‘Het contact dat je als cabaretier met je publiek maakt, is voor mij het hoogst haalbare.’ Toen cabaretier Thjum Arts (1993) rond 2018 begon door te breken als cabaretier, vroeg hij zich af of dit wel was wat hij écht wilde. Moest hij het als mens wel willen om zoveel over zichzelf te praten? Met een studie sociaal werk zou hij zich immers ook kunnen inzetten voor de ander. Toch bleef cabaret lonken, juist door het diepere contact dat er kan ontstaan met het publiek.
Connectie
Cabaret gaat voor hem niet alleen om de lach, maar ook over wat je wilt vertellen en welke connectie je wilt maken. Al van jongs af aan heeft Arts de neiging om zijn filosofische observaties te delen, maar werd dat lang niet altijd juichend ontvangen. Het podium werd in zijn leven dé plek waarin hij zichzelf en zijn gedachtes kwijt kon.
In de serie kunstZINnig #1 interviewt journalist Jasmijn Huisman (1998) diverse makers en kunstenaars over de manier waarop deze specifieke kunstvorm zin geeft aan hun leven.