Kasia Tórz treedt vanaf 1 september a.s. in dienst bij het Holland Festival als programmamanager Theater en Dans. Samen met directeur Emily Ansenk en programmamanager Muziek en Muziektheater Jochem Valkenburg en programmeur Katinka Enkhuizen, die op 1 oktober aantreedt, vormt zij het nieuwe artistieke team van het Holland Festival.
Emily Ansenk over de benoeming van Kasia: “Haar brede ervaring met en kennis van de podiumkunsten, haar internationale netwerk en haar academische vaardigheden maken Kasia Tórz een uitstekende, inhoudelijk zeer competente programmamanager Theater en Dans. Ik zie uit naar onze samenwerking en acht haar een waardevolle toevoeging aan het artistieke team.”
Kasia Tórz (Pozna?, 1982) is curator, onderzoeker en schrijver. Na het behalen van een masterdiploma filosofie aan de Universiteit van Warschau, studeerde ze aan a.pass (advanced performance and scenography studies) in Brussel, en voltooide ze haar doctoraatsstudie aan het Instituut voor Kunst van de Poolse Academie van Wetenschappen in Warschau. Tussen 2007 en 2011 werkte ze samen met de Poolse stedelijke kunstgroep Two?ywo aan projecten zoals Twilight.
Bij het Nationaal Audiovisueel Instituut in Warschau (2011-2017) programmeerde ze artistieke projecten en publicaties, die Pools audiovisueel erfgoed, een nieuwe kritische benadering van de archieven en nieuwe digitale manieren van kijken samenbrachten. Tussen 2010 en 2019 programmeerde en coördineerde ze The Idioms een thematische lijn in de programmering van het Malta Festival Pozna?, waar ze samenwerkte met curatoren als Romeo Castellucci, Lotte van den Berg, Tim Etchells, Rodrigo García, Stefan Kaegi, Needcompany en Nástio Mosquito. Ze leverde bijdragen aan tijdschriften als Didaskalia, Teatr en Klaxon, en redigeerde verschillende boeken over theater, kunst en cultuur. Van 2019 tot 2021 werkte Kasia Tórz samen met Needcompany uit Brussel waar ze verantwoordelijk was voor artistieke en programma-ontwikkeling. Naast haar werk zette Kasia Tórz haar schrijf- en reflectiepraktijk voort. Tussen 2017-2019 deed ze academisch onderzoek naar het theatrale werk van Gisèle Vienne. Het werd afgesloten in haar proefschrift (2021): The Posthuman Theatre of Gisèle Vienne, gebaseerd op de nauwe, participatieve observatie van het creatieproces van Crowd (Holland Festival, 2017) en werd “een biografie” van deze voorstelling. Tórz levert regelmatig bijdragen aan tijdschriften en boeken over podiumkunsten.
De zesenzeventigste editie van het Holland Festival vindt plaats in Amsterdam in juni 2023.