Skip to content

jazz

TivoliVredenburg during construction. Photo: Wijbrand Schaap

Without TivoliVredenburg, the improvement of the Utrecht station area would have come to nothing.

There is an artist café in Utrecht that few Utrechters know about. And I don't mean Theatercafé De Bastaard, where by now a whole generation of actors, filmmakers and writers come from, but the artists' foyer of TivoliVredenburg. I've eaten and hung out there a few times, as an embedded reporter of De Nacht van de Poëzie, when it's very late into... 

Petra Gerritsen goes to a concert almost every night off. 'You're with your own group. But how bad is that?'

‘Ik werk vijf avonden in de week en dus moet ik speciaal uitzoeken wanneer ik naar een concert kan. Soms neem ik er vrij voor. En dan zeggen ze wel: “hé, ga je alweer naar een concert?”, en dan zeg ik: “Natuurlijk ga ik weer naar een concert”. Maar ik vind het ook niet extreem.’ Petra Gerritsen is proces expert… 

Fred Wondergem: 'There is always more that you don't see than what you do see.'

'When I look in the auditorium at a classical concert now, I do think: it's full now, but in 20 years eighty per cent will be dead. So the bottom has to be fed, and TivoliVredenburg does that well. They do it, for example, with Out of the Blue, which is a programme where you get great food and by a special host 

Forty times a year to TivoliVredenburg: 'You get everywhere if you love music, eh.'

Peter Vossen maakt naar eigen zeggen gemiddeld 2 keer week een live concert mee. Niet alleen in TivoliVredenburg, al kwam hij daar het afgelopen jaar bijna 40 keer langs. ‘Ik zie ook veel gratis concerten op straat en in cafés natuurlijk.’ Jazz is zijn grote liefde, maar hij bezoekt ook soul-, funk-, latin- of popconcerten. Regelmatig is hij te vinden… 

De 5 concerten die je niet wilt missen in November Music

De vrouwelijke componist, zij blijft de gemoederen beroeren. Mijn artikel n.a.v. de wereldpremière van Damocles van Mathilde Wantenaar ontketende op Facebook een felle discussie. ‘Waarom zouden vrouwen voorgetrokken moeten worden?’, vroeg een boze man. ‘Het gaat mij alleen om kwaliteit, niet of een muziekstuk door een man of een vrouw is geschreven.’ Hij werd iebelig van de m/v discussie, die… 

The real @hollandfestival special #3 about Bowie. And Bausch. How the recent dead keep us alive.

Nothing defines us like our taste. And especially taste in music. We find that music taste defines exactly who we are and can easily distinguish us from people who have distinctly different, and therefore lesser, tastes. Pinkpop, a pop festival with several world-famous headliners, experienced this. Each world star plays to their own audience, which schi... 

How Wiek Hijmans makes the electric guitar socially acceptable

Wiek Hijmans (b. 1967) tirelessly devotes himself to the use of the electric guitar in contemporary composed music. He also likes to be influenced by jazz and rock in his own pieces. On Electric Language, his latest CD, he presents music by eight composers alongside his own Victus. Six pieces were composed especially for him. The disc appeared on the label... 

Maya Fridman: Prokofiev's Fire Angel with hard rock attitude

De Russisch-Nederlandse Maya Fridman (Moskou, 1989) speelt zowel klassieke en eigentijdse muziek als rock, jazz, folk en flamenco. Communicatie met het publiek is nu eenmaal haar belangrijkste streven. Waarom zou je je dan beperken tot een bepaalde stijl of genre? De website van de Cellobiënnale omschrijft haar terecht als een ‘muzikale duizendpoot’. Ze gooide in 2016 hoge ogen op dit… 

City of Birmingham Symphony Orchestra speelt Fires van Raminta Šerkšnytė

Het City of Birmingham Symphony Orchestra komt naar ons land. Maandag 9 april geven zij een concert in TivoliVredenburg Utrecht onder leiding van hun jonge chef-dirigent Mirga Gražinytė-Tyla. Zij spelen muziek van Wagner, Debussy en Beethoven, een vrij standaardprogramma op het eerste gezicht. Maar gelukkig neemt de Litouwse Gražinytė-Tyla een stuk mee van haar landgenote Raminta Šerkšnytė. Die schreef Fires… 

Mirjam Koen, Adorno, waarom in godsnaam theater over Adorno?!

Beethoven en Bach brachten de ware muziek. Karl-Heinz Stockhausen de toekomst. De rest, van Beatles tot hoempa, was ‘jazz’, commercieel kapitalistisch en dus verderfelijk. Heel in het kort is dit waarvan we Theodor Adorno zouden moeten kennen. Paul R. Kooij speelt nu deze kunstfilosofische scherprechter in een voorstelling van Mirjam Koen. Net nu de mede op Adorno’s denken gebaseerde scheiding tussen… 

The current distribution of grants across genres and institutions

Culture Council: 'No more distinction between high and low art' (and much more)

Muzikanten mogen niet langer tegen een hongerloontje optreden. Tenminste, niet als de club waarvoor ze werken, of waarin ze optreden, subsidie ontvangt. De Raad voor Cultuur stelt in een vandaag uitgebracht sectoradvies dat de structurele onderbetaling van werkers in de creatieve sector niet langer te handhaven is. ‘Als dat betekent dat er minder programma’s kunnen worden gemaakt (of dat er… 

De nocturnale beweging van Lavalu

Hoog in een chique appartement gaf Lavalu (artiestennaam van Marielle Woltring, Cleveland, Ohio, 1979) onlangs tijdens het Eindhovense festival FlatFest een try-out van haar nieuwe programma. Voor het eerst gaat ze nu zonder band, solo met piano, op tournee in kleine zalen waar een goede vleugel staat. Op die zondagmiddag in Brabant werd al snel duidelijk dat er ergens iets… 

Franui: Consolation and cheers band from Tyrol surprises with true-life songs #HF17

Florian Boesch staat vooraan op het podium, om hem heen zitten zijn bandmakkers. Op groot scherm achter de groep smelt een stoel langzaam weg. Boesch heeft de handen nonchalant in zijn zakken. Met een glimlach zet de violist een horlepiepachtig melodietje in. Wie leiblich und frölich, Zu schweben, zu singen, Von glänzender Höhe, Zur Erde zu blicken! Bij de kladden… 

Franui en Boesch pretentieloos #HF17

Zo’n 25 jaar geleden kwamen tien muzikanten bij elkaar in Innervillgraten. Een gehucht in Oost-Tirol, om treurmarsen te spelen. Er vormde zich een band: Franui. Door eigenzinnige bewerkingen te maken van muziek als van Schubert en Mahler kreeg Franui internationaal succes. Op het Holland Festival 2017 brengen ze een muziekprogramma over het leven en vergankelijkheid. In samenwerking met bariton Florian… 

(On)gehoord Voorjaar: ‘Weer wakker worden, Xenakis is er niks bij.’

In de serie (On)gehoord presenteer ik elke maand buitengewoon geluid dat niet onopgemerkt en onbesproken blijft. In deze aflevering: Plan Kruutntoone, Horse Lords, Luc Ferrari, Anemone Tube, Jaap Vink en Kraftwerk in 3D. Plan Kruutntoone – Wat Doen de Handen (LP op esc.rec.) “weer wakker geworden. xenakis is er niks bij. mezelf en spullen schuiven op zoek naar veiligheid. hoe… 

Waarom ik blij word van jonge mannen (en van het Gemeentemuseum).

Laatst ging deze einzelgänger mee met een groepsevenement hier in Den Haag. Voor het eerst. Met bussen vol buurtbewoners richting het Gemeentemuseum. Benieuwd met welke buren ik kunst zou gaan zien, weer ervaren hoe een museum na sluitingstijd voelt en een workshop of lezing volgen. Ter inspiratie. Dat is gelukt. Ervaren Wat ontzettend leuk om buren in het museum tegen te… 

Collecting egg cartons! Why we need a jazz club like Persepolis.

Wondrous story: Utrecht had a famous jazz club between 1957 and 1967. It was founded - including egg cartons on the vault - by jazz-loving teenagers. Not only the fine fleur of Dutch jazz performed there, but also many an international big name. As part of Utrecht's Cultural Sundays, last Sunday (23 April), a wharf cellar on the... 

Arnold Schoenberg is dead, long live Arnold Schoenberg!

Arnold Schoenberg (1874-1951) is often accused of driving audiences out of the hall with his drive for innovation. After all, his twelve-tone system swept away the foundations of tonality, which had offered listeners a safe haven for centuries. Deprived of its foothold, it would have turned its back on contemporary music forever. Nonsense, because not only did Schoenberg write fantastic works, but also... 

Culture outside the Randstad: Amersfoort's struggle

Ontheemde schilderijen van Armando. Kunstenaars die de stad uitvluchten. Een blikvanger die financiële rampspoed bracht en zomerfestivals die jaarlijks tienduizenden bezoekers trekken. En jij dacht dat Amersfoort saai was? Een voetnoot langs de A1? Vergeet het maar. Laat mij je vertellen over deze stad die worstelt met z’n culturele identiteit. Een verhaal in achttien impressies. Schuldig landschap In zijn jeugd… 

Opera The New Prince: pretentious bombast

It is not easy to visit an opera presented as a stunning piece of contemporary social criticism without fear. Especially when it evokes such totally different reactions. Some call The New Prince 'an opera on the vein of our own time' (Mischa Spel, NRC), while others give it 'a fat fail' (Erik Voermans, Het Parool). Another needs more... 

Componist Moritz Eggert: ‘Caliban wordt van slachtoffer tot dader’

‘Veel operaproducties gaan nog altijd uit van een negentiende-eeuwse visie op de wereld’, zegt de Duitse componist Moritz Eggert (1965) in onderstaande podcast. ‘Maar kunst moet relevant zijn voor onze eigen tijd, de antwoorden van toen zijn niet de antwoorden van nu. Onze huidige problemen wortelen voor een groot deel in ons koloniale verleden, in onze uitbuiting van andere landen… 

Componist Brechtje: ‘De musici zijn de kern van het heelal’

‘Dankzij een radiopresentator vond mijn opa een ingang tot klassieke muziek. Met mijn nieuwe stuk baan ik op mijn beurt een weggetje naar hem.’ Donderdag 30 maart beleeft Elementen van Brechtje (1993) zijn wereldpremière in de vijfde aflevering van An Evening of Today in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. In deze serie van het Nieuw Ensemble krijgen conservatoriumstudenten ruim baan.… 

Vondsten in het binnenwerk (Misha Mengelberg 1935 – 2017)

Er is klank; een notie van onmacht; een programma zonder kop of staart; er is kracht, kletspraat, mededogen; er is niks maar tevens een vergezicht, verhaspeld beeld vol werking en tegenwerking. Bovendien lijkt de taal hier en daar wat overspannen. Natuurlijk, onsamenhangend gezwatel kan wel degelijk gezellig zijn, of ontroeren. Onder omstandigheden kan zingeving mogelijk zijn, maar het zal niet… 

Beef heart ragout and handshake. Cultural capital reinvents church service

Misschien is God dood, maar Zijn kerk leeft. In elk geval in Denemarken. Dat heeft te maken met wat je de Deense geloofsparadox zou kunnen noemen: een sterk geseculariseerde samenleving met een Lutherse Folkekirke (=Volkskerk) die door een grote meerderheid van de bevolking wordt gesteund [hints]De Amerikaanse socioloog Phil Zuckerman heeft over dit aspect van Denemarken (en ook een beetje… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)