Ga naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

IFFR 2012: Rauw en gevoelig Servisch debuut tweemaal bekroond

Lachend laat ze zich door een jongen met zijn mobiele telefoon filmen en ze kronkelt zich daarbij vrolijk in wulpse bochten. Maar als hij haar borsten echt wil zien schrikt ze. Toch zal ze later nog veel, heel veel verder gaan en ze krijgt er onthutsend weinig voor terug. Jasna, de opstandige hoofdpersoon uit Klip (Clip), is een Servische tiener… 

Top of flop: publiek kiest repertoire eerste toneelgezelschap van Nederland

We kregen weer eens een persbericht, en vroegen ons af: top of flop? Hoe rijmt eigenzinnig kunstenaarschap met een door het publiek bepaalde repertoirekeuze? Enne: krijgen al die mensen die kozen voor het winnende stuk dan ook een vrij- of tenminste kortingkaartje voor de voorstelling van hun keuze? Enne: wie controleert de uitslag, want er staat geen notaris bij. Enne:… 

IFFR 2012 – Ontnuchterend verslag uit Egypte hit bij festivalpubliek

Dat Martin Scorsese’s betoverende Hugo op het Rotterdams festival  een tijdje nummer 1 stond in de publiekswaardering is niet zo vreemd. Wel verrassend is de film die gisteren als nummer twee opdook en nu Hugo van de eerste plaats heeft verdreven: de documentaire Back to the Square waarin filmmaker Petr Lom kijkt hoe het er in Egypte voorstaat na de… 

IFFR 2012 – Een klein mirakel in 3D

Gisteravond waren de Rotterdamse festivalbezoekers in zaal 4 van Pathé getuige van een klein wonder. Enkele filmfragmenten uit 1906 van de legendarische Georges Méliès werden nu voor het eerst vertoond in stereoscopisch 3D. Zodat je je als het ware zelf aanwezig kon wanen op de set van deze Franse pionier die als eerste begrepen had dat cinema er niet is… 

41e International Film Festival Rotterdam opent met verontrustend Frans drama 38 Témoins

Vergeleken met eerdere edities zou je de keus van de openingsfilm waarmee het Rotterdams Filmfestival vanavond van start gaat bijna on-Rotterdams willen noemen. Geen wild jong debuut, exotische Aziaat of artistieke dwarsliggerij deze keer. De Franse boekverfilming 38 Témoins, die vanavond in Rotterdam zijn wereldpremière beleeft, is de zevende speelfilm van de Waalse acteur/regisseur Lucas Belvaux en is al aangekocht… 

Column: Staat van Verwenning door Patrick van der Hijden, de opening van het debat Burger King & Burgerschap

In het debat Burger King & Burgerschap geven Patrick van der HijdenDavid van Reybrouck, Chris Keulemans en Samuel Vriezen hun visie op de staat van de burger. Publiek mag, maar hoeft niet, meedoen. Hieronder de column Staat van Verwenning, voorgedragen door Patrick van der Hijden – als aftrap voor het debat.

“Ons leven is in de achttiende eeuw uitgevonden.

De leden van de hogere klassen – de elite – hadden een eigen huis, vaak met tuin. Ze stuurden hun kinderen naar school en die begonnen daarna een vervolgopleiding. Ze hadden vrije tijd en kwamen over het algemeen op tijd op hun afspraken, door de horloges die ze droegen en de trekschuiten die op tijd vertrokken (ze klaagden bij vertraging). Burgers die buiten de stad woonden, forensden – met de koets, dat wel. Ze dronken koffie om wakker te blijven. Ze bezochten restaurants met menukaarten. Ze werden ingeënt tegen de pokken en hadden huisdieren. Een geweldige bron over dat leven vormt het dagboek van Otto van Eck, die daar op tienjarige leeftijd onder druk van zijn door de Verlichting bezielde ouders aan begon, in 1791. Daar ontleen ik bovenstaande voorbeelden aan.

Dit leven wordt aan het begin van de eenentwintigste eeuw niet door een kleine minderheid geleefd, maar door een groot deel van de Nederlanders. Die moeten het wel zonder personeel doen. Dat is namelijk vervangen door technologie.

In How to be a dictator in Africa zijn schrijvers Helon Habila en Dinaw Mengestu opvallend positief over de toekomst van hun continent, ondanks de bedenkingen van David van Reybrouck en moderator Andrew Makkinga.

Dinaw Mengestu deelt zijn achternaam met de voornaam van één van Ethiopië gewezen dictators. “Vooralsnog ben ik schrijver, maar aspireer een carrière als dictator.” Dictators ontstaan niet in een vacuüm, stelt Mengestu. “Wij als burgers scheppen onze leiders.” In zijn voorgedragen verhaal geven de burgers al hun dromen uit handen. Ze schuiven al hun verantwoordelijkheid af richting de machthebbers. En… 

Hollandse pot voor wereldschrijvers

Lief en best lekker, al gaf een aantal van de gasten aan minder gecharmeerd te zijn van de hutspot met jus die de Haagse Hapjes voor hen hadden klaargezet. De meeste gasten hadden liever wat meer kruiden gehad bij hun welkomstmaal.  Vanavond staat Afrika op het menu. De lokale peperboer zal wel een feestje hebben wegens omzetverhoging, vermoeden wij.

Daar is-t-ie dan: de definitieve wetswijziging die beslist over de toekomst van 16.500 fte’s en duizenden ZZP’ers

Veel toe te lichten op de toelichting van Halbe Zijlstra hebben we niet. Anders dan dat de staatssecretaris van voorheen cultuur een bijna leesbare zucht van verlichting slaakt nu hij het hoofdpijndossier ‘kunsten’ bijna kan afsluiten. Zijn “meesterstuk”, de wijziging van de wet op het specifiek cultuurbeleid, ligt bij de kamer en als die (hamerstuk) is goedgekeurd, hoeft de staatssecretaris eigenlijk niets meer te doen.

Woldhek krijgt Inktspotprijs 2011 voor staatsieportret Henk Bleker

“Een prachtig getekend portret, dat op sublieme wijze een mengeling van sluwheid, onverzettelijkheid en machtsbelustheid uitdrukt, Impliciet en zonder tekst.” Dat zegt de jury van de Inktspotprijs over de tekening die Sigfried Woldhek maakte voor de NRC van 30 maart 2011. Afgebeeld is Henk Bleker, voormalig kandidaat-partijleider van het CDA en staatssecretaris van vroegere natuur. Woldhek, die al sinds 1976… 

De Broadway-bezoeker: lelieblank, vrouw, trouw en ver boven de Balkenendenorm

Het zijn gegevens die hier op de een of andere manier de pers niet halen, omdat ze over Amerika gaan, en dat niet in Nederland ligt. Toch is het interessant eens beter te kijken naar de samenstelling van het publiek op Broadway. Dat is immers waar, in de natte dromen van VVD/PVV-coryfeeën als Bart @deliefde en @halbezijlstra, de toekomst van… 

Niet twee, maar slechts één culturele grootverdiener in 2010, en geen enkele in 2011

Dat was even schrikken voor cultuurliefhebbers in Utrecht en daarbuiten. het lieve jeugdtheaterhuis Het Lab bleek een artistiek directer te hebben met een jaarsalaris van 214.975 euro. Een loon dat hem gelijk maakte aan de tientallen luchtverkeersleiders, medisch specialisten en omroepmedewerkers die allemaal veel meer verdienen dan de Balkenende-norm (193.000 euro per jaar, inclusief pensioen). Maar nee. De immer aimabele… 

Enorme groei van de Chinese kunstmarkt doet vrezen voor kwaliteitsverlies (follow-up)

We berichtten vorige week al over de enorme Chinese kunstmarkt, die zo hard groeit dat er volgens ingewijden sprake is van een op springen staande luchtbel. Maar, voordat de markt instort omdat rijke investeerders een andere hobby bedenken, zou die nog sneller kunnen klappen omdat de kunst aan kwaliteit verliest. Dit dreigt vooral te gebeuren met de werken van de… 

Door Chinese groei verandert de kunstmarkt sneller en ingrijpender dan we beseffen

Ze maakten de betere Bordeaux-wijnen onbetaalbaar en in Zuidoost Azië worden dagelijks recordbedragen neergeteld voor westerse moderne en antieke kunst. Chinese verzamelaars en speculanten bepalen inmiddels wat telt en wat niet in de kunstwereld. Nieuwste ontwikkeling: ze ontdekken hun eigen kunstenaars. Inmiddels wordt voor een schilderij als ‘Adelaar staand op een dennenboom’ uit 1946 van de autodidact Qi Bashi meer… 

Overgangsregeling WWIK tot 1 juli 2012: Het knarsen van De Kroms tanden klinkt door tot in de kleinste gemeente

De overwinning van de kunstsector op het kabinetsbeleid duurt tot 1 juli 2012. Tot die tijd geldt een overgangsregeling voor kunstenaars die tot 1 januari 2012 in aanmerking kwamen voor een WWIK-uitkering. Deze uiterst succesvolle regeling, waarbij kunstenaars tegen een bedrag van 70% van het bijstandsniveau een kans krijgen om een rendabele beroepspraktijk op te bouwen, was namelijk afgeschaft door… 

Deze Kersentuin van theatergroep Keesen&Co is nog veel beter dan hij toch al lijkt

De goede man werd zelf krap 44. Maar op zijn sterfbed schreef hij dus een stuk waar je minstens een eind over de 50 voor moet worden en heel veel moet hebben meegemaakt wil je het als regisseur recht kunnen doen. We hebben het dus over Anton Tsjechov en De Kersentuin. En over Willlibrord Keesen, die in zijn inmiddels derde… 

Gedonder of een kleine storm in de Goudse Glazen? U mag het zeggen

We kregen een tijdje geleden een brief op poten van Wim de Groot. Nu krijgen we wel vaker brieven op poten, maar hier leek wel wat aan de hand. Probleem natuurlijk want uitzoeken kost tijd en geld en dat was er even niet. (let u op de donateursactie die we binnenkort gaan starten) Maar toch. Wat scheelt eraan? Wim de… 

Theaterfotografie in het zonnetje in kleine Amsterdamse galerie

Theaterfoto’s zijn een vak apart. Uit een toch al in scene gezet onderwerp kiest de beroepsfotograaf het pakkendste beeld. Er zijn mensen die er daarom op neerkijken, er zijn mensen die de theaterfotograaf juist daarom bewonderen. Wij zijn uiteraard meer geneigd tot het laatste. Maar het vak staat onder druk. Van smartphones, van afnemers die geen plek en geen geld… 

Over smaak valt niet te facebooken. Harvard: alleen klassieke muziek en jazz-voorkeuren zijn overdraagbaar in sociale netwerken

Voor sommigen leken sociale media dé oplossing voor de manier waarop bedrijven hun waar aan de man kunnen brengen. Je verkoopt iets aan één persoon, en die persoon vertelt zijn goede ervaringen door in zijn of haar sociale netwerk. Zo zou je met relatief weinig inspanning veel mensen kunnen beïnvloeden. Niet dus. Vriendennetwerken op facebook zijn nauwelijks geïnteresseerd elkaars smaak.… 

Bezuinigingsjaaroverzicht 2011. Of hoe de PVV-kreet ‘Kunstsubsidies schaffen we af’ breed gehoor vond

Was 2010 nog het jaar van PVV-standpunten over cultuur die plotseling werden gedeeld door andere partijen (“kunstsubsidies schaffen we af”), het jaar 2011 viel onder de uitvoering daarvan. Opvallend was het gemak waarmee ook regionale en lokale bestuurders ditzelfde kapmes hanteerden, zoals PVV-woordvoerder Bosma niet naliet te getuigen. Zo bijvoorbeeld ging er in de gemeente Almelo 30 % àf van… 

Kleine selectie van groot leed voor de kerstweek

Er komt definitief geen onderzoek naar een verzelfstandiging van het Van Abbemuseum in Eindhoven. Een raadsmeerderheid wil volgens het voorstel de kansen laten onderzoeken om meer geld te verdienen en te besparen op uitgaven. Een politiek partij stelde eerder voor dat er veel meer bezoekers en inkomsten binnen zijn te halen met een minder elitair programma. Bij het Geldmuseum in Utrecht… 

Honderddertigduizend bezoekers voor het Cultureel Persbureau in 2011. De lat voor 2012 ligt hoog.

Daar schrikken we zelf best een beetje van. Dat het best goed liep met het Cultureel Persbureau, wisten we, maar een bereik van meer dan 100.000 mensen hielden we eigenlijk niet voor mogelijk. We hadden immers niets aan marketing gedaan. Alleen maar inhoud geplaatst en geen gratis kaarten weggegeven. En maar één keer iets met een blote vrouwenborst erin. Enfin.… 

Cultuur in het kerstpakket, Orientalis stopt en heel Nijmegen-West zonder bieb

Verheugend nieuws uit de wereld van Kerst-pakketten. 1/3 van de ondervraagden geeft aan wel een culturele belevenis in het kerstpakket te willen aantreffen, want men heeft minder vaak een culturele actviteit bezocht dan men zou willen: 43% vanwege de crisis en 35% uit tijdgebrek. Ondervraagden gaven aan vaker te zullen gaan als men korting zou krijgen. De voorgenomen fusie van… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands