Skip to content

parsifal

Decors steal the show in The National Opera's Parsifal

Austrian bass Günther Groissböck received the biggest applause in Parsifal on Thursday 15 December, for his role as Gurnemanz. A close second was Russian soprano Elena Pankratova. She signed for the vocal part of Kundry, who took shape on stage in the person of assistant director Astrid van den Akker. However, judging by the deafening cheers, the audience was the... 

Artists: please don't teach me anything, I just want to enjoy myself.

The public takes no part in the ongoing debate about the role of art in society. Government and art-makers argue or engage constructively with each other. Visitors' opinions are not sought. Hence this contribution. Of course, my voice is just one of thousands. I can only give my own opinion. Last week, I attended the play... 

Deze vijf voorstellingen wil je echt zien in december

Ik vertel je hier waarom je naar Parsifal zou moeten gaan, en niet eens alleen vanwege het object van Anish Kapoor dat erin een rol speelt. En je zou trouwens ook een keer naar toneel kunnen. Met De Meiden. Fel theater van ons allerbeste theatergezelschap (volgens de Amerikanen). De Nationale Opera, Parsifal (opera) Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s… 

Joost Galema on writing as a marine and opera singer Bastiaan Everink

Joost Galema, journalist and programme maker, was called one day by Bastiaan Everink. The baritone and ex-marine wanted to make a book about his personal struggles and how music changed his life. Not being a writer, he started looking for a ghostwriter. Joost was third on his list. A few days later, Bastiaan was standing in Joost's Hilversum living room telling his story. The singer talked about marines, survival, violence, Iraq, Wagner's music and a quest. Not a one-dimensional chronicle, Joost thought, and he decided to start working with Bastiaan. After three years

The five shows you must see in May

Toneelschuur, Don Carlos (toneel) Nina Spijkers brengt Friedrich Schillers klassieke toneelstuk terug tot de kern. Geen overdadig decor dat het Spaanse hof verbeeldt, maar doeken die laag voor laag afgepeld worden. speellijst M31 Foundation, Nederlandse Reisopera, Theater na de Dam, Der Kaiser von Atlantis (opera) Veertig jaar na de wereldpremière in Theater Bellevue wordt Victor Ullmanns Der Kaiser von Atlantis opnieuw… 

Vergeet die zwaan. Maar waar is Lohengrin? ****

Die sterren bij recensies. Ik wil nou wel eens weten hoe je daaraan komt. Leg uit.

Goed. De eerste dertig minuten van Wagners Lohengrin bij De Nationale Opera zijn onvergetelijk. Eerst het Vorspiel met gesloten doek, hartverscheurend mooi gespeeld door het Nederlands Philharmonisch Orkest dat onder leiding van Marc Albrecht aan elke nuance recht doet. Sinds Abbado hoorden we het niet zo indrukwekkend en…

Monumentale beeldende kunst zien? Ga naar de opera!

Voor beeldende kunst ga je naar het museum, zeker in Amsterdam en zeker nu alle musea weer geopend zijn. Maar er is ook een andere mogelijkheid: de opera. Daar zie je beeldende kunst die in geen enkel museum past, zelfs niet in de grootste zaal van het Rijksmuseum. Neem  de Griekse beeldhouwer Jannis Kounellis. Vanaf vandaag is zijn werk een… 

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater. Armide maakt indruk bij De Nederlandse Opera.

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater.

Wanneer kruisridder Renaud een half uur na het begin van de voorstelling een idyllisch landschap bezingt, gaat heerlijk langzaam het doek omhoog. De opera die zich tot op dat moment op een klein en schraal landschap op het voortoneel afspeelde krijgt er een adembenemende dimensie bij.

Pas in slotscène baadt Guillaume Tell in gouden zonlicht

Na ruim vier uur gebeurt het dan toch: emotie. Het vrije Zwitserland baadt in een gouden zonlicht en het koor zwelt aan over de mooiste orkestklanken die Rossini componeerde. Onwereldse klanken, die weinig van doen hebben met de bekendste klanken uit Guillaume Tell – de galoppade uit de ouverture.

Iván Fischer sets new Wagner standard

That Pierre Audi does not shy away from religious symbolism is well known, but the true miracle in The Netherlands Opera's Parsifal is in the pit. There, in the hands of master conductor Iván Fischer, the Concertgebouw Orchestra sets a new Wagner standard. Despite a gigantic orchestral strength, almost chamber music-like lightness, extraordinarily transparent and, thanks to careful tempo choices, with wonderful dramatic tension. Five hours long.

How a Martian looks at opera

Or: the familiar becomes utterly alien here. Or: embracing meaninglessness as the first principle. One hundred years after his birth, John Cage takes centre stage in HF weekend.

Ever since Reinbert de Leeuw played it in the fastest talk show on Dutch television, John Cage's 4'33" has been a well-known composition in our country. For exactly four minutes and thirty-three seconds, the musician does not play a single note and the audience hears nothing but the ambient sounds.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)