Skip to content

MUSIC

Oud of nieuw, klassiek of modern, minimaal of wereld. Pop. Tonaal en atonaal.

Mondoleone in tijden van Coronoa. Podcast aflevering 5. Hoe Leon Giesen de malaise te lijf gaat.

Leon Giesen, ook bekend als Mondo Leone, heeft al een tijdje geleden het reguliere theater gedag gezegd. Hij bespeelde – tot Coronoa toesloeg – steeds vaker op meetings en seminars, waar het publiek massaler en aandachtiger is. Maar nu is die markt weggevallen, en heeft Leon iets nieuws bedacht.  Luister naar het verhaal van deze rasverteller in onze podcast in… 

Podcast in tijden van Corona (3): ‘We hebben het laatste bier uit de leidingen opgedronken en daarna het licht uitgedaan.’ (Over de sluiting van TivoliVredenburg in Utrecht)

‘Het was heel raar om hier weg te gaan. Zo’n plek die altijd aan is, waar het altijd druk is, waar het altijd licht is, dat was nu gewoon zwart.’ Lieke Timmermans, manager Marketing en Communicatie van TivoliVredenburg in Utrecht kan het nog steeds niet helemaal bevatten. Donderdag 12 maart 2020, na de persconferentie van de regering, moest het programma… 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

Eva’s Klage in TivoliVredenburg: Lera Auerbach neemt het op voor de gesmoorde vrouwenstem

De Russische Lera Auerbach (1973) schrikt niet terug voor grote uitdagingen. En dat is een understatement. Onlangs nog maakte ze grote indruk met haar cyclus Goetia 72: in umbra lucis. Ze componeerde deze toonzetting van de namen van 72 demonen voor het Nederlands Kamerkoor en het strijkkwartet Quatuor Danel. Tegelijkertijd verscheen een cd met 72 Angels: in splendore lucis, waarin… 

Nederlands Blazers Ensemble start tweede tournee van The Unknown Chaplin een ode aan Chaplin’s kunstenaarschap, met nieuw gecomponeerde muziek

Na de succesvolle tournee in november vorig jaar gaat het Nederlands Blazers Ensemble opnieuw touren met The Unknown Chaplin. De tweede tournee – van 3 maart tot en met 22 maart – voert langs zalen in Ede, Helmond, Tilburg, Den Haag, Amersfoort, Enschede, Amsterdam en Rotterdam. www.nbe.nl/programma/the-unknown-chaplin/ Zes hilarische, kolderieke en melancholische stomme films van het grote universele genie Charlie… 

Reinbert is dood, leve Reinbert!

‘Ik sta met je op en ik ga met je naar bed,’ zei ik schertsend. We stonden in zijn keukentje, waar hij koffie voor zichzelf zette en thee voor mij. De grote schrikogen van Reinbert vertelden dat mijn ironische opmerking was geland in de onvruchtbare aarde van zijn dodelijke ernst. – Het was niet het eerste en niet het laatste… 

Waarom ik hoop die jongeren van dat bijzondere leesclubje hier te treffen: Olga Neuwirth componeert soundtrack bij Die Stadt ohne Juden

Het opkomende fascisme wordt steeds meer salonfähig. Vooral onder jongeren, ontdekte ik onlangs tijdens een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw. Een leesclubje van twintigers zei genoten te hebben van het Tweede Slagwerkconcert van James MacMillan. Ze hekelden mét mij de draconische kortingen op cultuur. Maar opeens klonk het onbekommerd: ‘We stemmen allemaal op Thierry.’ Toen ik ontsteld… 

Vijf sterren. Of meer. Waarom we heldinnen als Tina Turner nodig hebben. 

Wat. Hebben. Wij. Verschrikkelijk. Veel. Te. Leren. Als er 1 ding is dat de musical Tina duidelijk maakt, is het dat wel. Zeker bij de stormachtige première, zondag 9 februari, een paar uur voordat storm Ciara de laatste bubbels uit de Utrechtse champagneglazen woei. Een vrijwel volkomen witte zaal, in Black Tie, dat wel, met slechts een paar mensen van… 

‘Een jaar lang heb ik Ravels partituren overal mee naartoe gesleept’ – Bart Visman orkestreert ‘Ondine’

De Nederlandse componist Bart Visman (1962) schreef al veel prachtige eigen werken, maar maakt zijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een orkestratie van ‘Ondine’. Dit is het eerste deel uit de driedelige pianocyclus Gaspard de la nuit van Maurice Ravel. Het vormt de opmaat voor een integrale instrumentatie, die volgend seizoen in première gaat. ‘Ik ben van hetzelfde… 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

Eurovisie Songfestival had het Metropole Orkest, maar koos voor studenten.

Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat,… 

What is the remplaçanten-cao and why is it so bad that the NPO applies it to the Eurovision Song Contest?

[update: ze krijgen nog minder, zie bericht onderaan] We kregen verwarrende berichten binnen, afgelopen weekend. Aanleiding was de feestelijke aankondiging van de organisatie van het Eurovisie Songfestival dat er bij de finale in Rotterdam een bijzondere symfonische happening zou plaatsvinden. Gevraagd werden derdejaars- en masterstudenten van het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, en ook jonge professionele musici. Voor de optredens… 

(update: Song Contest response and nuanced message) Playing with the Eurovision Song Contest Orchestra? From 100 euros per day

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Dirigent Elim Chan: ‘Ik kan niet weglopen van de muziek.’

‘Toen ik onverwacht het “Dies Irae” uit Verdi’s Requiem Verdi moest dirigeren voelde ik hoe rauw en impactvol muziek kon zijn. Ik wist meteen: ik kan niet langer weglopen van de muziek.’ Elim Chan gaat als een speer en maakt 17 januari haar debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. In 2014 was Elim Chan (Hong Kong, 1986) de eerste vrouwelijke… 

Lera Auerbach verklankt 72 demonen: ‘‘We weten precies wat de juiste beslissing is, maar kiezen vaak tegen onze intuïtie in’

Lef kan de Russisch-Amerikaanse Lera Auerbach (1973) niet ontzegd worden. Je moet immers wel ‘een beetje gek en een beetje geniaal zijn om een avondvullend koorwerk te schrijven op een tekst die zich beperkt tot een lijst van 72 engelennamen’, zoals een recensent in 2016 noteerde na de wereldpremière van 72 Angels voor het Nederlands Kamerkoor en het Raschèr Saxofoonkwartet.… 

A Christmas Carol van Carl Davis en De Dutch Don't Dance Division

Een diepe buiging voor Gesamtkunstwerk A Christmas Carol van Carl Davis en De Dutch Don’t Dance Division

Dit dus: ‘It is not easy to compete with YouTube, Netflix and other entertainment giants lying at our fingertips…’ Wijze woorden van Jiří Kylián in het voorwoord van het programmaboekje van A Christmas Carol. De vermaarde choreograaf ziet dat De Dutch Don’t Dance Division in het Zuiderstrandtheater iets magisch neerzet met hun nieuwste productie: met beperkte middelen in dit multimedia… 

Kersjes Prize winner Lodewijk van der Ree: 'Language strongly determines the sound of a choir'

‘Een bevlogen dirigent, met een intelligente benadering van de partituur, een heldere slag en het vermogen een koor mee te slepen in zijn visie. Aldus de jury van de Kersjesprijs over Lodewijk van der Ree (1986), die dit jaar de directieprijs in ontvangst mocht nemen. Ik werkte al vaker met hem samen en kan deze uitspraak van harte onderschrijven. Carte… 

Muzikanten in plastic en een keiharde snaredrum – Veertig jaar orkest de ereprijs gevierd met 4 nieuwe composities – voor elk decennium één

Bij wijze van intro speelde de slagwerker van orkest de ereprijs een cadens van luchtslagen. Toen hij onverwacht een snoeiharde mep op zijn snaredrum gaf, schrok iedereen zich een hoedje. Zo, met Bewegung ohne Bewegung voor cello en ensemble van Jan van de Putte, opende het jubileumconcert van het ensemble dat in 1979 door Wim Boerman werd opgericht. Vorig jaar kreeg… 

‘Wikileaks is nog nooit op één fout betrapt’ – Iris ter Schiphorst schrijft Assange: Fragmente einer Unzeit

‘Er is op dit moment een informatieoorlog gaande, die aantoont hoe belangrijk data zijn. De zaak-Assange is daarvan het meest schrijnende voorbeeld.’ De Nederlands-Duitse componist Iris Ter Schiphorst schreef een stuk over Julian Assange, de inmiddels omstreden verklaarde oprichter van Wikileaks. Ze heeft daar een missie mee: ‘Hoewel Wikileaks nog nooit op één fout betrapt is, wordt Assange beticht van… 

‘Hoog tijd dat er een einde komt aan gescheiden religies!’ – Joost Kleppe componeert Spirit of Mustafa voor Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest

‘Alles wat ik maak komt voort uit gevoel, uit geraaktheid’, zei Joost Kleppe (1963) eens over zijn muziek. Die sensibiliteit wordt vaak getriggerd door poëzie en zijn oeuvre telt dan ook veel vocale werken. Zijn lyrische, ritmisch gevarieerde stukken staan geregeld op de lessenaars van zowel professionele- als amateurkoren. Met zijn aansprekende stijl treedt Kleppe in het voetspoor van illustere… 

‘De sopraan zucht, steunt, fluistert, ademt in, ademt uit, blaast, slaakt gilletjes’ – Helmut Lachenmann Got Lost in November Music

De Duitse componist Helmut Lachenmann (1935) is kampioen suggestieve piepjes, kraakjes en knarsjes. Net als bijvoorbeeld John Cage hoort hij muziek in onalledaagse bronnen. Zelden wordt een instrument bespeeld zoals het in de boeken staat. ‘Muziek maken met geluiden is relatief eenvoudig en altijd wel ergens modern,’ zei hij hier ooit over. Hoewel hij zijn carrière begon als koorknaap telt… 

‘Als een angstaanjagend koor van spookachtige buitenaardse wezens.’ Waarom je Anna Korsun in November Music gewoon moet ondergaan.

‘Anna Korsun stak met haar verrassende, ingeleefde en communicatieve muziek met kop en schouders boven haar collega’s uit.’ Dat schreef ik in 2014, toen zij de Gaudeamus Award won. ‘Van haar gaan we beslist meer horen,’ concludeerde ik en sindsdien heeft de Oekraïense die belofte meer dan ingelost. Ze maakte naam als componist, pianist, vocalist, dirigent en (mede)-organisator van concertseries.… 

Lazarus in Nederlandse première: it’s Valentine’s Day!

Voor ik iets inhoudelijks zeg over Lazarus, zondag 13 oktober dé musicalpremière voor mensen die nooit naar musicals gaan, een paar misverstanden de wereld uit. Allereerst, het album Blackstar, dat David Bowie drie dagen voor zijn dood op 11 januari 2016 uitbracht, is níet de soundtrack van Lazarus, de musical van zijn hand die een maand voor zijn dood uitkwam.… 

Muziek vanuit woede en machteloosheid – Extra aandacht voor opzienbarende componist Georg Friedrich Haas in November Music

Vorig jaar baarde de Oostenrijker Georg Friedrich Haas opzien in het Holland Festival door openlijk te vertellen over zijn meester-slaaf-relatie met zijn echtgenote Mollena. Zo mogelijk nog opzienbarender was hun gezamenlijke productie Hyena. Mollena Williams-Haas vertelde een bloedstollend relaas over hoe zij afkickte van haar drankverslaving, haar man leverde de hypnotiserende muziek. Dit jaar is Haas een van de centrale… 

'I decided to make an unabashedly grand romantic gesture and blow people away' - Mathilde Wantenaar writes new piece for Rotterdam Philharmonic Orchestra

Creatief zijn op bestelling? Dat kan niet, zou je denken. Toch is het de werkelijkheid voor componisten en kunstenaars die in opdracht werken. Mathilde Wantenaar (1993) kreeg dan ook acute keuzestress toen het Rotterdams Philharmonisch Orkest haar vroeg om een nieuw stuk. Ze werkte net aan een opdracht van De Nationale Opera. ‘Ik voelde me als een konijn in de… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)