Ga naar de inhoud

FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

Another day of life: een filmervaring die nog lang na het verlaten van het filmhuis onderhuids blijft irriteren.

Het blijft wonderlijk hoeveel emotie intelligente animatie kan genereren. In Another day of life (vanaf 14 maart in de bioscoop) wordt de Angolese verslaggeving door de legendarische Poolse journalist Ryszard Kapuściński groots in getekende beelden gevat. In combinatie met live footage en welgekozen archiefmateriaal levert dat een hellevaart van 85 minuten op die op meerdere niveau’s valt te waarderen. Kapuściński… 

Met zeebenen zweven door een 600 meter hoge toren: Das Totale Tanz Theater viert 100 jaar Bauhaus

Zo’n 400 virtuele meters gaan we omhoog met de dansers mee. Vooraf krijgen we de waarschuwing om bij hoogtevrees recht vooruit te kijken. Voor mij was dat niet nodig, ik vond het heerlijk om mee te vliegen in de enorme ronde ruimte, wetend dat ik veilig in een stoel zat. Choreografie, avatars, architectuur en Blixa Bargeld. Dat zijn een paar… 

‘Verhalen zijn niet zo boeiend, het gaat erom wat je ziet’ – Tsai Ming Liang en de kunst van het kijken

Eye filmmuseum trapt het Virtual Reality seizoen af met The Deserted van Tsai Ming Liang. Tsai zelf was in het land voor een masterclass, inleidingen en interviews. En hoewel zijn films anders doen vermoeden, is hij een zeer geanimeerd spreker. In zijn masterclass vertelde hij over zijn carrière, zijn samenwerking met muze en vaste acteur Lee Kang-Sheng, en zijn positie… 

Sacha Polak over de gehavende maar sterke vrouw in Dirty God, openingsfilm 48ste IFFR. Emotie is dit jaar het motto

‘Feel IFFR’ is dit jaar het motto van het International Film Festival Rotterdam. De emotie achter het beeld en bij de toeschouwer als leidraad bij onze interpretatie. De openingsfilm Dirty God is een mooie testcase. Regisseur Sacha Polak vertelt waarom ze een film over een door littekens gehavende vrouw wilde maken.

Hoe verfilm je een held? Een zoektocht in 3 delen.

Hoe maak je een mooie en persoonlijke documentaire over een held? En wat als je held filmmaker is en zelf al prachtige beelden heeft gemaakt? Hoe vrij mag je zijn met je onderwerp? Lange tijd is mijn probleem met het IDFA geweest dat de documentaires zo braaf zijn, zo gefocust op het onderwerp en niet op het medium zelf. In… 

DocLab 2018: verbeter de wereld, zet een VR bril op.

Langzaam maar zeker is het allernieuwste nieuwtje van virtual reality (VR) af en kunnen we gaan nadenken over wat je wilt laten zien, in plaats van hoe. Waar ik op het eerste VR festival nog gierende hoofdpijn kreeg van slechte brillen, kan ik me nu laten betoveren door de schoonheid van het Amazone gebied of prachtige animaties. Filmtheaters als Eye… 

Waarom De Kijk van Koolhoven heel veel navolging verdient.

In de vorige eeuw hadden we Teleac. Teleac heeft mij leren schaken. Best bijzonder voor televisie. Misschien wel omdat ik televisie op die manier al van jongsaf met ‘leren’ associeer ben ik dolblij met de serie die de VPRO heeft gemaakt met Martin Koolhoven. Het is, voor het eerst in  tijden, televisie die de geest prikkelt, die je laat nadenken… 

Lukas Dhont over zijn veelgeprezen film Girl, over het transmeisje dat een doodgewone puber is, en de liefde voor dans

Het trans-drama Girl, de Belgische Oscar-inzending, is bezig aan een ware zegetocht. Filmmaker Lukas Dhont over de strijd van het transmeisje Lara, dat vooral een doodgewone puber is. Over zijn persoonlijke worsteling met stereotypen, en over zijn liefde voor dans. “Een plaats op de Oscar-shortlist zou al heel mooi zijn.”

AFFR: Een echt Rotterdams filmfestival met een missie

‘Architectuur is altijd gezien als een bijkomstigheid. Ik zie het als een noodzakelijk iets, geen extraatje. Je ziet nu bijvoorbeeld dat technocraten de macht hebben overgenomen. Die komen voor alles met een technische oplossing. Ze kunnen gebouwen maken die goed geïsoleerd zijn, die aardwarmte gebruiken: dat is nu de taak van de bouwers. Maar al die techneuten vergeten dat het… 

‘Film werkt voor kinderen geweldig motiverend.’ Oppepper voor filmeducatie – op weg naar een vaste plek in de klas

Tot nu toe was filmeducatie vooral een grabbelton van initiatieven. Maar nu de minister het in haar beleidsplan noemt en er extra geld is uitgetrokken kunnen er nieuwe stappen worden gezet. Op weg naar een vaste plaats in de klas? We vragen het Florine Wiebenga, hoofd educatie Eye, en Jeroen Stultiens, Filmleraar van het Jaar.

Waarom een code niets gaat veranderen aan de unfaire praktijken in de kunsten

Het Nederlandse jeugdtheater is dit jaar bekroond met de Prijs van de Nederlandse Critici. Volkomen terecht. Dat jeugdtheater van ons is van superieure kwaliteit, divers, durft verhalen te vertellen en buiten de eigen navel te kijken. Het is meer dan jammer dat je als volwassene zonder kind niet zo vaak met dat theater in aanraking komt. Menig volwassene zou fervent… 

Waarom regen het publiek bij openluchtbioscoop Zienemaan en Sterren niet deert

Het zou de ideale zwoele zomeravond kunnen zijn: een filmpje kijken onder een idyllische sterrenhemel. Op de herfstachtige avond van vrijdag 6 september blijkt openluchtbioscoop Zienemaan en Sterren echter meer een oefening in uithoudingsvermogen. Het regent, de temperatuur daalt, maar het Groningse publiek blijft onverstoord zitten: kop d’r veur en parapluutje open. “Iedere stad had een openluchtbioscoop behalve Groningen. Dat… 

Planeet Tim Burton landt in Vlaanderen: ‘Een snelkookpan vol bizarre en ontregelende ideeën’

De Vlaamse wafelbakker van de Willy Wonka Wafl Factory in het Burton Cafe heeft alle films van Tim Burton gezien, zegt hij vantussen een strak hipsterbaardje. ‘Zeker omdat je de menukaart moest voorbereiden’, zeg ik. Op het menu van het – tijdelijke – Burton Café in expositieruimte C-min staan onder meer: Charlie Chocolate Wafl, Scissorhands Wafl, Oompa Loopa Wafl, Beetlejuice… 

Podcast: waarom Billy Wilder misschien wel belangrijker was dan Alfred Hitchcock.

Wat heeft Billy Wilder met Mad Men en Breaking Bad te maken? Of met een voetbalteam in een grot? Alles, zo blijkt. De in 2002 overleden filmmaker blijkt veel en veel belangrijker voor onze beeldcultuur dan iemand als Alfred Hitchcock. Althans: daar begint het sterk op te lijken. Eye, het markante filmtheater en -museum in Amsterdam, staat vanaf nu tot… 

Grote zorgen over lot van Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov – acht weken in hongerstaking in Russische gevangenschap

Mensenrechtenorganisaties uit de hele wereld en duizenden filmmakers en kunstenaars betuigen steun aan de door Rusland tot twintig jaar veroordeelde Oleg Sentsov. Deze Oekraïense filmmaker is sinds 14 mei in hongerstaking. Zijn leven loopt ernstig gevaar, aldus de European Film Academy.

Filmacademie presenteert lichting 2018. Prijzen voor dansfilm en intiem vader-dochterdrama (en eer voor eerste academiestudent)

De Filmacademie presenteert de afstudeerfilms van de lichting 2018. Speelfilms en documentaires met veel kleine, persoonlijke onderwerpen. Prijzen voor beste documentaire en speelfilm, voor beste scenario en commercial, en voor beste filmscore. Frans Weisz benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands