Skip to content

FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

Another day of life: a film experience that continues to irritate under the skin long after leaving the movie house.

Het blijft wonderlijk hoeveel emotie intelligente animatie kan genereren. In Another day of life (vanaf 14 maart in de bioscoop) wordt de Angolese verslaggeving door de legendarische Poolse journalist Ryszard Kapuściński groots in getekende beelden gevat. In combinatie met live footage en welgekozen archiefmateriaal levert dat een hellevaart van 85 minuten op die op meerdere niveau’s valt te waarderen. Kapuściński… 

Floating with sea legs through a 600-metre tower: Das Totale Tanz Theater celebrates 100 years of Bauhaus

Some 400 virtual metres we go up with the dancers. Beforehand, we are warned to look straight ahead if we are afraid of heights. For me, this was unnecessary, I loved flying along in the huge circular space, knowing I was safely ensconced in a chair. Choreography, avatars, architecture and Blixa Bargeld. Those are a few... 

'Stories are not that fascinating, what matters is what you see' - Tsai Ming Liang and the art of watching

Eye film museum kicks off its Virtual Reality season with Tsai Ming Liang's The Deserted. Tsai himself was in the country for a masterclass, introductions and interviews. And although his films suggest otherwise, he is a very animated speaker. In his masterclass, he talked about his career, his collaboration with muse and regular actor Lee Kang-Sheng, and his position... 

Sacha Polak over de gehavende maar sterke vrouw in Dirty God, openingsfilm 48ste IFFR. Emotie is dit jaar het motto

‘Feel IFFR’ is dit jaar het motto van het International Film Festival Rotterdam. De emotie achter het beeld en bij de toeschouwer als leidraad bij onze interpretatie. De openingsfilm Dirty God is een mooie testcase. Regisseur Sacha Polak vertelt waarom ze een film over een door littekens gehavende vrouw wilde maken.

Hoe verfilm je een held? Een zoektocht in 3 delen.

Hoe maak je een mooie en persoonlijke documentaire over een held? En wat als je held filmmaker is en zelf al prachtige beelden heeft gemaakt? Hoe vrij mag je zijn met je onderwerp? Lange tijd is mijn probleem met het IDFA geweest dat de documentaires zo braaf zijn, zo gefocust op het onderwerp en niet op het medium zelf. In… 

DocLab 2018: verbeter de wereld, zet een VR bril op.

Langzaam maar zeker is het allernieuwste nieuwtje van virtual reality (VR) af en kunnen we gaan nadenken over wat je wilt laten zien, in plaats van hoe. Waar ik op het eerste VR festival nog gierende hoofdpijn kreeg van slechte brillen, kan ik me nu laten betoveren door de schoonheid van het Amazone gebied of prachtige animaties. Filmtheaters als Eye… 

Why The Look of Koolhoven deserves a lot of emulation.

In the last century, we had Teleac. Teleac taught me to play chess. Quite extraordinary for television. Perhaps because I have associated television with 'learning' in that way from a young age, I am thrilled with the series made by VPRO with Martin Koolhoven. It is, for the first time in ages, television that stimulates the mind, that makes you think ... 

Lukas Dhont on his acclaimed film Girl, about the trans girl who is an ordinary adolescent, and the love of dance

Het trans-drama Girl, de Belgische Oscar-inzending, is bezig aan een ware zegetocht. Filmmaker Lukas Dhont over de strijd van het transmeisje Lara, dat vooral een doodgewone puber is. Over zijn persoonlijke worsteling met stereotypen, en over zijn liefde voor dans. “Een plaats op de Oscar-shortlist zou al heel mooi zijn.”

AFFR: A true Rotterdam film festival with a mission

‘Architectuur is altijd gezien als een bijkomstigheid. Ik zie het als een noodzakelijk iets, geen extraatje. Je ziet nu bijvoorbeeld dat technocraten de macht hebben overgenomen. Die komen voor alles met een technische oplossing. Ze kunnen gebouwen maken die goed geïsoleerd zijn, die aardwarmte gebruiken: dat is nu de taak van de bouwers. Maar al die techneuten vergeten dat het… 

'Film works wonderfully motivating for children.' Booster for film education - on its way to a permanent place in the classroom

Tot nu toe was filmeducatie vooral een grabbelton van initiatieven. Maar nu de minister het in haar beleidsplan noemt en er extra geld is uitgetrokken kunnen er nieuwe stappen worden gezet. Op weg naar een vaste plaats in de klas? We vragen het Florine Wiebenga, hoofd educatie Eye, en Jeroen Stultiens, Filmleraar van het Jaar.

Why a code is not going to change anything about unfair practices in the arts

Het Nederlandse jeugdtheater is dit jaar bekroond met de Prijs van de Nederlandse Critici. Volkomen terecht. Dat jeugdtheater van ons is van superieure kwaliteit, divers, durft verhalen te vertellen en buiten de eigen navel te kijken. Het is meer dan jammer dat je als volwassene zonder kind niet zo vaak met dat theater in aanraking komt. Menig volwassene zou fervent… 

Why rain doesn't bother audiences at outdoor cinema Seeing Moon and Stars

Het zou de ideale zwoele zomeravond kunnen zijn: een filmpje kijken onder een idyllische sterrenhemel. Op de herfstachtige avond van vrijdag 6 september blijkt openluchtbioscoop Zienemaan en Sterren echter meer een oefening in uithoudingsvermogen. Het regent, de temperatuur daalt, maar het Groningse publiek blijft onverstoord zitten: kop d’r veur en parapluutje open. “Iedere stad had een openluchtbioscoop behalve Groningen. Dat… 

Planet Tim Burton lands in Flanders: 'A pressure cooker full of bizarre and disruptive ideas'

De Vlaamse wafelbakker van de Willy Wonka Wafl Factory in het Burton Cafe heeft alle films van Tim Burton gezien, zegt hij vantussen een strak hipsterbaardje. ‘Zeker omdat je de menukaart moest voorbereiden’, zeg ik. Op het menu van het – tijdelijke – Burton Café in expositieruimte C-min staan onder meer: Charlie Chocolate Wafl, Scissorhands Wafl, Oompa Loopa Wafl, Beetlejuice… 

Podcast: why Billy Wilder may have been more important than Alfred Hitchcock.

Wat heeft Billy Wilder met Mad Men en Breaking Bad te maken? Of met een voetbalteam in een grot? Alles, zo blijkt. De in 2002 overleden filmmaker blijkt veel en veel belangrijker voor onze beeldcultuur dan iemand als Alfred Hitchcock. Althans: daar begint het sterk op te lijken. Eye, het markante filmtheater en -museum in Amsterdam, staat vanaf nu tot… 

Grote zorgen over lot van Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov – acht weken in hongerstaking in Russische gevangenschap

Mensenrechtenorganisaties uit de hele wereld en duizenden filmmakers en kunstenaars betuigen steun aan de door Rusland tot twintig jaar veroordeelde Oleg Sentsov. Deze Oekraïense filmmaker is sinds 14 mei in hongerstaking. Zijn leven loopt ernstig gevaar, aldus de European Film Academy.

Film Academy presents 2018 batch. Awards for dance film and intimate father-daughter drama (and honour for first academy student)

De Filmacademie presenteert de afstudeerfilms van de lichting 2018. Speelfilms en documentaires met veel kleine, persoonlijke onderwerpen. Prijzen voor beste documentaire en speelfilm, voor beste scenario en commercial, en voor beste filmscore. Frans Weisz benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)