Skip to content

verdi

‘Het was alsof ik in mijn boek terecht was gekomen.’ Hoe de dystopische nieuwe roman van Tatiana de Rosnay ineens verdacht veel op de werkelijkheid ging lijken

Het is snikheet in Parijs op de dag van het interview met Tatiana de Rosnay (58). In haar nieuwe roman Bloemen van de duisternis gaat Parijs gebukt onder een zoveelste hittegolf, waarbij de thermometer de 48 graden aantikt. ‘De afgelopen dagen was het bijna net zo erg als in mijn boek,’ vertelt De Rosnay via Zoom vanuit haar Parijse werkkamer.… 

Dirigent Elim Chan: ‘Ik kan niet weglopen van de muziek.’

‘Toen ik onverwacht het “Dies Irae” uit Verdi’s Requiem Verdi moest dirigeren voelde ik hoe rauw en impactvol muziek kon zijn. Ik wist meteen: ik kan niet langer weglopen van de muziek.’ Elim Chan gaat als een speer en maakt 17 januari haar debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. In 2014 was Elim Chan (Hong Kong, 1986) de eerste vrouwelijke… 

Composer Marijn Simons: 'Everything is about timing'

Although the press picks it up only sparsely, not only the NTRZaterdagMatinee pays much attention to Dutch composers. Indeed, they are also well represented in the AVROTROS Vrijdagconcert (formerly De Vrijdag van Vredenburg). In 2014, for instance, Joey Roukens wrote The building of the temple to mark the reopening of TivoliVredenburg. Two years later, the season opened with Atlantis by Robin... 

Annelies van Parys: ‘Geen mooier symbool voor de liefde dan een bloem’

In 2014 componeerde Annelies van Parys (1975) haar eerste opera, Private View, voor Asko|Schönberg en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Deze werd kort daarna onderscheiden met de FEDORA – Rolf Liebermann Prize for Opera. De Stuttgarter zangers vroegen haar subiet een nieuw stuk voor hen te componeren. Songs of Love and War/An Archive of Love gaat 20 mei in première tijdens Operadagen… 

Koor en orkest schitteren in La forza del destino #DNO

Van de onheilspellende klaroenstoten aan het begin tot de in het niets wegstervende fluisterstrijkers aan het slot: alles klinkt als een klok. Toch dirigeert Michele Mariotti La forza del destino van Giuseppe Verdi voor het eerst. Hij maakt met deze zelden uitgevoerde opera zijn debuut bij De Nationale Opera. Mariotti kwam, zag en overwon. Hij lijkt een geboren Verdi-interpreet, van… 

Culture outside the Randstad: Amersfoort's struggle

Ontheemde schilderijen van Armando. Kunstenaars die de stad uitvluchten. Een blikvanger die financiële rampspoed bracht en zomerfestivals die jaarlijks tienduizenden bezoekers trekken. En jij dacht dat Amersfoort saai was? Een voetnoot langs de A1? Vergeet het maar. Laat mij je vertellen over deze stad die worstelt met z’n culturele identiteit. Een verhaal in achttien impressies. Schuldig landschap In zijn jeugd… 

Programmer to talk: Astrid in 't Veld's dream season

When you go to a concert, you think about the music, the ensemble, the soloist and/or the conductor. Maybe you look up something about the composer but you never think about the programmer who made the concert possible. Astrid in 't Veld is someone who thinks about the range of concerts on offer years in advance in order to help you with... 

Podium Witteman has lost the stage, er, way

Throughout the year, the public broadcaster spends a lot of time on sports. For World Cup, Tour or Games, cultural broadcasts are cancelled for weeks without pardon. If you can't beat them, join them, Paul Witteman must have thought, or perhaps the viewing figures were disappointing, because on 1 May he devoted an entire Podium Witteman broadcast to cycling. Don't. The reason for the cycling special is... 

Nicolas Mansfield 'Dutch Travel Opera still needs €500,000'

The past and future of the Netherlands Reisopera are dominated by money worries. Nicolas Mansfield, director, during the season presentation on 20 April last in the foyer of Theatre Carré, stressed not only the necessity of a national opera company's existence but, above all, the necessary quality requirements to keep attracting audiences. And quality cannot exist without decent... 

Peter Sellars: 'This opera is a paradise on earth.'

What does the future of opera look like? The National Opera tries to answer this in the Opera Forward Festival: new visions new voices, organised for the first time this year to mark its 50th anniversary. The ten-day festival kicks off 15 March with the world premiere of Only the Sound Remains by Kaija Saariaho. About... 

Grauwe Trovatore treft niet tot in het hart

Op donderdag 8 oktober zag ik in het Amsterdamse Muziektheater voor het eerst een live uitvoering van Verdi’s opera Il trovatore. Dat was geen onverdeeld genoegen. Tijdens de eerste twee bedrijven liepen Het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor van De Nationale Opera en de solisten zodanig uit de pas dat ik overwoog in de pauze te vertrekken. Een goede vriend… 

Photo: Viktor Vassiliev

Russian Cherry Garden in Amsterdam: 5 important things learned #HF15

There was an air of more expensive perfume in the foyers than at a Dutch gala premiere. The women were younger and smoother, or had a better botox doctor than usual. The jewellery looked very expensive, as did the dresses. Russian sounded everywhere. It seemed as if Amsterdam's Stadsschouwburg had been moved for a while to PC Hooftstraat, a few hundred metres away.... 

The Great War Machine and Swamp Club: contemporary activist theatre

In early March, The Great War Machine, the new play by director Joachim Robbrecht, premiered at Theater Frascati. A week earlier, at the Rotterdam Schouwburg Swamp Club to be seen, by French director Philippe Quesne. Both performances address the current political climate. Whereas Swamp Club is explicitly silent about the world it calls into question, The Great War Machine is instead a rhetorical spectacle, constructed from quotes from TEDtalks. Both performances make mechanisms felt, rather than pointing out culprits. Voluntarily withdrawing or being shut out, the neoliberal order does not seem to allow much more choice. There is no question of resistance.

Requiem for the Red Box

After seven concert seasons, the broadcasting series takes 'The Friday of Vredenburg' farewell to emergency venue Vredenburg Leidsche Rijn, better known as 'The Red Box'. From September, the concerts will again take place in the restored Great Hall of the otherwise brand-new TivoliVredenburg. The concert on 6 June will feature the Radio Philharmonic Orchestra and the Groot Omroepkoor, conducted by Antony Hermus. They will play music by Beethoven, Richard Strauss and a brand new piece by Wim Laman, Requiem Songs.

Volksopera is a celebration of Ondiep, but what will be left when the cameras are gone?

Krap vijf maanden tussen eerste auditie en eerste voorstelling. Meer tijd hadden de makers en buurtbewoners niet voor de Volksopera Ondiep, die op vrijdag 23 mei de eerste van twee voorstellingen beleefde. Een warme mei-avond werd het, aandoenlijk bij tijden, soms tenenkrommend, maar hoe dan ook leuk: klassiekers van Verdi (de meeste), Bizet, Puccini en Offenbach, op Nederlandse tekst gezet en gezongen door volslagen amateurs. Voor deze ene keer begeleid door het Groot Omroepkoor.

Gergiev Festival full of Sunday afternoon music

What could be the matter with the Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival - the official name to emphasise its international appeal anyway? As soon as you enter concert hall de Doelen, you immediately get the feeling that you have arrived at an ordinary, weekday concert, even though Valeri Gergiev is on the posters. No decoration of the large rooms... 

Hit in the heart by opening performance by Alain Platel, and then find solace. #hf12

Op tweederde schiet de brok erin om er tot het einde niet meer uit te gaan. Bij iedere voorstelling van Alain Platèl gebeurt het. Hartgrondige snikken uit de zaal, veel geslik om je heen en de onvermijdelijk als een natuurramp opwellende tranen. Het werk van de Vlaamse choreograaf daarom voorspelbaar noemen, gaat te ver. Wat hij met zijn gezelschap Les… 

Opening Holland Festival on twitter and facebook: tenue de wtf, ns-#fail, sublime dance theatre and mozzarella sticks #hf12

[View the story “Opening Holland Festival 2012” on Storify] Opening Holland Festival 2012 Op 1 juni opende het Holland Festival in Theater Carré. We waren erbij, zagen Platels C(h)oeurs en proefden de sfeer. Al ging het bijna mis. Dit is wat ervan mee te maken was op de sociale media Storified by Cultureel Persbureau · Sat, Jun 02 2012 08:37:18… 

Anne Sofie von Otter in De Doelen: 'classical' Bach comes off worst, triumph for 'populist' Handel

Onder liefhebbers van de muziek van leeftijdgenoten Johann Sebastian Bach (1685-1750) en George Frederic Handel (1685-1759) is het gekissebis goed vergelijkbaar met dat tussen de aanhangers van Beatles en Rolling Stones. Bach is klassiek, Handel populistisch, Bach schreef verheven muziek, Handel platvloerse , Bach was (zijn Matthäus Passion uitgezonderd) beknopt in zijn muzikale statements, Handel emmerde oeverloos door. En zo… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)