Skip to content

Theatre Festival Boulevard: Not the Avignon, but the Berlin of the Netherlands?

There are many reasons not to go on holiday. It costs money, you come back more stressed than you went, the food is no good, it costs tons of CO2 and it doesn't increase mutual understanding between countries either. Reason enough, then, to just stay here and enjoy the free time given to you by the boss, or by yourself if you are self-employed. Without being barked at by airport staff.

Een van de beste manieren om dat te doen, zeker als je geen zin hebt in overvolle stranden met obese ingevette toeristen, is: zomerfestivals.

Dat weten meer mensen en daarom doen die festivals het ook zo goed. Vooral de groten: Over ‘t IJ, Noorderzon en Boulevard. Alledrie anders, en alledrie de reis waard, ook al woon je niet toevallig in respectievelijk Amsterdam Noord, Groningen of Den Bosch. En dan is Den Bosch eigenlijk nog wel het bijzonderst. Ik geef een lijstje, waarom:

1 Mooie mix van grote kunst en slim vermaak

Het Avignon van Nederland. Zo willen sommige fans het festival graag zien. En ze hebben een punt. Den Bosch is ongeveer even groot de Zuid-Franse stad waar elke zomer een enorm festival honderdduizenden bezoekers trekt. De voorstellingen van het hoofdprogramma behoren tot de wereldtop en wie niet tot de (rijke) gelukkigen hoort die daar een kaartje voor konden bemachtigen, kan zijn hart ophalen op de vele pleinen in de stad, en in alle schuren, huiskamers en kelders waar de twee ‘Off’-festivals zich afspelen. Inderdaad: twee, want zoals het de Fransen betaamt heeft ooit iemand zich afgescheiden van het Officiële ‘Off’ en een eigen ‘Off’ opgericht. Kom je in het kaartkantoor van de ene ‘OFF’ weten ze niets van de andere, en omgekeerd. Dat noemen we Franse gezelligheid en daar reis je graag 1300 kilometer voor.

Den Bosch heeft best wel wat grote kunst, al moet Toneelgroep Amsterdam er zijn opwachting nog maken. Maar Boulevard heeft vooral veel verrassende dingen, en voorstellingen uit het Vlaamse circuit, vaak veel eerder dan dat ze in de rest van het land te zien zijn. Ik kijk nu al uit naar Compagnie Cecilia’s voorstelling ‘Chet’.

Voor het ‘Off’-gebeuren zorgt de alternatieve locatie: jonge makers, jeugdvoorstellingen, experimenten: eigenlijk teveel en te leuk, al is het risico op een enkele misser altijd aanwezig. Vorig jaar maakte ik er een paar mee: geen nood, het festival kan het hebben. De locatie is nu ingericht als biertuin. En dat zorgt voor een kleine nuance van de eerste zin van dit stukje: festival Boulevard is niet Avignon, het is Berlijn. Sort of.

2 De horeca is beter

Het is goed eten in Den Bosch, en het festivalplein is nog steeds the place to be. Hier is wel iets opmerkelijks aan de hand. De vaste terrassen aan de Parade trekken een totaal ander publiek dan het open festivalterrein, en dat is alleen maar sterker geworden sinds de lokale horeca-ondernemers niet meer als pachter optreden van de eet- en drinktenten op het festivalterrein. Alles is nu op elkaar afgestemd, en er wordt op hoog niveau gekookt, uit tamelijk veel hoeken van de wereld. Zelfs de Fish & Chips was vorig jaar te eten.

3 De busbegleiders zijn nog steeds uniek

Dat moet je gewoon meemaken.

4 De stad draagt het festival op handen

Het belangrijkste aan Festival Boulevard is de inbedding in de bevolking. De Bosschenaren zijn trots op het festival en ook als het even mis dreigt te gaan steken ze de handen uit de mouwen om de zaak op te lossen. Vorig jaar bleek iemand asbest gevonden te hebben in een gebouw waar een groot deel van het festival zich zou afspelen: de stad: bewoners maar vooral ook de lokale ondernemers en de bevolking, zorgden binnen een paar dagen voor een alternatieve locatie. Best zeldzaam. Overigens heeft het Theater a/d Parade nu een asbestprobleempje, dat inmiddels ook voortvarend wordt aangepakt.

5 Het is de beste brug tussen het buiten- en binnenseizoen

Augustus is de warmste, en soms ook natste maand van het jaar, dus is het logisch om alles buiten te programmeren, maar ook te zorgen voor dingen onder dak, al dan niet met airco. Daarom heeft Theaterfestival Boulevard niet alleen mooie voorstellingen op onverwachte buitenlocaties, maar is er ook Het Theater aan de Parade, dat steeds volop meedoet. Zo maak je heel makkelijk de overgang van de kuipstoeltjes op de buitentribune naar het rode pluche van het theaterseizoen.

Ik ga er zijn en zie u daar graag.

Good to know

Festival Boulevard duurt van 4 t/m 14 augustus 2016.

Dingen om naar uit te kijken:

Het Torentje. Daan Windhorst en Oscar Kocken zijn van de goede ideeën. Vorig jaar zag ik hun ‘Zomaargasten’ en was verkocht. Dit jaar brengen ze een oude festivaltopper terug: Het Torentje. Politiek theater dat elke voorstelling anders is, en altijd verrast. In het tentjestheater op het festivalplein.

Chet. Muzikale ode aan Chet Baker. Compagnie Cecilia maakte eerder het theaterorigineel van The Broken Circle Breakdown, dus dat zit wel snor.

Eten met André Manuel en Geert Hautekiet. Op Theaterfestival Boulevard zijn alle makers van dichtbij aan te raken en te zien. Je klunt zelfs met ze eten. Zelf zou ik graag aanschuiven bij Geert Hautekiet en André Manuel, voorafgaand aan hun programma XIX.

Inlichtingen.

 

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)