Harkel, hoofdredacteur/projectleider journalistiek bij 1Twente en ondernemer toegepaste kunst. Als derde jurylid schoof acteur, schrijveren satiremaker Owen Schumacher aan. Hij was tevens jurylid voor de Inktspotprijs 19/20, waarvan de spotprenten zijn opgenomen in de huidige expositie.

In de geanimeerde gesprekken aan tafel kwamen diverse interessante feiten boven tafel. Zo wist Owen te melden dat Frank de Grave, na zijn legendarisch persiflage in Kopspijkers (“nobody fucks with Frank de Grave”), veel meer voorkeursstemmen kreeg. Voor Moshe blijken potlood, puntenslijper én stofzuiger onmisbare tools bij het maken van cartoons. Marc-Jan Janssen gebruikt in zijn dagelijkse praktijk als specialist in het ziekenhuis zijn tekentalent om patiënten helder uit te leggen wat er aan de hand is. Roy de Witte leerde dat een ogenschijnlijk simpele beslissing gebaseerd op excelsheets je als beginnend wethouder duur kan komen te staan, waarmee je snel onderwerp van spotprenten wordt.

Al deze wetenswaardigheden en nog veel meer zijn over enkele dagen weer online beschikbaar als de registratie wordt gepubliceerd.

Inktspot: de beste spotprenten van het afgelopen jaar

De Inktspotbattle maakt deel uit van de expositie Inktspot, met de beste politieke tekeningen van het jaar 2019/2020. Helaas zit deze expositie vanwege de maatregelen rondom de coronasituatie momenteel achter gesloten deuren. Meer informatie over de werken is te vinden via de website van stichting Pers en Prent.

Concordia

Concordia (Enschede, 1902) is een multidisciplinaire culturele instellingen met programmering in film, theater en beeldende kunst. Haar doelstelling is om kunst vanzelfsprekend te maken. In dat kader presenteert zijn jaarlijks de tentoonstelling ‘Inktspot’ met de beste politieke spotprenten van het afgelopen jaar. Sinds 2016 organiseert zij daarbij tevens de Inktspotbattle. Voor de tweede keer werd deze online gehouden.

Praktische informatie:

 

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands