Aller au contenu

La troupe de théâtre d'Amsterdam revit grâce à De Warme Winkel (ce n'est pas un poisson d'avril après tout)

Update april 2022: het blijkt geen aprilgrap, dus alle slagen die we eerst om de arm hielden, bleken niet nodig.

Sinds 2018 bestaat Toneelgroep Amsterdam niet meer, net als de Stadsschouwburg van de Hoofdstad. Samen vormen die sindsdien ‘Internationaal Theater Amsterdam’, omdat dat beter past bij de mondiale ambities van het Amsterdamse stadstheater van Ivo van Hove. Het was dus te verwachten dat iemand de oude naam zou gaan kapen. Die eer is nu aan het in Amsterdam gevestigde gezelschap De Warme Winkel. In een persbericht kondigt de club aan vanaf zo snel mogelijk als ’toneelgroep Amsterdam’ door het leven te gaan.

Een aprilgrap natuurlijk, met mogelijk een serieus randje. Dat is wel toevertrouwd aan de makers die zich eerder bloedserieus persenteerden als stadsgezelschap van Utrecht, om zich na het winnen van de subsidierace van groepen als ’t Barre Land nauwelijks meer in die stad te laten zien. Om al direct claims vanwege naamsbescherming door de oude Toneelgroep Amsterdam te slim af te zijn, presenteert De Warme Winkel de nieuwe naam zonder hoofdletter, waardoor het weer een generiek woord wordt, en geen naam.

Goeie grap ook, en mogelijk zorgt het weer voor wat ophef.

Lees hier het hele persbericht:

COMMUNIQUÉ DE PRESSE
Amsterdam, 14 maart 2022
ONDER EMBARGO TOT 14 MAART 14.00 UURDe Warme Winkel wordt toneelgroep Amsterdam
De Warme Winkel is al twintig jaar even extreem als toegankelijk. Ze worden regelmatig de eigenzinnigste theatergroep van het land genoemd en met Amsterdam als thuishaven gaat hun veelvormige werk Nederland en Europa in. Het mag dus niet verbazen dat zij zich na al die jaren afvroegen waarom niet elke Amsterdammer hen kent. Nu kwam er een historische naam vacant die hun identiteit, ambities én de anarchie van de stad beter dekt. Daarom heet De Warme Winkel vanaf nu ‘toneelgroep Amsterdam’.

Ondanks de goede reputatie die De Warme Winkel in bescheiden kring geniet, zocht zij sinds haar oprichting al naar een naam die beter communiceert waar zij voor staat. Kenners associëren de naam met artistiek avontuur, maar daarbuiten wekt hij een heel andere indruk. Twintig jaar hebben ze op een alternatief gebroed. De nieuwe naam moest uitdragen waar ze goed in zijn, een groot publiek aanspreken en een paraplu zijn voor de veelvormigheid van hun werk en de verschillende artistieke stemmen van het gezelschap. Een alomvattende naam die in een oogopslag vertelt wie ze zijn en die naadloos aansluit op hun reputatie van toe-eigening en kunsthistorisch bewustzijn, brutaliteit en experiment.

Er was natuurlijk eerder een toneelgroep die zich zo noemde. Maar in 2018 nam het toenmalige Toneelgroep Amsterdam afscheid van haar naam en ging ze na een fusie met de Stadsschouwburg Amsterdam verder als Internationaal Theater Amsterdam (ITA).

ITA is uit de jas van Toneelgroep Amsterdam gegroeid, maar weggooien is zonde. Dus raapt De Warme Winkel de jas die ITA liet slingeren met liefde en eerbied op en trekt hem aan.

toneelgroep Amsterdam (met een kleine t) is een naam met een rijke historie, en toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) is een gezelschap dat graag rekenschap aan de geschiedenis aflegt. De in eerste instantie ongeïnspireerde fusienaam vanuit Toneelgroep Centrum en het Publiekstheater kreeg al snel betekenis door Gerardjan Rijnders, Sam Bogaerts en Jan Ritsema als poolsterren van het progressieve toneel. Ivo van Hove liet het gezelschap op alle mogelijke manieren haar vleugels uitslaan en zag het publiek verveelvoudigen. Het nieuwe toneelgroep Amsterdam wil in beide tradities floreren. Ze was altijd al even extreem als toegankelijk, behalve ‘die gekke naam’ De Warme Winkel.

Gezien de reputatie van het gezelschap kan dit als een grap worden geïnterpreteerd. Dat is het niet. Het publiek zal moeten wennen -ook al is de naam al vier jaar in rustte- en wellicht een keer verrast worden door een misplaatst bezoek, daarom zal tot nader orde een verwijzing naar de oude naam worden toegevoegd in alle uitingen. Verder hebben ze goede hoop dat het snel ingeburgerd raakt: volgend seizoen heeft niemand het er meer over.

Het is een cadeau aan de stad. Die brutale, liefdevolle stad, die altijd tolerant naar anarchie is geweest. De stad die geschiedenis ademt en de stad waar bij uitstek grenzen verlegd kunnen worden. Staat Amsterdam niet voor bravoure, vooroplopen, barmhartigheid, heldhaftig en vastberadenheid? Zo’n stad verdient toch een ‘toneelgroep Amsterdam’.

Over toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel)
De artistieke kern van toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) wordt gevormd door Vincent Rietveld, Ward Weemhoff en Florian Myjer, maar daaromheen cirkelen een hoop verwanten die ook deel zijn van het DNA van de groep.
Ze bespelen zowel de grote als de kleine zaal en maken nationaal en internationaal furore met geestige, brutale en intelligente voorstellingen die getuigen van een grote liefde voor literatuur en geschiedenis en duiding zoeken in de eigen verwarrende en veelvormige tijd. Zo plagieerden zij integraal Café Müller van Pina Bausch in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, rekenden af met het repertoiretoneel tijdens een voorstelling van Ivo van Hove in Achterkant, markeerden ze een keerpunt voor het klimaat in Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or, zetten ze het (seksuele) identiteitsdebat op scherp in Lady Chatterley’s Lover en verpulverden ze bezoekersrecords in het Amsterdamse Bostheater met Les trois mousquetaires.
Middenin de eerste lockdown bouwden ze in Amsterdam het Peepshow Palace, een coronaproof theater waar het publiek in een gedesinfecteerde privécabine kon genieten van meer dan 120 voorstellingen en concerten van artiesten die vanwege corona geen speelplekken meer hadden.In mei opent toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) samen met theatercollectief BOG. de eerste Amsterdamse theaterbroedplaats achter station Sloterdijk: De Sloot. Een werkplaats voor theatermakers, een volwaardige vlakke vloer theaterzaal en een kleinere zaal, repetitieruimtes, werkateliers en een groot café/restaurant.Dit theaterseizoen staan er nog vier producties van toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) op het toneel:
Met voorbedachte rade: het sluitstuk van een filosofisch satirisch drieluik over overbevolking
Mann Mann Mann: een familie-epos over de nazaten van Thomas Mann
Casting op het Holland Festival: op basis van de uitnodigingen voor tv- en filmcastings van de drie kernleden
Een oprechte ode aan de Ironie: een spraakmakende voorstelling waarin ze het podium delen met reality-tv-sterren uit o.a. Temptation Island en Ex on the Beach.
—— einde persbericht –

J'apprécie cet article !

Tu es satisfait de cette histoire ? Montrez votre appréciation en faisant une petite contribution ! C'est ainsi que tu aideras à maintenir en vie le journalisme culturel indépendant. (Si tu ne vois pas de bouton ci-dessous, utilise ce lien : don!)

Faire un don en douceur
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais