Nederlandse filmpers kiest Son of Saul en Bloed, Zweet & Tranen als beste films van 2015
Drie totaal verschillende titels waren in 2015 favoriet bij de Nederlandse filmpers. Holocaustdrama Son of Saul werd winnaar.
Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.
Drie totaal verschillende titels waren in 2015 favoriet bij de Nederlandse filmpers. Holocaustdrama Son of Saul werd winnaar.
Hoewel het aanbod al jaren daalt, zijn er nog altijd meer nieuwe voorstellingen dan een mens kan zien. Niemand ziet dus alles, iedereen mist veel, dat was in 2014 ook al zo. Maar deze voorstellingen had niemand willen missen, al waren er twee niet eens in een theater te zien. En geen dans, daarvoor was ook dit jaar onze partner danspubliek. #1…
Wie in de cultuursector werkt, hoeft niet heel veel te verwachten van de VVD. De partij probeert de laatste tijd echter een ander gezicht te laten zien. De nieuwe cultuurwoordvoerder van de rechtsliberalen heeft immers nog maar kortgeleden een motie ingediend waarin de VVD zowaar 10 miljoen teruggeeft van de ruim 250 miljoen die de landelijke overheid van de kunsten afpakte.…
Cultuurfilosoof Ad Verbrugge heeft nooit heel veel met David Bowie gehad. Dat vertelde hij aan het begin van zijn lezing, vrijdagavond 18 december, als speciale attractie van de David Bowie Late Night in het Groninger Museum. Dat was de eerste teleurstelling voor de verzamelde fans. Er zouden er meer volgen. Ad Verbrugge had zich namelijk niet helemaal goed voorbereid op zijn…
Na een woelige periode krijgt het Filmhuis Alkmaar eindelijk een nieuwe behuizing op een verrassende plaats. Onder één dak met de nieuwe zalen van JT-bioscopen. Woensdag 16 december werd in het in aanbouw zijnde complex de overeenkomst tussen JT en Filmhuis getekend.
Nu de nieuwe Star Wars op het punt staat de bioscoop te veroveren blikken we terug naar 1977. Hoe ging het fenomeen van start en wat vond men er van?
‘KUT TONEEL’ is met een spuitbus over het affiche van BOT heen gespoten. Een ander exemplaar is voorzien van penissen en een clownsneus. Wekt de nieuwe voorstelling van Firma MES zoveel agressie op? In elk geval belooft het jonge Haagse theatergezelschap ons een stuk over ‘onaardige mensen’. Maar dat komt niet helemaal uit. Op de vlakke vloer van Theater aan…
Zaterdag 13 december presenteert de NTR Zaterdagmatinee de wereldpremière van Unscrolled voor piano en orkest van de Chinees-Amerikaanse componist Huang Ruo (Hainan, 1976), met de pianist Emanuele Arciuli en het Residentie Orkest onder leiding van Emilio Pomàrico. Hiermee start zijn drie maanden durende verblijf als composer in residence van het Amsterdamse Concertgebouw. Ruo is de eerste die deze eer te…
Hele generaties kinderen zijn opgegroeid met Charlie Brown, Snoopy, Linus, Lucy en hun vrienden. Het universum waarin volwassenen schitteren door afwezigheid, maar de emoties van de kinderen opvallend complex zijn. En dat is waarschijnlijk ook de aantrekkingskracht van de televisiecartoon A Charlie Brown Christmas, die precies vijftig jaar geleden voor het eerst werd uitgezonden. Charlie Brown heeft helemaal geen zin in…
Strak en messcherp? Welnee. Maar daar gaat het deze middag ook helemaal niet om. Hier wordt het feest van samen zingen gevierd, met als eindresultaat een uitvoering van Händels oratorium die je niet op cd wilt, maar die een verrassend hoog niveau heeft en die je bovenal voor geen goud had willen missen. Veel is er geschreven over de problemen…
Dit jaar was het feest rond twee componisten van twee schijnbaar totaal verschillende planeten. De Est Arvo Pärt (1935) werd tachtig, de Fransman Pierre Boulez (1925) negentig. De één is ongekend geliefd bij een groot publiek vanwege zijn welluidende ’tintinnabulistijl’, de ander wordt bejubeld door een select groepje ingewijden om zijn avant-gardistische composities, die het algemene publiek echter ervaart als onbegrijpelijke…
Altijd fijn als iemand een commissie instelt die een oplossing moet bieden voor alle problemen. De Nederlandse theatersector heeft dat een paar maanden geleden gedaan. Onder leiding van oud-minister Guusje Ter Horst hebben Rinda den Besten (oud-wethouder Utrecht), Sadik Harchaoui (Forum) en Ryclef Rienstra (VandenEnde Foundation) onderzocht wat er allemaal beter kan in de relatie tussen het theater en het…
De Nationale Opera, Hänsel und Gretel (opera) Het is de bekendste sprookjesopera aller tijden. Niet verwonderlijk, want Humperdincks bewerking van Hans en Grietje is overduidelijk geworteld in volksmuziek als in bijna Wagneriaanse orkestratie. Dat moest wel een succes opleveren. Richard Strauss dirigeerde de wereldpremière, in Amsterdam is de versie van International Opera Award Winner Lotte de Beer te zien. Zij verplaatst…
Sinds de financiële crisis en de daaropvolgende bezuinigingen wordt de cultuursector gedwongen zichzelf te legitimeren. Met wetenschappelijk onderzoek moet het maatschappelijk resultaat van kunst en cultuur aan worden getoond. Om de culturele sector daarin bij te staan is het Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) daarom de zogeheten ‘feitenfabriek’ begonnen, een cijfermatig overzicht van de kerngegevens en ontwikkelingen in de…
Update 4-12-15: Bij de plenaire behandeling van de cultuurbegroting op 3 december hebben de heren Monasch (PvdA) en Van Veen (VVD) het omstreden amendement ingetrokken. In plaats daarvan is een amendement aangenomen waarin eenmalig 10 miljoen is vrijgemaakt uit de extra opbrengst van de belasting op vervuilende bedrijven. Uit deze bijdrage worden onder meer de festivals gesteund, talentontwikkeling gefaciliteerd en…
Franz Liszt (1811-1886) werd in eigen tijd vereerd als een ware duivelskunstenaar, die met zijn virtuoze pianospel het hart van menige vrouw op hol deed slaan. Maar vóór alles was hij een vernieuwer, die de ambitie koesterde ‘een speer in de oneindige ruimte van de toekomst te slingeren’. De Concertzender belicht woensdag 2 december twee uur lang leven en werk…
Van Nederlands Symfonieorkest met internationale ambities terug naar provinciaal orkest met vooralsnog helemaal niets. Nu, op de ijzersterke oorspronkelijke naam na dan. Het zou een reclamespot voor Telfort kunnen zijn. Daartussen zitten vele verloren rechtszaken, de groteske protestnaam *****Symfonieorkest en het al even schreeuwerige HET Symfonieorkest. Het is de ultieme capitulatie van het ooit door zo’n beetje alles en iedereen…
Een jonge Afghaanse die droomt van een carrière als rapper blijkt de ideale hoofdpersoon voor een aansprekende documentaire. Sonita is winnaar van de IDFA publieksprijs.
De man heeft de blik naar boven gericht. Hij kijkt verbaasd. Waarom hangt hij nu hier? Hier, in Amsterdam? Hij komt toch uit Spanje? Vervolgens hing hij jarenlang in St. Petersburg. Deze zaal, net zo diep rood en imponerend groot als de ‘’Spanish Hall’’ in de Hermitage, lijkt trouwens verdraaid veel op de zaal waar hij zo lang hing. Overigens…
Het gebeurt me niet vaak dat ik een kleine dertig jaar na het zien van een film nog weet in wat voor staat ik de zaal verliet. Opperste verwarring was het. Was dit allemaal echt? Mocht je als filmmaker je interviewees wel slaan? Was het in scène gezet? Het was te gruwelijk om voor te stellen dat alles echt gebeurd…
A Strange Love Affair With Ego van Ester Gould is op IDFA bekroond als beste Nederlandse documentaire. Een intieme en grensverleggende beschouwing over onze behoefte om gezien te worden.
De Amerikaanse filmmaker Les Blank heeft al lang geleden mijn hart gestolen met de korte docu die hij maakte over Werner Herzog: Werner Herzog Eats His Shoe. En dat is ook precies wat er in die film gebeurde. Herzog verloor een weddenschap van Errol Morris: hij had nooit gedacht dat die diens Gates of Heaven af zou maken. En dus…
De IDFA kijktip voor vandaag staat recht tegenover die van gisteren. Gisteren was opbeurend en hartverwarmend. Cartel Land is daarentegen hard, rauw, onaangenaam en bruut. Dat kan ook bijna niet anders, want de film van Matthew Heineman gaat over de war on drugs in Mexico en Arizona, dat daar net ten noorden van ligt. De regisseur dringt met gevaar voor…
De IDFA kijktip van vandaag is het soort film waar ik normaal verre van blijf: een feelgood film die stilistisch keurig is, maar nergens vernieuwend. En toch ben ik plat gegaan en met mij de hele zaal. Waarom? Om dezelfde reden dat een groepje mannen met tabla’s en sitar het Jazz at Lincoln Center plat krijgt. De combinatie van westerse…
Vandaag dient het hoger beroep tegen de veroordeling van de Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov tot 20 jaar gevangenisstraf. European Film Academy roept hulp van regisseur Nikita Makhalkov in.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.