Meteen naar de inhoud

De kunstwereld is nog steeds wit en mannelijk.

Bepaal zelf de waarde!

We bieden je dit verhaal gratis aan. Om dat te kunnen doen hebben we jouw steun nodig.
Lees het verhaal, bepaal zelf onderaan wat dit verhaal je waard is. En doneer. Zo blijft deze site bestaan.


De website waar de Nederlandse koepel van musea, de Museumvereniging, de gegevens over publiek en aantal werkenden bij de leden bijhoudt, was vandaag onbereikbaar. Misschien is dat omdat vandaag ook de toonaangevende website Artnet naar buiten kwam met veelzeggende cijfers over de kunstsector in de VS. In het rapport, getiteld The Burns Halperin Report, is een overzicht opgenomen over het aantal vrouwelijke en Zwarte kunstenaars dat een rol speelt bij de aankopen en exposities in de musea van de VS.

De cijfers zijn onthutsend voor wie dacht dat vooral de kunst inmiddels wel keurig representatief zou zijn. Hoewel vrouwen iets meer dan 50 procent van de wereldbevolking uitmaken, en ook bijna de helft van het aantal afgestudeerden van kunstacademies vrouw is, was de afgelopen jaren slechts 11 procent van de aankopen en 14 procent van de exposities in de VS gewijd aan het werk van vrouwelijke kunstenaars. Bij kunstveilingen was in slechts 3,3 procent van de gevallen een vrouwelijke kunstenaar in de verkoop. Het gaat daarbij steevast ook om recent werk van kunstenaars als Louise Bourgeois, Georgia O’Keeffe en Frida Kahlo.

Kleur ontbreekt

Binnen de groep vrouwelijke kunstenaars is het aantal vrouwen van kleur ook nog eens ondervertegenwoordigd. Ze maakten voor 0,5 procent deel uit van de aankopen in musea, terwijl ze 6,6 procent van de bevolking vormen. Zwarte kunstenaars (m/v/x) zijn sowieso ondervertegenwoordigd. Terwijl 8 procent van de kunstenaars in de VS Zwart is, maakten zij in de laatste jaren slechts 2 procent van de aankopen en 6 procent van de exposities uit.

Artnet constateert dat het ook hier vooral gaat om contemporaine kunstenaars, en dat de cijfers wel iets stijgen, maar dat dat nauwelijks merkbaar is.

Nu wordt het natuurlijk interessant om de zien of Nederland hierin sterk afwijkt van de VS. Je zou denken van wel, maar nog in 2019 constateerde Mama Cash in een onderzoek dat slechts 13,4 procent van de geëxposeerde kunstenaars in Nederlandse musea vrouw was. Een niet-representatief overzicht van tijdelijke exposities en galeries leverde op dat er in die sector meer vrouwen een rol spelen (tegen de 35%).

Over mensen van kleur waren destijds (en nu) nog geen cijfers bekend.

Waardeer dit verhaal!

Laat ons weten wat dit werk je waard is!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Voor ik dat deed was ik (sinds 1996) kunstverslaggever voor onder meer Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad en GPD. Daarvoor deed ik van alles. Studeren enzo. Theater maken. Inspraakavonden notuleren. In een bandje spelen. Ik schreef - en schrijf ook voor specialistische bladen als TM, Boekman, Ons Erfdeel en De Vogelvrije Fietser. Ik help je met schrijven als je het heel lief vraagt. Ik ben getrouwd met Suzanne Brink en heb een kat die Edje heet, een pup die Fonzie heet en een hond die genoemd is naar Rufus Wainwright. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur