Skip to content

Super-sympathieke voorstelling van Phillipe Quesne: Next Day

De kinderen stellen zich één voor één voor. Ze bouwen sets, maken muziek en spelen scènes. Er is een catastrophe op handen. Ze speculeren losjes: word het een nucleaire of biologische aanval, een vliegtuig of een raket, een tsunami of een bombardement? In Next Day, afgelopen weekend bij Theater Frascati te zien, oefenen zij op een aanval van ‘aliens’. Dat vat de boel in ieder geval goed samen.

next day
De acteurs van Next Day zijn tussen 7 en 13 jaar.

Het is altijd weer ontroerend, de onbevangen en nonchalante toewijding waarmee kinderen op het podium kunnen staan. Phillipe Quesne heeft hen alle ruimte gelaten in Next Day. Scharreld en slungelend treden zij op, zonder ooit in een kramp van verplichting te schieten vanwege het aapjes kijkende publiek aan gene zijde. De band heeft cowboydeuntjes, noise en Nirvana op het repertoire. Tussendoor wordt er gebouwd aan een verdedigingswerk van foam. De spelers, meisjes en jongens van 7 tot 13 jaar oud, werken voorbeeldig een groot aantal scènes door zonder ooit last te hebben van welke zwaarte dan ook.

De Franse theatermaker Phillipe Quesne, bekend van kijkdoos-voorstellingen als L’effet de Serge, La mélancolie des dragons and Big Bang, heeft met Next Day opnieuw een lichtvoetig tableau vivant met een ietwat donkere ondertoon afgeleverd. Next Day wordt geproduceerd door Campo Gent, dat een traditie heeft in theaterwerk met kinderen voor een volwassenen publiek (Platel, Etchells, Gobsquat, Martens).

Next Day - Philippe Quesne, Paris / CAMPO, Gent. Nationaltheater Mannheim

Het voorstedelijke decor, de plastic geweren, de geïmproviseerde onderkomens, het bekogelen van het publiek en het uitdelen van eten – het is aan de volwassen toeschouwers om hier meer van te denken. Terwijl de kinderen in een even efficiënte als onspannen samenwerking hun wereld bouwen, verwijst de voorstelling naar al die situaties die voor veel kinderen het leven tot een hel maken: verwaarloosde voorstad, vluchtelingenkamp, intifada.

Next Day toont de kracht van de individuele kinderen, hoe zij iedere dag of iedere scène weer opnieuw kunnen beginnen en al improviserend, onbezwaard en onbevangen spelend, de wereld terugbrengen tot proporties en dynamieken die hen passen. Quesne scheert met Next Day langs het utopische beeld van de kindertijd. In plaats van kinderen in te zetten om dit beeld te vervullen, laat hij hen een realiteit bouwen door op het toneel zelf te kiezen en samen te handelen.

Kinderen, dieren en poppen of machientjes doen het altijd goed op het toneel. Hun onschuld ontroert en herinnert aan de onmogelijke staat van het paradijs of schone handen. Maar Quesne draait de verhoudingen om. De kinderen treden niet op als onschuldige, teerhartige exotica te midden van een verdorven  wereld. In Next Day laat Quesne zien hoe kinderen hun eigen manier hebben om al spelend te bouwen en samen te leven, gebaseerd op nonchalance, zelfwerkzaamheid, toewijding en bovenal sympathie. En de ‘aliens’, dat zijn natuurlijk de volwassenen in de zaal.

 

Zie de website van de Rotterdamse Schouwburg voor meer informatie over de voorstelling Swamp Club van Phillipe Quesne, een grote internationale co-productie die op 26 februari in Rotterdam speelt.

https://www.youtube.com/watch?v=vrptjR-iQEg

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)