Laatste expositie van Amsterdam Museum in H’ART Museum
De spraakmakende tentoonstelling Refresh Amsterdam #3: Imagine the Future gaat haar laatste weken in. Nog tot en met 30 november is te zien hoe hedendaagse kunstenaars en het brede publiek de toekomst voor zich zien. Het is tevens de laatste tentoonstelling van het Amsterdam Museum in het gebouw van het H’ART Museum aan de Amstel 51.
“Deze tentoonstelling biedt een enorme verbreding van de kijk op de toekomst. Want er is nog een hele hoop te doen”, zo concludeert Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum Utrecht, tijdens zijn bezoek aan Refresh Amsterdam #3 als presentator van het televisieprogramma Nu te Zien!. Ook media als NRC, Nooit Meer Slapen, NPO Radio 1, De Volkskrant en Het Parool besteedden aandacht aan de tentoonstelling, die volgens deze laatste krant laat zien dat ‘het optimisme in de wereld nog lang niet is uitgedoofd.’ Nog enkele weken, tot en met 30 november, kan de bezoeker deze editie van de tweejaarlijks terugkerende kunstmanifestatie met eigen ogen aanschouwen. Maar liefst vijftien hedendaagse kunstenaars reflecteren op mogelijke scenario’s voor de toekomst van Amsterdam, langs thema’s zoals het klimaat, stadsontwikkeling, inclusiviteit, technologie en sociale verbondenheid. Ook het grote publiek, waaronder schoolkinderen en studenten, deelt dromen, wensen en verwachtingen voor de toekomst. Deze wensen zijn vanuit het hele land ingezonden, na een landelijke oproep en bezoeken aan alle provincies.

Onderscheiding voor Raquel van Haver
Wat het Amsterdam Museum betreft, roepen juist de onzekere tijden waarin we leven, op tot dialoog: hoe kunnen we het anders doen? Ook voor beeldend kunstenaar Raquel van Haver (1989, Colombia) is dit een relevante vraag. Haar solopresentatie The Collateral Kin (De verwantschap) staat centraal in Refresh Amsterdam #3 en vormt daarmee het eerste hoofdstuk van de tentoonstelling, die uit vier hoofdstukken is opgebouwd. Met haar zes monumentale groepsportretten brengt zij een ode aan Amsterdamse maatschappelijke spelers die de afgelopen decennia actief waren, onder wie antropoloog Prof. dr. Gloria Wekker, schrijver Massih Hutak en dichter Diana Ozon. Het zijn soms bekende namen, en soms mensen die een rol spelen op de achtergrond. Allemaal dragen ze bij aan het Amsterdam van vandaag en morgen. De grote, levendige schilderijen zijn als het ware een hedendaagse interpretatie van de regenten- en schuttersstukken uit de zeventiende en achttiende eeuw.
Voor haar indrukwekkende kunstenaarschap en werken met grote maatschappelijke waarde, is Raquel van Haver op 30 oktober benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Tussen haar kunstwerken in het museum, ontving Van Haver de onderscheiding uit handen van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema. In haar toespraak, noemde de burgemeester Van Haver ‘een brug tussen cultuur generaties en continenten, tussen de ateliers van Zuidoost en de markten van Bogota. Tussen de energie van de straat en de stilte van het museum. (…) Haar kunst reikt verder dan het doek en verder dan de muren van musea. Ze bereikt onze samenleving.’
Het Amsterdam Museum organiseert op 16 november een symposium, waarin diverse sprekers hun visie delen op de toekomst van Amsterdam. En op 28 november vindt AM Late plaats: een rijkgevuld avondprogramma in de tentoonstelling.

Einde aan de programmering in H’ART Museum
Refresh Amsterdam #3 is de omvangrijkste tentoonstelling die het Amsterdam Museum heeft gemaakt in het H’ART Museum – en tevens de laatste. Al sinds 2014 presenteerde het Amsterdam Museum in een vleugel van dit museumgebouw aan de Amstel Groepsportretten van de 17e eeuw, een semi-permanente tentoonstelling met zeventiende en achttiende-eeuwse groepsportretten uit de collecties van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum. Vanaf 2022 vestigde het Amsterdam Museum er zelfs zijn tijdelijke hoofdlocatie, met de collectiepresentatie Panorama Amsterdam: een levende geschiedenis van de stad, 15 tijdelijke tentoonstellingen, een uitgebreid publieksprogramma, educatieve programmering, en vele pop-up presentaties in samenwerking met gemeenschappen in de stad.
Per 1 januari 2026 loopt de huurovereenkomst af – het Amsterdam Museum kiest ervoor om deze niet te verlengen.
“Eind 2024 kwam er definitief groen licht voor de renovatie van het Burgerweeshuis, na de positieve uitspraak van de Raad van State. Vanaf dat moment konden we ons voluit richten op de werkzaamheden voor het nieuwe Amsterdam Museum”, licht Judikje Kiers, directeur van het Amsterdam Museum, toe. “Daarnaast blijven we – op weg naar het nieuwe museum – inhoudelijk doorontwikkelen. In H’ART Museum hebben we 3,5 jaar kunnen experimenteren met diverse presentatievormen. Nu zien wij kans om als netwerkmuseum nog dieper de haarvaten van de stad in te gaan en ook op dat vlak onze expertise uit te breiden.”
Programmeren in de stad als netwerkmuseum
In aanloop naar de heropening van het Burgerweeshuis, gaat het Amsterdam Museum programmeren op diverse locaties in de stad. Ook staan er samenwerkingen met verschillende partners en netwerken op de planning. “We blijven bevragen en onderzoeken wat de functie van een museum in deze tijd kan zijn. Verbinding maken met de stad en haar inwoners, hoort hier zeker bij”, aldus Kiers. Bezoekers kunnen het Amsterdam Museum de komende jaren vinden op verschillende plekken, zoals Huis Willet-Holthuysen aan de Herengracht en op het Westergasterrein. Hier opende onlangs de permanente locatie Amsterdam in Motion, een museale beleving over Amsterdam ter gelegenheid van het 750-jarige jubileum van de stad Amsterdam, waar een immersieve show rondom de grootste multimediale maquette van de wereld het verhaal van de stad vertelt. Kiers: “Door op verschillende plekken in de stad zichtbaar en aanwezig te zijn, blijven we voeling houden met wat er speelt. En we kijken tegelijk vooruit, naar onze gerenoveerde hoofdlocatie: het nieuwe Amsterdam Museum.”
