Skip to content

Waarom Radio Kunststof (en de rest) de zelfrijdende auto niet overleeft

Een van de wonderlijkste succesprogramma’s op de Nederlandse radio is Radio Kunststof. Elke doordeweekse dag op Radio 1, tussen zeven en acht uur, trekt het bizar veel luisteraars, zeker voor dat tijdstip. En al helemaal voor een kunstprogramma. Op tv is dan DWDD, dat op zijn publieke omroeps ook kunstprogramma heet, maar dan met Matthijs van Nieuwkerk en miljoenen kijkers.

Hoe komt Radio Kunststof dan aan zijn honderdduizenden luisteraars? Is het de oergezellige toon van Petra Possel, het samenzweerderige lachje van Jellie Brouwer of het ouderwets Freudiaanse ’tell me about your mother’-getrek van Frénk van der Linden? Mogelijk, maar het heeft vooral te maken met de plek waar de luisteraars zich bevinden: in hun auto, op weg naar cabaret, concert of toneel. Of vergadering.

Wéér Bowie?!

Praatprogramma’s zijn in de auto ideaal, en doen het beter dan muziek, zeker als je met meer mensen in de auto zit. Sterker nog: uit eigen ervaring weet ik dat onderweg gekibbel kan ontstaan over muziek (‘wéér David Bowie?!)’, terwijl een praatprogramma als Kunststof niet zo opdringerig is. Het is ook vertier dat niet ten koste gaat van de aandacht op de weg.

En dat gaat dus allemaal veranderen. Binnen tien jaar, mogelijk eerder. Dankzij de zelfrijdende auto. In een bericht op internet houdt trendwatcher Joshua Lasky een overtuigend betoog in die richting. Kern van het verhaal: ‘zodra bestuurders hun handen van het stuur halen hebben ze de vrijheid om het vermaak te kiezen dat ze daadwerkelijk willen.’ Wanneer we dan kijken naar de voorkeuren in dagelijks gebruik buiten de auto, zien we natuurlijk dat video, of meer algemeen: beeld, dominant is. Logisch dus, dat een berijder van een zelfrijdende auto waarschijnlijk tv, video, games of internet aan zal zetten om de tijd te doden. Al zal een enkeling wellicht een boek pakken. Radio, in de passieve vorm waarin we daar tijdens het autorijden naar luisteren, zal vrijwel verdwijnen uit het pakket.

[bol_product_links block_id=”bol_5901c2cef15cc_selected-products” products=”9200000072182022″ name=”zelfrijdend” sub_id=”ws” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Knop vergeten

Lasky illustreert zijn voorspelling aan de hand van de presentatie van een zelfrijdend prototype van Rolls Royce. In dat voertuig zijn alle vormen van vermaak aanwezig (tot en met de escortgirls in de achterbak?), maar ontbreekt een radio. Vreemde bezuiniging, misschien, maar wellicht hadden de ontwerpers er niet eens bij stilgestaan.

Ander voorbeeld: de eerste Tesla-dode was een chauffeur die niet alleen zijn handen niet aan het stuur van zijn semi-autonome bolide had: volgens de overlevering zat hij naar een Harry Potter film te kijken toen zijn auto een witte tankauto over het hoofd zag.

All is not lost

Is er nog redding voor radio Kunststof, en al die andere radioprogramma’s die het vooral van forenzen in de file moeten hebben? Ik kan wel iets bedenken. Upgrade die webcams in de radiostudio, en zet er een 360 graden VR-camera neer. Zit je tijdens je rit naar de schouwburg gewoon aan tafel bij Frénk en Petra. Lijkt me hartstikke gezellig.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)