Een dag als alle andere. Gewoon, onderweg.
Naar je werk. Naar huis. Je kent het wel.
Je kent de weg, de auto, het is rustig.
Geen tegenliggers, vrijwel geen zijwegen…
Je ontspant achter je dashboard.
Zo’n dag dus, als allerlei andere.
Tot dat bericht, dat ogenblik… dat alles verandert.
Voor haar en voor hem
en vooral:
voor altijd.
SMART is een voorstelling van MATZER Theaterproducties over afleiding in het verkeer, geschreven door Peter de Graef en gespeeld door Gürkan Küçüksentürk. De door Madeleine Matzer geregisseerde voorstelling gaat op 11 en 12 maart in première in de Verkadefabriek in Den Bosch. Daarna wordt de voorstelling gespeeld voor medewerkers van onder andere bouwbedrijf Heijmans, die hoofdsponsor is.
In een scherpe en aangrijpende, maar ook humorvolle tekst belicht schrijver Peter De Graef het perspectief van een heel gewoon mens. Iemand als jij en ik, die in een onbewaakt ogenblik het ergste veroorzaakt. SMART is een voorstelling over en voor ons allemaal. Noodzakelijk, omdat bij elk van ons een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.
Stichting Yannick
In maart 2016 overleed de 21-jarige Yannick Frijns nadat zij werd aangereden door een automobiliste, die volgens het Openbaar Ministerie was afgeleid door het gebruik van haar smartphone. Na haar zinloze dood richtten haar ouders Stichting Yannick op: een organisatie actief op het gebied van bewustwording, preventie en wet- en regelgeving rond de risico’s van het gebruik van smartphones in het verkeer. Hun verhaal en initiatief waren de aanleiding voor het maken van de voorstelling SMART.
De impact van theater
MATZER gelooft in theater midden in de samenleving. Door samen te werken met bedrijven, overheden, verkeers(veiligheids)organisaties en andere instellingen, ontstaan er dwarsverbanden en bereiken we nieuwe publieken. De voorstelling wordt daarom ook veelvuldig – op locatie of in het theater – gespeeld voor organisaties als Heijmans, BOVAG en Volvo.
Na elke voorstelling volgt een nagesprek, in dit geval over (de gevolgen) van afleiding in het verkeer, met als doel meer bewustwording en nieuwe inzichten, wat hopelijk ook leidt tot ander gedrag. De mythe van het multitasken, onze afhankelijkheid van de smartphone en aanspreekbaarheid zijn onderwerpen die in deze gesprekken ongetwijfeld de revue passeren.
“Theater komt écht in je hart binnen, waardoor medewerkers zich kunnen identificeren met de persoon die een indringend verhaal met ze deelt. We willen kijken of we iets kunnen triggeren in mensen waardoor ze andere keuzes gaan maken. Zo kunnen we een volgende stap maken in de ontwikkeling van onze veiligheidscultuur.”
Heleen Herbert, commercieel directeur Heijmans
IN HET KORT:
SMART
tekst: Peter de Graef (met dank aan Koen Frijns)
regie: Madeleine Matzer
spel: Gürkan Küçüksentürk
Verkadefabriek
donderdag 10 maart 20.15 uur (try-out)
vrijdag 11 maart en zaterdag 12 maart, 20.15 uur (premièreweekend)
Meer informatie, speeldata en boekingen: matzer.org