Skip to content

Berlin

De ongemakkelijke waarheid van de paraglider. Wat ik meekreeg van de openingsvoorstelling van @tfboulevard

Een jaar of 18 geleden pikten mijn vrouw en ik, op vakantie in de Auvergne, een paraglider op, die nogal ongelukkig in een weiland vol verontwaardigde koeien terecht was gekomen. We waren blij dat we wat konden doen. De paraglider oogde dankbaar, al maakte hij zich wel enige zorgen over de auto waarin we hem terug zouden gaan brengen naar… 

Grote zorgen over lot van Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov – acht weken in hongerstaking in Russische gevangenschap

Mensenrechtenorganisaties uit de hele wereld en duizenden filmmakers en kunstenaars betuigen steun aan de door Rusland tot twintig jaar veroordeelde Oleg Sentsov. Deze Oekraïense filmmaker is sinds 14 mei in hongerstaking. Zijn leven loopt ernstig gevaar, aldus de European Film Academy.

Zwierende parachutes en trillende spieren op Playful Arts Festival: ‘Als de bezoeker niets doet, bestaat het werk niet’

Af en toe schuurt het bij Playful Arts, een intiem festival dat spel en kunst samenbrengt. Alles draait om interactie, zelf doen, ervaren. Sommige bezoekers moeten even een drempel over. Maar dan gebeurt er wel iets. ‘Die dansers moeten echt een keigoeie conditie hebben’, hoor ik iemand achter me vol eerbied mompelen. Aan de overkant van de straat wijst een… 

Ruth Mackenzie's latest Holland Festival promises to be just one of the most exciting

Here it is. The one and only interactive Culture Press Holland Festival Special. A special that has already been deployed over the past few months, and will be added to in the coming month. During the festival, we have regular reviews and reports, and podcasts. A new edition of this Special will appear every week. On Mondays. And then you can also subscribe via... 

La clemenza di Tito: verzengende vertolking door Teodor Currentzis & musicAeterna

Klassieke muziek doet er weer toe. – Tenminste als we afgaan op de protesten tegen het Stockhausen-project en de felle polemieken over de ingrepen van operaregisseurs. Zo veroorzaakte La clemenza Di Tito van Teodor Currentzis en Peter Sellars nog vóór zijn Nederlandse première een controverse. Zij schrapten de ellenlange recitatieven en voegden muziek toe uit onder ander Mozarts Mis in… 

'Saigon' director (@hollandfestival) seeks extreme emotions: 'I don't want any more distance between the story and the audience.'

‘Nooit, nooit zou ik een voorstelling maken over mijn moeder, of over mezelf. Jamais.’ Caroline Guiela Nguyen, kind uit ‘een huwelijk tussen een Vietnamese moeder en een ‘pied-noir” (Algerijnse koloniaal) is niet van de persoonlijke verhalen. De theatermaakster veroverde vorig jaar de harten van het publiek op het Festival van Avignon met de voorstelling Saigon. Dit ontroerende, diep menselijke stuk… 

Fanny Mendelssohn: in the shadow of Felix

Fanny Mendelssohn (1805-1847) was the four-year older sister of Felix Mendelssohn. They both received a solid musical education, with her surpassing him in virtuosity at the piano. Her relationship with Felix was intense, but also suffocating. At his hands, Fanny Mendelssohn failed to build an independent career as a composer. To this day 

Of Thrillerschrijver Tomas Ross (73) na tientallen boeken het schrijven inmiddels onder de knie heeft? ‘Soms huiver ik van mijn eigen zinnen’

Tomas Ross, ook wel de godfather van de Nederlandse ‘faction’ genoemd, sluit met zijn nieuwe thriller Het verdriet van Wilhelmina zijn trilogie over Nederlands-Indië af. ,,Lezers zeggen vaak: bij u weten we nooit wat waar is en wat niet waar. Dat kun je een bezwaar vinden, maar ik vind het een compliment.’’   Arnie Springer De nieuwe thriller van Tomas… 

Why it is good that the Holland Festival is putting the focus on Africa, rather than opting for a single artistic director.

William Kentridge en Faustin Linyekula. Onthoud die namen, als je niet al kende, want ze gaan het komende jaar het gezicht van Nederland mede bepalen. Ze zijn door het Holland Festival aangesteld als ‘associate artist’. Hiermee zet het festival het fenomeen ‘artistiek leider’ buiten de deur. Een noodzakelijke keuze in een tijd waarin de prijs voor dat soort figuren sneller… 

Bioscoopbezoek stijgt voor het tiende jaar: we doen het beter dan de VS, Frankrijk of Duitsland, maar geen enkele Nederlandse film haalt de top 20

De groei van de Nederlandse bioscoopsector zette ook in 2017 door, maar de Nederlandse film blijft een zorgenkind. Despicable Me 3 werd het meest bezocht. Soof 2 was, net als in 2016, de meest succesvolle Nederlandse titel. Hoe doet Nederland het internationaal gezien? En waar kijken we in 2018 naar uit?

Leila Slimani and Fatma Aydemir: two young writers who are really changing my view of the world. You can meet them at Winternachten 2018

During the upcoming edition of Writers Unlimited/Winternachten in The Hague, two writers who are making exciting news with their work and their success will drop by. Fatma Aydemir, journalist from Berlin, wrote with 'Ellebogen' an abrasive debut about a Turkish girl who is a little less prepared for her future than everyone would like. Parisian author Leila Slimani won in... 

Aribert Reimann: ‘Ik koester zowel de muziektraditie als moderne ontwikkelingen’

Ondanks zijn hoge leeftijd is de Duitse componist Aribert Reimann (1936) nog altijd zeer actief. In oktober 2017 beleefde zijn opera L’invisible zijn wereldpremière aan de Deutsche Oper Berlin, naar een toneelstuk van Maeterlinck. Op 14 december klinkt alweer de eerte uitvoering van zijn cyclus Die schönen Augen der Frühlingsnacht in Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij componeerde deze voor de sopraan Mojca Erdmann en… 

Witte Corneliszoon De With. Schilderij van Abraham van Westerveld

Waarom het logisch is dat Witte de With een andere naam krijgt

Goede timing blijft altijd lastig. Net nu de middenstand klaar staat voor het Sinterklaasseizoen maakt de Raad van Toezicht van Kunstencentrum Witte de With bekend dat de naam gaat veranderen. Die naam kwam ter discussie te staan in de golf van publieke opwinding over appropriatie, unionistische beelden en genoegdoening voor het slavernijverleden van Nederland. In eerste instantie leek het te… 

Waarom het goed is dat het Holland Festival deze algemeen directeur krijgt. #HF17

Annet Lekkerkerker is een van de weinige vrouwen in de cultuursector voor wie het glazen plafond geen belemmering meer vormt. Dat ze nu, na een aantal jaren als ‘zakelijk directeur’, formeel topvrouw wordt van ’s lands belangrijkste podiumkunstenfestival is prachtig om meer redenen. Ze is niet alleen de eerste vrouw op die hoge positie. Haar benoeming maakt ook duidelijk waarom… 

Forbidden Music Regained: webarchief van vervolgde componisten

Woensdag 20 juni lanceerde Kajsa Ollongren de website Forbidden Music Regained in de Uilenburgersjoel in Amsterdam. De hoofdstedelijke loco-burgemeester en wethouder cultuur citeerde ruimtevaarder Neil Armstrong en noemde het project ‘a giant step for mankind’. Ze vervolgde: ‘De website is ook belangrijk voor de stad Amsterdam, want we kunnen en mogen niet vergeten wat zeventig jaar geleden in onze stad… 

Dries Verhoeven's Phobiarama is a pointless machine #HF17

I went to Amsterdam to face my social anxieties on the once infamous Mercatorplein. I saw a sunny square with a trendy bar and bakfiets mothers around a play fountain for white children (brrrr! gentrification), old veiled and un veiled women chatting on a bench (help! multiculture) and a performance in a converted bumper car tent (Waaaah! Holland Festival). What I didn't... 

Boris Charmatz

Danse de Nuit in the Bijlmer: 'Of course we want to influence public space' #HF17

Boris Charmatz has been a guest at many editions of the Holland Festival with impressive, provocative, socially engaged, finely composed and conceptually strong dance performances: Aatt enen tionon and Con forts fleuve (both in 2001); 50 years of dance (2010), Enfant (2011) and Manger (2015). His latest choreography, danse de nuit, premiered in Geneva last September. During the Holland Festival... 

Mira Feticu interviews Mircea Cărtărescu: 'My readers deserve a medal'

Earlier this year, Mircea Cărtărescu, Romania's greatest writer, was a guest at the Winternachten festival. Writer Mira Feticu, who was born and grew up in Romania and even received lectures from Cărtărescu as a student, interviewed her former compatriot and professor for A Quattro Mani. A beautiful conversation about their homeland, truth, literature and poetry. 'My books are... 

View on the Acropolis and Partheon, Athens (photo author)

Documenta 14: You have 100 days to discover Athens

Every five years, the art world turns upside down. Then it is time for the fourteenth Documenta. At that time, the German city of Kassel turns into a veritable Mecca for art connoisseurs and art lovers, snobs and connoisseurs. And, of course, tourists looking for that other Efteling. This year's Documenta has a sizeable Dutch contribution. But there is more: for the... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)