Skip to content

iffr

Clare Stewart new business director of IFFR

Eerder dit jaar kondigde zakelijk directeur Marjan van der Haar haar vertrek bij het IFFR aan. Gisteren werd bekend gemaakt dat Clare Stewart volgende week haar opvolger wordt. Stewart heeft haar sporen verdiend bij tal van toonaangevende festivals, zoals het BFI London film festival en BFI Flare London, het LGBTQIA festival van het British Film Institute; het Sheffield documentaire festival… 

There remains room for the unadapted film at IFFR

Afgelopen mei uitte ik mijn zorgen over de herstructurering bij het IFFR en vroeg ik me af of het festival zo eigenzinnig zou blijven als het  altijd was. Het ontslag van een aantal programmeurs en het vertrek van andere medewerkers legde van tevoren een grauwsluier over de afgelopen editie. Was dat terecht? Heeft het festival zijn glans verloren? Of lukte… 

International Film Festival Rotterdam gaat ‘herstructureren’: massa-ontslag bij programmeurs?

Screen Daily bracht twee weken geleden al het nieuws dat het International Film Festival Rotterdam gaat herstructureren. Niet vreemd na twee corona-jaren: dat heeft er bij elk festival, bij elke culturele instelling, hard ingehakt. Zorgwekkend werd het toen de afgelopen dagen de sociale media vol stonden met berichten over massa-ontslagen bij het IFFR. Alle senior programmeurs zouden zijn ontslagen. Omdat… 

Holland Festival opent online met Memories of my body. Over het lichaam als slagveld

In de wereld van voor corona zou Garin Nugroho het Holland Festival openen met zijn voorstelling The Planet – A Lament. Het zou zonder twijfel een even indrukwekkende ervaring zijn geweest als zijn Setan Jawa die in 2017 werd opgevoerd. We zouden betoverd worden door zijn dansers en gelouterd door het verhaal. In de gestripte online versie van het Holland… 

A morale boost for when you're feeling down. Top 5 indie film streams from a true fan

Last week, my in-box and my social media feed were full of cancellations. Screenings, film festivals and museums: everything I was looking forward to or contributing to was cancelled or shelved. Understandable and sensible. But also maddening, and a loss of income for me and many others in the cultural sector. Still, there are things that... 

49th edition Film Festival Rotterdam opens with Mosquito - history as a fever dream

In the trailer for the International Film Festival Rotterdam, which kicks off on 22 January, film images crumble into abstract shapes and colour patterns. It has to do, I understand, with the wonder of the irrepressible urge to make stories. Once, a cave dweller put a painted hand on the rock face. In the digital age, we conjure stories with coloured pixels. The... 

Why the most artistic film genre struggles to get off the ground. The growing pains of the dance film, part 1.

There is a lot of grumbling about Dutch cinema: it is too good, not creative enough, there is not enough experimentation. However, there is one small island where other laws apply. Where, sometimes with hefty budgets and sometimes for next to nothing, films are made that speak a different language: the dance film. No psychologising, no endless dialogue, but... 

Morgan Knibbe does not shy away from heavy subjects: 'film is an empathy machine.'

In 2014, Morgan Knibbe (1989) made the short film Shipwreck, about the aftermath of a horrific shipwreck on the coast of Lampedusa in which 350 refugees drowned. Shortly afterwards, he made his first feature-length documentary, also about refugee issues: 'Those Who Feel the Burning'. This very impressive, original and visually strong film was one of the best Dutch films of the last... 

'Stories are not that fascinating, what matters is what you see' - Tsai Ming Liang and the art of watching

Eye film museum kicks off its Virtual Reality season with Tsai Ming Liang's The Deserted. Tsai himself was in the country for a masterclass, introductions and interviews. And although his films suggest otherwise, he is a very animated speaker. In his masterclass, he talked about his career, his collaboration with muse and regular actor Lee Kang-Sheng, and his position... 

Sacha Polak on the battered but strong woman in Dirty God, opening film 48th IFFR. Emotion is the motto this year

‘Feel IFFR’ is dit jaar het motto van het International Film Festival Rotterdam. De emotie achter het beeld en bij de toeschouwer als leidraad bij onze interpretatie. De openingsfilm Dirty God is een mooie testcase. Regisseur Sacha Polak vertelt waarom ze een film over een door littekens gehavende vrouw wilde maken.

Major concerns over fate of Ukrainian filmmaker Oleg Sentsov - eight weeks on hunger strike in Russian captivity

Human rights organisations from around the world and thousands of filmmakers and artists express support for Oleg Sentsov, sentenced to 20 years by Russia. This Ukrainian filmmaker has been on hunger strike since 14 May. His life is in serious danger, according to the European Film Academy.

Setan Jawa daagt je uit. Dat alleen is al reden om te gaan kijken #HF17

Wat krijg je als je schaduwspel, Weimar cinema, gamelan en Javaanse mythes combineert? Een mix die veel vraagt van het publiek, maar die een genot is als je je er aan over wilt leveren. De Indonesische regisseur Garin Nugroho maakt geen gemakkelijke films. Vaak zijn ze visueel prachtig, zoals Opera Jawa, maar zit de plot een beetje in de weg… 

Director Olivier Assayas: 'Filmmaking can be learned in a few weeks' #iffr2017

The Jurriaanse zaal in de Doelen is the setting for a Masterclass by French filmmaker Olivier Assayas (1955), an old friend of the International Film Festival Rotterdam. His is the following typical quote: 'Filming the face of an actor is, in my opinion, the most powerful thing cinema is capable of. If the frame is right, if... 

Jim Jarmusch with Paterson already one of the toppers of 'Rotterdam' #iffr

The International Film Festival Rotterdam(IFFR)'s famous Tiger logo has been changed into a colourful IFFR Planet, in which, with a little effort, the tiger can still be found. That colourful is also reflected in the programming. I am looking for the finest gems from the programme. From the USA comes 'Paterson', vintage Jim Jarmusch. But there... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)