Na ‘Prooi’ gaat ook ‘De dirigent’ naar China
Na de Nederlandse thriller Prooi is ook De dirigent aangekocht voor uitbreng in de Chinese bioscoop.
Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.
Na de Nederlandse thriller Prooi is ook De dirigent aangekocht voor uitbreng in de Chinese bioscoop.
‘Heinz’ en ‘Buñuel in the Labyrinth of the Turtles’, beide uit op 18 april, signaleren een belangrijke ontwikkeling op gebied van de lange Nederlandse animatiefilm. Een doorbraak hangt in de lucht. Over eigenwijsheid en coproducties, Anne Frank en Miss Moxy. En wat er nog meer in aantocht is.
Het Vlaams-Nederlands Huis deBuren bevordert de culturele en maatschappelijke samenwerking en uitwisseling tussen Vlaanderen en Nederland door te presenteren, te produceren, te inspireren en te verbinden. Speerpunten van deBuren zijn Vlaams-Nederlandse samenwerking, talentontwikkeling en diversiteit. Als huis van cultuur en debat bieden wij een uitgebreid programma aan met jaarlijks 150 publieksactiviteiten en diverse culturele producties en projecten. deBuren bestrijkt vele…
Agnès Varda, ooit een van de weinige vrouwelijke filmmakers van de Nouvelle Vague, heeft altijd die vrije creativiteitsdrang hoog gehouden. Op 29 maart is ze in Parijs overleden. Haar rijke oeuvre is een ode aan het leven.
Rust en vrede zijn maar een dun laagje dat de chaos van oorlog en ander geweld in de wereld bedekt. In een uitgebreid en rijk gevarieerd themaprogramma laat Eye zien hoe filmmakers dat in verhalen hebben gevangen.
Het blijft wonderlijk hoeveel emotie intelligente animatie kan genereren. In Another day of life (vanaf 14 maart in de bioscoop) wordt de Angolese verslaggeving door de legendarische Poolse journalist Ryszard Kapuściński groots in getekende beelden gevat. In combinatie met live footage en welgekozen archiefmateriaal levert dat een hellevaart van 85 minuten op die op meerdere niveau’s valt te waarderen. Kapuściński…
Zo’n 400 virtuele meters gaan we omhoog met de dansers mee. Vooraf krijgen we de waarschuwing om bij hoogtevrees recht vooruit te kijken. Voor mij was dat niet nodig, ik vond het heerlijk om mee te vliegen in de enorme ronde ruimte, wetend dat ik veilig in een stoel zat. Choreografie, avatars, architectuur en Blixa Bargeld. Dat zijn een paar…
Uit een enquête blijkt dat Nederlandse filmmakers zich grote zorgen maken over de productieomstandigheden en kwaliteit van de Nederlandse speelfilm. Het Filmmakersinitiatief wil de discussie aanzwengelen en oplossingen aandragen. Een symposium als aftrap.
Rabbit Hole heet het programma-onderdeel waarmee het International Film Festival Rotterdam in de wereld van de internet-memes duikt. Met een Meme Café, vloggende Chinezen en het oogverblindende feministische pamflet Make Me Up.
Eye filmmuseum trapt het Virtual Reality seizoen af met The Deserted van Tsai Ming Liang. Tsai zelf was in het land voor een masterclass, inleidingen en interviews. En hoewel zijn films anders doen vermoeden, is hij een zeer geanimeerd spreker. In zijn masterclass vertelde hij over zijn carrière, zijn samenwerking met muze en vaste acteur Lee Kang-Sheng, en zijn positie…
‘Feel IFFR’ is dit jaar het motto van het International Film Festival Rotterdam. De emotie achter het beeld en bij de toeschouwer als leidraad bij onze interpretatie. De openingsfilm Dirty God is een mooie testcase. Regisseur Sacha Polak vertelt waarom ze een film over een door littekens gehavende vrouw wilde maken.
De bioscoopbranche presenteert de jaarcijfers van 2018. Bezoek stabiel op 35,7 miljoen, maar het marktaandeel van de Nederlandse film is opnieuw gezakt, nu naar 11%. De helft van het topjaar 2011.
Het meeslepende, met de Gouden Leeuw bekroonde Roma dompelt je onder in het Mexico uit de jeugd van filmmaker Alfonso Cuarón. Gaan we dat nu op Netflix zien, of in de bioscoop? De kijker heeft een keus die Netflix in ons land niet eerder bood. Daarnaast is ook het exclusieve bioscoop-window in beweging.
IDFA 2018 is een mooie gelegenheid om eens te kijken wat je met documentaire bij filmeducatie kan doen. Documentaires kunnen heel goed aanslaan bij kinderen, is de ervaring van Meike Statema, hoofd educatie van IDFA.
Hoe maak je een mooie en persoonlijke documentaire over een held? En wat als je held filmmaker is en zelf al prachtige beelden heeft gemaakt? Hoe vrij mag je zijn met je onderwerp? Lange tijd is mijn probleem met het IDFA geweest dat de documentaires zo braaf zijn, zo gefocust op het onderwerp en niet op het medium zelf. In…
Langzaam maar zeker is het allernieuwste nieuwtje van virtual reality (VR) af en kunnen we gaan nadenken over wat je wilt laten zien, in plaats van hoe. Waar ik op het eerste VR festival nog gierende hoofdpijn kreeg van slechte brillen, kan ik me nu laten betoveren door de schoonheid van het Amazone gebied of prachtige animaties. Filmtheaters als Eye…
In de vorige eeuw hadden we Teleac. Teleac heeft mij leren schaken. Best bijzonder voor televisie. Misschien wel omdat ik televisie op die manier al van jongsaf met ‘leren’ associeer ben ik dolblij met de serie die de VPRO heeft gemaakt met Martin Koolhoven. Het is, voor het eerst in tijden, televisie die de geest prikkelt, die je laat nadenken…
Het trans-drama Girl, de Belgische Oscar-inzending, is bezig aan een ware zegetocht. Filmmaker Lukas Dhont over de strijd van het transmeisje Lara, dat vooral een doodgewone puber is. Over zijn persoonlijke worsteling met stereotypen, en over zijn liefde voor dans. “Een plaats op de Oscar-shortlist zou al heel mooi zijn.”
‘Architectuur is altijd gezien als een bijkomstigheid. Ik zie het als een noodzakelijk iets, geen extraatje. Je ziet nu bijvoorbeeld dat technocraten de macht hebben overgenomen. Die komen voor alles met een technische oplossing. Ze kunnen gebouwen maken die goed geïsoleerd zijn, die aardwarmte gebruiken: dat is nu de taak van de bouwers. Maar al die techneuten vergeten dat het…
Tot nu toe was filmeducatie vooral een grabbelton van initiatieven. Maar nu de minister het in haar beleidsplan noemt en er extra geld is uitgetrokken kunnen er nieuwe stappen worden gezet. Op weg naar een vaste plaats in de klas? We vragen het Florine Wiebenga, hoofd educatie Eye, en Jeroen Stultiens, Filmleraar van het Jaar.
Het marktaandeel van de Nederlandse film dreigt voor 2018 dramatisch laag te worden. Op de NFF conferentie presenteert Filmdistributeurs Nederland het plan een denktank in het leven roepen om het tij te keren.
Het Nederlandse jeugdtheater is dit jaar bekroond met de Prijs van de Nederlandse Critici. Volkomen terecht. Dat jeugdtheater van ons is van superieure kwaliteit, divers, durft verhalen te vertellen en buiten de eigen navel te kijken. Het is meer dan jammer dat je als volwassene zonder kind niet zo vaak met dat theater in aanraking komt. Menig volwassene zou fervent…
Het zou de ideale zwoele zomeravond kunnen zijn: een filmpje kijken onder een idyllische sterrenhemel. Op de herfstachtige avond van vrijdag 6 september blijkt openluchtbioscoop Zienemaan en Sterren echter meer een oefening in uithoudingsvermogen. Het regent, de temperatuur daalt, maar het Groningse publiek blijft onverstoord zitten: kop d’r veur en parapluutje open. “Iedere stad had een openluchtbioscoop behalve Groningen. Dat…
Kleinschalig filmfestival Film by the Sea is gespecialiseerd in boekverfilmingen. Het viert de twintigste editie met een prijs voor Sophia Loren en een Bergman-retrospectief. Artistiek directeur vindt het nu tijd voor verjonging en draagt het stokje over.
Het in Venetië tot beste VR-ervaring uitgeroepen Chalkroom van Laurie Anderson en Hsin-Chien Huang is nu te beleven in Eye. Een vliegdroom in een prachtig vormgegeven labyrint van uit taal en tekens opgetrokken werelden. Anderson komt zelf ook.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.