Skip to content

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

‘Wikileaks is nog nooit op één fout betrapt’ – Iris ter Schiphorst schrijft Assange: Fragmente einer Unzeit

‘Er is op dit moment een informatieoorlog gaande, die aantoont hoe belangrijk data zijn. De zaak-Assange is daarvan het meest schrijnende voorbeeld.’ De Nederlands-Duitse componist Iris Ter Schiphorst schreef een stuk over Julian Assange, de inmiddels omstreden verklaarde oprichter van Wikileaks. Ze heeft daar een missie mee: ‘Hoewel Wikileaks nog nooit op één fout betrapt is, wordt Assange beticht van… 

Hogescholen zijn veel te lang buiten schot gebleven in alle discussies over onderwijs.

“Als jij het vertelt lijkt het allemaal zo logisch”, zei een goede vriend vorige week, “als een bestuur dit zou horen…” Onderwijs, elke dag staat het in de krant en debatteren we ons maatschappijbreed suf over het belang van goed onderwijs, over de lerarentekorten en de grootte van klassen. Terwijl het kabinet muisstil zit in de hoop er onderuit te komen… 

No Time To Die? The New Cinema Conference is all about marketing - and hardly about Netflix.

What will shake up the cinema world the most in the coming years? The new James Bond film? Or a personal film tip tailored to your previous cinema visits that just pops up on your smartphone? Or perhaps a technical innovation that creates a whole new cinematic experience? Just a few things that loom around the topic of this week's New Cinema conference. A day and a half... 

‘Hoog tijd dat er een einde komt aan gescheiden religies!’ – Joost Kleppe componeert Spirit of Mustafa voor Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest

‘Alles wat ik maak komt voort uit gevoel, uit geraaktheid’, zei Joost Kleppe (1963) eens over zijn muziek. Die sensibiliteit wordt vaak getriggerd door poëzie en zijn oeuvre telt dan ook veel vocale werken. Zijn lyrische, ritmisch gevarieerde stukken staan geregeld op de lessenaars van zowel professionele- als amateurkoren. Met zijn aansprekende stijl treedt Kleppe in het voetspoor van illustere… 

‘De sopraan zucht, steunt, fluistert, ademt in, ademt uit, blaast, slaakt gilletjes’ – Helmut Lachenmann Got Lost in November Music

De Duitse componist Helmut Lachenmann (1935) is kampioen suggestieve piepjes, kraakjes en knarsjes. Net als bijvoorbeeld John Cage hoort hij muziek in onalledaagse bronnen. Zelden wordt een instrument bespeeld zoals het in de boeken staat. ‘Muziek maken met geluiden is relatief eenvoudig en altijd wel ergens modern,’ zei hij hier ooit over. Hoewel hij zijn carrière begon als koorknaap telt… 

Vacancy production manager and volunteer coordinator deBuren

There is currently a vacancy for a production manager and volunteer coordinator deBuren. We are looking for an enthusiastic, motivated and practical colleague for a variety of tasks. The Flemish-Dutch House deBuren promotes cultural and social cooperation and exchange between Flanders and the Netherlands by presenting, producing, inspiring and connecting. Spearheads of deBuren are Flemish-Dutch cooperation, talent development and diversity. As a house of... 

‘Als een angstaanjagend koor van spookachtige buitenaardse wezens.’ Waarom je Anna Korsun in November Music gewoon moet ondergaan.

‘Anna Korsun stak met haar verrassende, ingeleefde en communicatieve muziek met kop en schouders boven haar collega’s uit.’ Dat schreef ik in 2014, toen zij de Gaudeamus Award won. ‘Van haar gaan we beslist meer horen,’ concludeerde ik en sindsdien heeft de Oekraïense die belofte meer dan ingelost. Ze maakte naam als componist, pianist, vocalist, dirigent en (mede)-organisator van concertseries.… 

Wereldberoemd ‘broddelwerk’ – waarom Monets waterlelies en blauweregens nog steeds zo bijzonder zijn

Vroeger vond men het drie keer niks, tegenwoordig zijn de schilderijen van waterlelies en blauweregens de beroemdste doeken van de Franse schilder Claude Monet. We bezochten zijn tuinen in Giverny en keken even door de ogen van de meester. Mokken en sokken Denk je aan de schilder Claude Monet, dan gaan de eerste gedachten waarschijnlijk uit naar diens kleurrijke doeken… 

Muziek vanuit woede en machteloosheid – Extra aandacht voor opzienbarende componist Georg Friedrich Haas in November Music

Vorig jaar baarde de Oostenrijker Georg Friedrich Haas opzien in het Holland Festival door openlijk te vertellen over zijn meester-slaaf-relatie met zijn echtgenote Mollena. Zo mogelijk nog opzienbarender was hun gezamenlijke productie Hyena. Mollena Williams-Haas vertelde een bloedstollend relaas over hoe zij afkickte van haar drankverslaving, haar man leverde de hypnotiserende muziek. Dit jaar is Haas een van de centrale… 

Advies onderzoekers: Amersfoort, zie kunstenaars meer als visitekaartjes!

Amersfoort investeert weer in cultuur. Dat is heel goed nieuws na een periode waarin bezuinigingen de boventoon voerden. Nu wordt het dus extra interessant wat de stad met het extra geld gaat doen. Er ligt al het nodige aan onderzoek. Vorige week kwam er uit onverwachte hoek nog een onderzoek bij. De belangrijkste uitkomst: Amersfoort mag wel wat trotser zijn… 

'I decided to make an unabashedly grand romantic gesture and blow people away' - Mathilde Wantenaar writes new piece for Rotterdam Philharmonic Orchestra

Being creative on demand? That's impossible, you might think. Yet it is the reality for composers and artists who work on commission. Mathilde Wantenaar (1993) therefore got acute choice stress when the Rotterdam Philharmonic Orchestra asked her for a new piece. She was just working on a commission from De Nationale Opera. 'I felt like a rabbit in the... 

Walking Through The Walls: unique VR experience at the edge of the abyss, where dragons live.

Virtual Reality neemt een nieuwe vlucht. Op vrijdag 11 oktober om 15:00 uur kun je de wereldpremière meemaken van het ijzingwekkende Walking through the Walls, een totaal onderdompelend werk gemaakt voor de Oculus Go en MEZE AUDIO koptelefoon, samen de meest complete draagbare VR set die er bestaat. Het gebeuren vindt plaats bij Mediamatic in Amsterdam, in samenwerking met Stichting… 

'I am interested in situations or people that are overlooked in everyday life.' - Meriç Artaç two seasons guest composer of Day in the Fire.

‘Ik teken mijn personages altijd uit voordat ik begin met componeren. Ze zijn geïnspireerd op mensen die ik op straat zie, persoonlijkheden die ik bewonder, details die iemand bijzonder maken… Meestal richt ik me op één specifiek aspect van een personage, een dominante stemming die ik vervolgens in mijn compositie belicht.’ Meriç Artaç, geboren in 1990 in Istanbul, werd al… 

Zeitgeist and chance cannot be captured by an algorithm. Why a robot should not replace the music programmer.

Last Wednesday, 2 October, at the annual congress of the Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals in Tivoli/Vredenburg, I saw an interesting presentation by Jonas Kiesekoms, research coordinator at PXL-Music in Hasselt, Belgium, and musician. The question is now classic: can a robot replace the music programmer? With his research group, Kiesekoms is working on several applications that use data science to improve ticket sales for concerts,... 

European Cultural Foundation seeks new imagination on anniversary.

'Nothing can make up for the past. But the real, enduring power of the past lies in how it affects our present and our future. What we can do is shape a future history in which we consciously and determinedly carry with us only the best of our past.' Not keep rooting, but cognitive behavioural therapy for the whole of Europe, you might... 

Joy of life and icy constriction. Ensemble Modern performs striking world premieres by female composers during November Music

Ensemble Modern presents world premieres by German-Dutch Iris ter Schiphorst and Turkish Zeynep Gedizlioğlu in November Music. And that is good news, because the female composer remains too often invisible even in 2019. In the brochures of any Dutch orchestra, you will find none, or only a single work by a woman. On the new Heart & Soul list of... 

‘Teveel willekeur in de erfgoedwet.’ Commissie Pechtold wil dat we ons culturele erfgoed serieus nemen.

We gaan te nonchalant met ons culturele erfgoed om. Dat blijkt uit het op maandag 30 september gepresenteerde rapport ‘Terughoudend en Betrokken’, dat de commissie Pechtold op verzoek van minister Van Engelshoven heeft opgestel. In 110 pagina’s (met plaatjes) valt te lezen dat de huidige inrichting van de Erfgoedwet leidt tot willekeur en onzekerheid. Dat betekent dat onverkwikkelijke toestanden als… 

'Quite a few ex-believers have thrown out the baby with the bathwater: the music, the rituals, the language.' Composer Daan Manneke turns 80.

Daan Manneke wordt binnenkort tachtig. Op 5 oktober staat deze grootleverancier van vocale muziek en ‘kapelmeester van de ruimte’ centraal tijdens een programma van het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk. Voor dit programma componeerde hij het gloednieuwe Geistliche Dämmerung, in opdracht van het AVROTROSVrijdagconcert. Ook op zijn tachtigste is Manneke één en al levenslust en energie. ‘Ik blijf verder… 

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival

Het Nederlands Film Festival staat op het punt van losbarsten. Een ruime week met een breed overzicht van alles wat beweegt op de Nederlandse schermen, van publieksfilm tot korte studentenfilm. Het afgelopen jaar was rumoerig: regisseurs, editors en cameramensen toonden zich somber over de kwaliteit en het lef van de vaderlandse film. Bezoekersaantallen lijken ook niet over te houden, hoewel… 

‘Ik hoop dat we met zijn allen naar een andere wereld gaan glijden.’ Calliope Tsoupaki schrijft Bosch Requiem ‘Liknon’ voor November Music

In 1988 kwam Calliope Tsoupaki (1963) vanuit Griekenland naar Nederland om compositie te studeren bij Louis Andriessen. Precies 30 jaar later werd ze aangesteld als ‘Componist des Vaderlands’. In die hoedanigheid componeerde ze al enkele hoogst actuele stukken. Toen op 15 april de Notre Dame de Paris in brand vloog klom Tsoupaki meteen in de pen. Vijf dagen daarna klonk… 

Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom Boukje Schweigman’s ‘Val’ onweerstaanbaar is. 

De wereld van Boukje Schweigman is spannend, maar nooit dodelijk. Of ze nu een belevingsvoorstelling maakt op een mooie locatie tijdens een zomerfestival, of meer kunstzinnig te werk gaat in de stukken die ze voor de theaters maakt: je ziet alleen maar aardige mensen. Ook in Val, haar nieuwste. Daarin zien we een heleboel aardige mensen vallen. Diep vallen, soms.… 

Why does the fair practice code really only apply to the arts?

Our administrators and elected representatives will not openly admit it, but they do not really care about a healthy cultural sector, let alone the position of individual creators and artists. Indeed, making a Fair Practice Code compulsory without increasing the budget for culture is a slap in the face for everyone working in the arts sector. 'Then be... 

‘Het gaat over een ernstig onderwerp, maar ik heb ook erg gelachen.’ Hierom schreef Anne-Gine Goemans een vrolijk boek over kernwapens

Een vrolijke roman over kernwapens, dat moest Holy Trientje worden. Schrijfster Anne-Gine Goemans baseerde het boek op het ware verhaal van de Amerikaanse non Megan Rice, die – op hoge leeftijd – met niet meer dan een betonschaar het zwaarst beveiligde atoombomcomplex van de Verenigde Staten binnen wist te komen. ‘Ik vond het zo mooi, dapper en naïef.’ Hiroshima ‘mislukt’ Elke… 

The flip side of Fair Practice: Kunstenbond in impossible split after 'relaunch' Utrecht Centre for the Arts.

'Poignant to see how a lack of decisiveness, clarity and leadership - at both the Utrecht municipality and the management of the KLA - could lead to a split and even rupture among employees.' Karin Boelhouwer of the Kunstenbond is stuck with it, and she has a point. The Utrecht Centre for the Arts (UCK) recently went officially bankrupt. A major... 

'Art tax cuts and a cultural fund will be created as an incentive for homeowners to invest in works of art.' (How we think the throne speech should have read)

Members of the States General, This year about 72 years ago we had the first Holland Festival. After years of enslavement and tyranny, hope for a better future literally came from above, in the form of Maria Callas. Eyewitnesses who saw the lights in the Stadsschouwburg turn red that day would never forget that image. 72 years later, it seems... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)