Skip to content

Light

Signs of Life: fotografische ode aan bermmonumenten

Bermmonumenten maken het onverwachts en gewelddadig toeslaan van de dood zichtbaar. Meestal langs de openbare weg maar soms ook op meer afgelegen plekken. De Amersfoortse fotograaf Jeroen Hansen fotografeerde er de afgelopen jaren honderden, met het onlangs verschenen fotoboek Signs of Life als resultaat. Een bosje bloemen vastgebonden op een ingedeukte vangrail. Kaarsen, foto´s of een teddybeertje bij een scherpe… 

De diepste zielenroerselen van de late Rembrandt

Late Rembrandt in het Rijksmuseum. Dat betekent vooral veel mensen. Lange rijen bewonderaars, die weten dat ze hoog niveau (gaan) zien. Topniveau. En daarvoor wil iedereen wel wachten. De pr-machine heeft zijn werk gedaan en nu is het aansluiten in de lange rij en vervolgens schuifelen langs de vele blikken, rake lijnen en penseelstreken. Rembrandt (1606-1669) legde in zijn talloze… 

PopArts Festival: Vestzak-intimiteit, poëzie en bittere ironie

Op het zesde PopArts festival geen buitenlandse voorstellingen. Laten de bezuinigingen zich gelden? Het festival programmeert om het jaar internationaal en dit jaar blijft het dicht bij huis. Met Nicola Unger waren er de andere Nederlandse ‘usual suspects’ als Duda Paiva en gastkunstenaars van de Ulrique Quade Company. Maar in de De Krakeling en het Ostadetheater zijn ook jonge makers… 

Theaters: voedt je publiek op en kap met die last minute acties

Net als kinderen moet je je publiek soms een beetje opvoeden. Als ze iets doen dat je prettig vindt, beloon je ze daarvoor. Gedrag dat je minder graag ziet wil je juist ontmoedigen. Toch doen veel theaters precies het tegenovergestelde met hun reserveringskosten en last minute acties. Het is al jarenlang een trend. Bezoekers besluiten steeds later dat ze een… 

Het is de toon, idioot! 4 Redenen waarom ‘Hart’ een voorstelling is die je moet gaan zien

Het toneelstuk ‘Hart’ is er eentje voor uw bucketlist. Ofwel, het toneelstuk ‘Hart’, door Matzer Theaterproducties gemaakt als bewerking van Lisette Lewins boek ‘Hart van Prikkeldraad’, is een toneelstuk dat je eigenlijk best wel gezien moet hebben. Waarom? Ik geef je 4 redenen waarom. 1: Het boek is niet meer te koop Lisette Lewin schreef in 1992 een boek dat… 

Minister Bussemaker bij Introdans. Foto: EvaBroekema

Prijzenregen voor Introdans in bijzijn minister Bussemaker

De minister was erbij. Natuurlijk omdat Introdans een belangrijk gezelschap is, maar het was mooi meegenomen dat er bij deze avond met drie wereldpremières ook twee prijzen konden worden uitgereikt. En dat dat dan een ministerieel tintje kreeg. Trots op. Roel Voorintholt, artistiek leider van Introdans was door het publiek verkozen als winnaar van de Oeuvreprijs voor zijn werk met… 

Voice artist Cathy Berberian was NOT 'the wife of...'

American-Italian voice artist Cathy Berberian (1925-1983) has gone down in history as 'the wife of Luciano Berio', the Italian composer with whom she realised such high-profile pieces as Circles, Sequenza III, Recital I for Cathy and Thema, Omaggio a Joyce. Yet they were married for only 14 years, from 1950 to 1964. Moreover, it is widely known that she had a large compositional share 

dans Private Odyssey

Ik voelde nog nooit zoveel eenzaamheid en ruimte als bij My Private Odyssey

Homerus’ heldenepos Odyssee vertelt over de reis van Odysseus naar huis. Eeuwenlang heeft het verhaal over de wereld gezworven. Het waren telkens weer andere mensen die het hoorden of lazen. Het verhaal kreeg nieuwe kleuren, accenten, interpretaties, die Homerus niet had kunnen bedenken. En nu is er My Private Odyssey van Club Guy & Roni en tanzmainz. Deze dans- en… 

Samir Calixto, Paradise Lost (photo by Joris Jan Bos)

Opening CaDance: Milton's 'Paradise Lost' according to Samir Calixto

More than 10,000 lines of verse comprise Englishman John Milton's poem Paradise Lost (1667). It cannot be easy to capture that in an hour-long dance performance and yet that is what choreographer Samir Calixto set out to do. Earlier, the young Brazilian cut his teeth on Schubert's Winterreise and Vivaldi's Four Seasons. On Friday, he opened with Paradise Lost the... 

Carrots, potatoes and a dash of lard on Writers Unlimited

How do you get back home mentally after a war? David van Reybrouck in conversation with Stefan Hertmans and Ian Buruma Carrots, potatoes, maybe some celery and a dash of lard, this was the monotonous winter diet of the underclass in rural Flanders in the late nineteenth century. But, outlines professor and guest speaker Louise O. Fresco in her opening column, these days it is the... 

Giya Kantsheli: 'I never wanted to compose Georgian music'

Georgian composer Giya Kantsjeli (Tbilisi, 1935) composes archaic-sounding, expressive works with slow progression, tremendous tension and heartbreaking melancholy. Characterised by fierce dynamic contrasts, his music often suddenly switches from an almost inaudible pianissimo to an oorsplitting fortissimo. On 23 February, Vredenburg's broadcasting series The Friday presents his monumental Styx for viola, choir and orchestra.... 

Cockers geheim: drank en totale afwezigheid van ironie

‘With a little help form my friends’ mag dan zijn grootste hit zijn. Mijn eeuwige favoriete nummer van Joe Cocker is en blijft The Letter. Hier niet de vocale acrobatiek van Cocker, die van het nogal zijige Beatles-nummer een smeekbede van een krijsend slachtoffer maakt. In The Letter verandert de man die vooral briljante covers deed eigenlijk bitter weinig aan… 

La Bronkhorst en piepjonge Van Noten dansen Ende der Zukunft: gewaagd initiatief met dito uitkomst

Danseres en choreografe Truus Bronkhorst instigeerde een samenwerking tussen het Antwerpse Kunst/Werk en het Tilburgse T.R.A.S.H. Het dubbelprogramma en duet combineert choreografiën van Marc Vanrunxt en Kristel van Issum. Ende der Zukunft is een wonderbaarlijke enscenering van gapende kloven geworden: van tijd van leven, van artistieke ervaring, maar vooral ook van artistieke opvatting. Intergenerationaliteit (oui, c’est un mot) betreft verhoudingen die… 

Vogelgekwetter in plaats van wraak

Zaterdag 6 december start de eerste editie van de Muziektheaterdagen, de opvolger van het jaarlijkse Babelfestival. Om het werk van jonge makers te presenteren sloegen het Ostadetheater en productiekern Diamantfabriek opnieuw de handen ineen, voor een programma dat naast wereldpremières van professionele makers flitsoptredens biedt van conservatoriumstudenten. Ook vindt de maandelijkse Salon van Splendor plaats in het Ostadetheater. Rode draad… 

Plastic Junkies by Antonin Comestaz, photo Robert Benschop

Squeaky plastic and schizophrenia in Here We Live And Now by NDT and Korzo

Among the audience at Korzo theatre in The Hague at the performance 'Here We Live And Now' are a striking number of dancers from Nederlands Dans Theater (NDT). No wonder, as many of their colleagues are involved in this performance. This annual programme featuring young choreographic talent is a co-production of NDT and Korzo. The addition 'The Hague' talent, by the way, may be taken with... 

Vergeet die zwaan. Maar waar is Lohengrin? ****

Die sterren bij recensies. Ik wil nou wel eens weten hoe je daaraan komt. Leg uit.

Goed. De eerste dertig minuten van Wagners Lohengrin bij De Nationale Opera zijn onvergetelijk. Eerst het Vorspiel met gesloten doek, hartverscheurend mooi gespeeld door het Nederlands Philharmonisch Orkest dat onder leiding van Marc Albrecht aan elke nuance recht doet. Sinds Abbado hoorden we het niet zo indrukwekkend en…

Four reasons to go to Words & Beyond II: Nan Sul Hun

Na afloop van de wereldpremière van Words & Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Won Oh gisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ, stond het publiek als één man op om Slagwerk Den Haag en de solisten toe te juichen. Het was dan ook een magische voorstelling, die herhaald wordt in De Doelen in Rotterdam en in Theater aan de… 

Waarom zou schokkende kunst niet ook vertederend kunnen zijn?

Vlindertje Smit en de dienstbaarheid aan wat dood is Het is een ordelijke, schone ruimte, niet ongezellig, ondanks de stukken paardenbeen die in hun vitrines het atelier domineren. Beeldend kunstenares Vlindertje Smit prepareert dieren en delen van dieren. Terugdenkend aan de publicitaire storm die de Britse kunstenaar Damien Hirst met zijn geconserveerde-dierkunstwerken opwekte, zou je kunnen verwachten dat Vlindertje Smit… 

Graindelavoix splits old-time music audience

The performance Trabe Dich, Thierlein by Graindelavoix has barely begun when the first protests sound, directed against the blinding light of a slowly rotating spotlight in the otherwise unlit Great Hall of TivoliVredenburg. Shortly afterwards, some visitors leave and gradually the trickle of runaways swells. But after more than an hour and a half, the stayers reward the Belgian ensemble with an enthusiastic... 

Audio is het nieuwe video. 10 voelbare redenen waarom je ‘Oh die zee’ mee moet maken

Het levende bewijs is te zien vlak voor het je van de sokken rijdt, of voor je ogen onder een bus terechtkomt: mensen met een koptelefoon op in het verkeer bevinden zich niet op hetzelfde fietspad als waar jij rijdt. Zelfs niet in hetzelfde universum. Ook al zijn hun ogen open. We hebben zelf niet door hoe effectief geluid is… 

Aufführung der Komposition " Delusion of the fury " von Harry Partch in der Musiktheater Inszenierung von Heiner Goebbels mit dem Ensemble musikFabrik in der Jahrhunderthalle Bochum im Rahmen der Ruhrtriennale 2012-14 am Mittwoch, 21.08.2013

Seeing music (and not hearing it?)

Vanwege mijn fascinatie voor de complexe relatie tussen luisteren en kijken, besloot ik drie voorstellingen tijdens het recente Holland Festival te bezoeken en te ervaren wat er gebeurde als ik probeerde oren en ogen in gelijke mate de kost te geven. De eerste was “Delusion of the Fury” (1966) van de Amerikaanse componist Harry Partch, de tweede een concertante uitvoering van Philip Glass’ opera “The CIVIL warS” (1983), de derde een uitvoering van Franz Schuberts “Die Winterreise” (1827) waarbij vierentwintig korte films van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge werden vertoond.

7 ½ times: looking surprised at 'Playing Cards: Spades'

1. Gene-shifting theatre doesn't have to be difficult.

Breaking new ground in theatre is the aim of Canadian director Robert Lepage and his group Ex Machina. It seems like everything is unusual about 'Playing Cards: Spades': playing floor, lighting, seating around the stage, the stories, the acting and the surprising denouement.

Pierre Audi's latest Holland Festival opens with sublime ensemble playing of Rosas and Ictus: Vortex Temporum

It seems like a statement, opening the latest Holland Festival under Pierre Audi's direction with 'Vortex Temporum'. The collaboration between the two top Belgian ensembles Rosas and Ictus does everything that is scarce in the present day.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)