Skip to content

war

Sierk van Meeuwen, Terrorist (source: zomerexpo.nl)

'Also nice. A hot chick with a kalashnikov.' Amateurs and pros in Haags Gemeentemuseum

The annual Summer Expo at Gemeentemuseum Den Haag is open to submissions from amateurs. But in the end, as many as 70% of the entrants turn out to have attended an art school, and even 80% of the selected entries were made by professional artists. With two guests, I visit the Summer Exhibition. Museum visitor Rob van Berlo picks his favourites. Gallery owner Nena Milinkovic I ask the same,... 

Bas van den Bosch: ‘Ook nu nog wordt vaak gezegd dat mannen hun gevoelens slecht uiten.’

Klem is het ontroerende verhaal over de elfjarige Paul, wiens moeder sterft vlak nadat hij weigert even bij haar te komen liggen en de kamer uit rent. Daardoor denkt hij dat hij schuldig is aan haar dood. Interview met schrijver Bas van den Bosch over zijn tweede roman. We verloten drie exemplaren! Klem De beknopte roman Klem heeft overeenkomsten met… 

'Oh my sweet land', a calm tale with blood-curdling content

Theatre maker Corinne Jaber received nothing from her father about his roots, except his passion for cooking and good food -she says in an interview. The outbreak of the Syrian civil war made her curious about her father's background. Together with Palestinian author Amir Nizar Zuabi, Jaber interviewed Syrian refugees in refugee camps. The result is this monologue, in which a fictional, half-Syrian-half... 

Van Hove's 'Kings of War' is an intriguing trip

Power and leadership, can one exist without the other? Toneelgroep Amsterdam presented a sampling of three types of leaders on Sunday 14 June at the Holland Festival with 'Kings of War'. Three historical plays by Shakespeare about the struggle for power between the Houses of Lancaster and York together provided the fuel for this performance. With large black letters on a white... 

JSF Fort Asperen van Stefan Gross. Foto Wijbrand Schaap

Gimme Shelter: indrukwekkende beelden in ongebruikte oorlogsmachines

Fort Nieuwersluis is de grootste verrassing van de kunstmanifestatie Gimme Shelter. Tot anderhalf jaar geleden was het verdedigingswerk een no go-area. De BB (‘Bescherming Burgerbevolking’) zat er tot 1989 om telefoonlijnen te beschermen tijdens, maar vooral na de Derde Wereldoorlog, als de rest van Nederland onder de keukentafel zou zitten te schuilen voor de H-Bom. Toen de atoomvrije vesting definitief overbodig… 

Scene photo Swarte Art Foundation, 'The peach of immortality'

To remember is to descend into the deepest caverns of failure and sorrow

The only one really remembered in Jan Wolkers' novel 'The Peach of Immortality' is former resistance fighter Ben Ruwiel. On 5 May 1980, the entry of the Canadians from 35 years earlier was celebrated in Amsterdam. The crowds, not far from where Ben lives, fill him with disgust. It is unreal. The people, wrapped up by welfare society, have no concept of... 

arie doeser op #cityt2cities

Sluit de wethouder op! 6 lessen van boekenfestival #City2Cities 2015

Alleen al vanwege het gebouw was literatuurfestival City2Cities een bezoek waard. Het Postkantoor op de Utrechtse Neude, in 1924 gebouwd als ode aan de vooruitgang in een stijl die het mooiste van de Amsterdamse School samenbracht, was immers al jaren dicht. Dus ook wie niet opgewonden raakt van Nick Cave en wie Michel Houellebecq een engerd vindt, had een reden… 

Less is more: het kan!

Yes, het kan! Less is more! De laatste verzuchting slaakte ik woensdag 13 mei naar aanleiding van de productie Benvenuto Cellini van Hector Berlioz, die Monty Python-regisseur Terry Gilliam maakte voor de Nationale Opera. Meteen dezelfde avond werd ik op mijn wenken bediend tijdens de première van De perzik van onsterfelijkheid van Rieks Swarte in de Toneelschuur in Haarlem. Het betreft een… 

Jens Hillje of the Gorki Theatre Berlin (Photo Wijbrand Schaap)

Play 'Nibelungen' debunks modern Europe at Holland Festival

Berlin's Gorki Theatre won a prize this year: it was named the best theatre in the German language area by the German-language press. The company won the award partly because it employs many actors of immigrant origin. With its performance Der Untergang der Nibelungen, which can be seen in this year's Holland Festival, the group also thematises the... 

The Impact of Art, fierce conclusion to three-day conference

How can you write about a three-day conference, part of which took place behind closed doors, the closing night of which looks very neat on vimeo, but where the tension in the room was palpable? With a completely open attitude and not much more background than an average newspaper reader, but with a firm belief in the power of the arts,... 

Safely out of hiding, but then?

The opera Poland in Plan Zuid will premiere at the Liberal Jewish Community in Amsterdam on Sunday 19 April. Composer Caroline Ansink and librettist Olaf Mulder based their work on Daniël Vermeulen's (pseudonym) memories of going into hiding in Brabant and his subsequent reunion with his mother in Amsterdam in 1945. Three questions for Caroline Ansink. Why... 

Hot Pepper: two languages, two war memories

Hoe maak je theater met iemand die een andere taal spreekt? Het Volksoperahuis doet het. Hete Peper is alweer de derde voorstelling die Kees Scholten en Jef Hofmeister maken met kunstenaars uit de voormalige Nederlandse kolonieën. Na Willemstad en Paramaribo gingen ze nu op reis naar Jogyakarta. Ze kwamen thuis met een verstilde, elegant vormgegeven vertelling over het gedeelde verleden… 

LKCA bijeenkomst Kanteling

Cultuureducatie aan de afgrond: 18 discusssiepunten waar één strategie nodig is

Kantelen is in. En dat is goed zolang het kantelen inhoudt dat je een scherpe bocht neemt en met nieuw elan de vers gekozen koers volgt. Kantelen is onverstandig als je aan de rand van de afgrond staat. Want dan wordt kantelen al gauw tuimelen. De cultuureducatie is, naar ik moet vrezen, begonnen aan een tuimeling. Vorig jaar bleek dat… 

Reinbert de Leeuw dirigeert opwindende Janáček

Reinbert de Leeuw dirigeerde donderdag 12 maart een opwindend concert rond Leoš Janáček in het Muziekgebouw aan het IJ. De synergie tussen instrumentalisten, zangers en dirigent leverde puntgave uitvoeringen op, die door de bijna uitverkochte zaal zowel vóór als na de pauze beloond werden met een ovationeel applaus. Het gejoel leidde zelfs tot een toegift: een lied uit de populaire cyclus Rikadla… 

Culturele sector lijdt aan een collectief minderwaardigheidscomplex

“Ik hoef er natuurlijk niet rijk van te worden…” Het is zo’n beetje de meest gehoorde opmerking als je veel optrekt met kunstenaars en creatieven. “Waarom eigenlijk niet?” vraag ik dan. Geschrokken kijken ze me aan. Onthutst dat je durft te tornen aan deze algemeen geldende waarheid. Als antwoord komt er dan iets buitengewoon vaags als “Nou, gewoon….geld is toch niet het belangrijkste?”

The Great War Machine and Swamp Club: contemporary activist theatre

In early March, The Great War Machine, the new play by director Joachim Robbrecht, premiered at Theater Frascati. A week earlier, at the Rotterdam Schouwburg Swamp Club to be seen, by French director Philippe Quesne. Both performances address the current political climate. Whereas Swamp Club is explicitly silent about the world it calls into question, The Great War Machine is instead a rhetorical spectacle, constructed from quotes from TEDtalks. Both performances make mechanisms felt, rather than pointing out culprits. Voluntarily withdrawing or being shut out, the neoliberal order does not seem to allow much more choice. There is no question of resistance.

Lanoye's Shakespeare adaptation voted best playable Dutch play

100 Dutch plays were presented to them, the 224 Dutch heavy users of our theatre seats who took part in a survey by the Amsterdam Institute for Theatre Studies. Plays that ranged from fairly well-known, such as Herman Heijermans' 'Op Hoop van Zegen' from the beginning of the last century and Joost van den Vondel's 460-year-old tragedy 'Lucifer', to completely unknown, such as... 

Het is de toon, idioot! 4 Redenen waarom ‘Hart’ een voorstelling is die je moet gaan zien

Het toneelstuk ‘Hart’ is er eentje voor uw bucketlist. Ofwel, het toneelstuk ‘Hart’, door Matzer Theaterproducties gemaakt als bewerking van Lisette Lewins boek ‘Hart van Prikkeldraad’, is een toneelstuk dat je eigenlijk best wel gezien moet hebben. Waarom? Ik geef je 4 redenen waarom. 1: Het boek is niet meer te koop Lisette Lewin schreef in 1992 een boek dat… 

The five shows you must see in February

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (theatre/performance) - Dutch premiere 11 February, Stadsschouwburg Amsterdam British director Katie Mitchell is this month's 'arsonist' at Amsterdam's Stadsschouwburg. With performances that are as scintillating as they are transgressive. The forbidden zone is about areas long off-limits to women: science and war. The... 

Carrots, potatoes and a dash of lard on Writers Unlimited

How do you get back home mentally after a war? David van Reybrouck in conversation with Stefan Hertmans and Ian Buruma Carrots, potatoes, maybe some celery and a dash of lard, this was the monotonous winter diet of the underclass in rural Flanders in the late nineteenth century. But, outlines professor and guest speaker Louise O. Fresco in her opening column, these days it is the... 

Karl Ove Knausgard opent Writers Unlimited met sterk beroep op individualisme #wu15

“Iedereen die schrijft zal vroeg of laat tegen een muur aanlopen, een grens van wat niet kan, mag en moet worden geschreven. En vrijwel iedereen zal op dat moment terugschrikken en ervan afzien om het te schrijven. Want die muur staat er om ons te beschermen tegen wat we niet willen.” Karl Ove Knausgård, door sommigen al vergeleken met Marcel Proust,… 

We dronken koffie met de ongekroonde koning van de Iraanse oorlogsfotografie

Moshen Rastani (1958) grijnst breed, kijkt me indringend aan, gebaart, en legt zijn hand op zijn hart. “Wat er nu gebeurt, hier, tussen jou en mij, in dit gesprek. Dáár gaat het me om. We ontmoeten elkaar van mens tot mens. We communiceren. Via elkaars gezicht kunnen we de geheime wereld van de ander bezoeken. Zo’n camera is slechts een stuk gereedschap om dat contact voor elkaar te krijgen.”

Rastani werd door het uitbreken van de Irak-Iranoorlog de fotografie in geslingerd. Hij ontpopte zich met zijn prachtige, verstilde zwart-wit portretten als ongekroonde koning van de Iraanse oorlogs- en documentairefotografie. Daarnaast maakte hij reportages in Libanon en Bosnië & Herzegovina, en legt in zijn lopende Iranian Family Project het alledaagse leven in Iran vast. Samen met acht landgenoten en geestverwante kunstenaars is zijn werk nu te zien bij Francis Boeske Projects.

Klucht rond The Interview wordt thriller – Sony zwicht voor dreigement uit onbekende bron

Het wordt steeds gekker met The Interview, de Amerikaanse komedie waarin de CIA twee televisiejournalisten wil inschakelen bij een moordaanslag op de leider van Noord-Korea.

Je zou bijna zeggen dat film weer eens door de werkelijkheid is ingehaald.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)