Het is niet te geloven, maar het gebeurt toch. De NPO, ooit in het leven geroepen om ook het geluid van kleinere doelgroepen aan bod te laten komen, laat Kunststof vallen. Het programma dat we hier tijdens afwas, eten, reis naar voorstelling altijd luisteren om op de hoogte te blijven van de wereld van kunst, sneuvelt voor sport.
Lees het onthutsende persbericht hier.
Persverklaring: NPO schrapt Kunststof (NTR) van NPO Radio 1
De makers van Kunststof hebben met grote teleurstelling kennisgenomen van het besluit van de NPO om het programma Kunststof per 1 januari 2026 op te heffen. Kunststof is in de afgelopen 24 jaar uitgegroeid tot een vaste waarde voor liefhebbers van kunst en cultuur, en won dan ook de Zilveren Reissmicrofoon en De Tegel. Het programma is voor heel veel makers en luisteraars een anker op de zender (ma t/m do van 19.00 tot 20.00 bij de NTR op NPO Radio 1).
Thomas Bruning, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, laat in een reactie weten: ‘Het zou een kortzichtig besluit zijn om Kunststof, een journalistiek instituut, van de zender te halen. In tijden waarin inhoudelijke keuzes moeten worden gemaakt, dient de NPO vast te houden aan haar publieke en journalistieke missie. Kies voor programma’s die onderscheidend zijn. Kunststof is daarvan een treffend voorbeeld.’
Er zijn natuurlijk goede redenen om de programmering op NPO Radio 1 te vernieuwen. Alle omroepen kregen de afgelopen maanden de kans in te tekenen voor een nieuw programma over kunst, cultuur, media en sport tussen 19.00 en 21.00 uur, hetgeen de NPO in de vooravond voor ogen heeft. De redactie heeft hard gesleuteld aan een andere formule, waarin desgevraagd door de zender, ook sport een vaste plek zou krijgen: Studio Kunststof. Daarmee zou het lange, dagelijkse interview voor NPO Radio 1 behouden blijven. Dit plan heeft geen plek gekregen bij de NPO.
Er is sprake van een mogelijke voortzetting van Kunststof in de vorm van een podcast. Dit biedt perspectief op continuïteit, maar roept tegelijkertijd vragen op over de impact op zichtbaarheid, frequentie en inhoudelijke kwaliteit, met name bij een ingrijpende vermindering van het beschikbare budget.
Bruning: ‘De kwaliteit en meerwaarde van dit soort programma’s is gegrondvest op een sterke redactie. Indien deze zou worden gedecimeerd, haal je de ziel eruit. Dus maak je er een podcast van – wat, nogmaals, een slechte beslissing zou zijn –, laat het dan een volwaardige variant worden. Zelfs dat verbleekt echter bij wat Kunststof sinds jaar en dag is.’