Meteen naar de inhoud

MUZIEK

Oud of nieuw, klassiek of modern, minimaal of wereld. Pop. Tonaal en atonaal.

Vijf vragen aan Willem Jeths, Componist des Vaderlands

Willem Jeths (1959) is één van de meest succesvolle Nederlandse componisten. Door zijn enorme vakmanschap en gedrevenheid weet hij een eigen klankwereld te scheppen, die verrassend en desondanks toegankelijk is. Zijn werk wordt geregeld uitgevoerd in binnen- en buitenland en verscheen op vele cd’s. In 2014 ontving hij de Amsterdamprijs voor de Kunst en later dat jaar werd hij aangesteld… 

Reinbert de Leeuw dirigeert opwindende Janáček

Reinbert de Leeuw dirigeerde donderdag 12 maart een opwindend concert rond Leoš Janáček in het Muziekgebouw aan het IJ. De synergie tussen instrumentalisten, zangers en dirigent leverde puntgave uitvoeringen op, die door de bijna uitverkochte zaal zowel vóór als na de pauze beloond werden met een ovationeel applaus. Het gejoel leidde zelfs tot een toegift: een lied uit de populaire cyclus Rikadla… 

Scènefoto uit 'Clubbing' van Keren Levi en Tom Parkinson

‘Clubbing’ een ongewone wereld van vrijheid en fantasie

Kijken met je oren Is dit een voorstelling om naar te kijken of om naar te luisteren? Deze vraag kan in je opkomen bij ‘Clubbing’ van choreografe Keren Levi en musicus Tom Parkinson. Zijn de dansbewegingen de hoofdzaak of de geluiden die de club van zes vrouwen voortbrengt? Een danseres/performer opent een koffer en richt een ‘geluidenkeuken’ in. [Tweet “Een… 

borstlap hamel

Twee knappe koppen bewandelen nieuwe muziekwegen

Ze zijn elkaars tegenpolen: Michiel Borstlap straalt luxe en ontspanning uit, Micha Hamel een gespannen vorsen. Maar de twee niet onknappe heren zijn allebei sinds kort lid van de Akademie van Kunsten. Ze speelden afgelopen weekend nieuw werk en ik sprak ze na afloop. Eigenlijk programmeerde ik het concert van Michiel Borstlap voor een theater in Driebergen. In een duur uitgevoerde Jaguar reden we naar een restaurant om koffie… 

Clark Terry: een jazzlegende lucht zijn hart

Jazzmusicus en docent Clark Terry overleed vorige maand. Jazzjournalist Jeroen de Valk blikt terug op een openhartig interview met een van de grootste trompettisten aller tijden. Pas op 21 februari viel hij stil, Clark Terry. Hij was 94 jaar en zat zeker 75 jaar in het muzikanten-vak. Ga maar na: hij verdiende zijn brood als trompettist als prille tiener en… 

Topuitvoering van zelden gehoorde Sonate van Bartók

Ralph van Raat is met overmacht de belangrijkste solopianist in het contemporaine repertoire in ons land, collega-pianist Maarten van Veen vaart een eigenzinnige koers  in het samenspel bij moderne muziek. Als beide musici samenwerken blijken zij elkaar perfect aan te vullen. Onder de noemer van het Doelenensemble speelden zij samen met slagwerkers Colin Currie en Benjamin Ramirez, voor wie hetzelfde… 

Bij de dood van een weergaloze jazzlegende: Clark Terry 1920 – 2015

Clark Terry was een legende en is niet meer. De Amerikaanse jazztrompettist overleed zaterdag op 94-jarige leeftijd. Hij begon zijn muzikale carrière bij de jazzgrootheden Count Basie en Duke Ellington die zijn bijzondere talent al gauw inzagen. Hij zei over die twee: “Count Basie was college, but Duke Ellington was graduate school.” [Tweet ““Count Basie was college, but Duke Ellington was… 

Celtic & Balfolk festival: folk terug op het grote podium in de Rotterdamse Doelen

Barcelona, de oude middeleeuwse Barriò tegen middernacht, op het plein waar koning Ferdinand en koningin Isabella Columbus onthaalden na diens terugkeer van zijn reizen naar Amerika. In Nederland was het toen Koninginnedag 2010. Er dansten vier generaties mensen op de vrolijke noten van een klarinet, een fluitje, een viool en een simpele trommel. Tot in de kleine uurtjes ging een… 

4 Redenen waarom folk terug is van nooit weggeweest (en één waarom niemand dat weet)

Sommige mensen schieten standaard vol van banjo’s, anderen willen de muziek met rieken en hooivorken te lijf. Feit blijft dat hipsters ermee weglopen. Wat is dat toch met die ‘folk’ en waarom blijft het terugkomen? 1-Folk is de basis van alles Folk, de Ierse en Schotse maar ook de Amerikaanse, was van de jaren ’60 tot ergens midden jaren ’80… 

Componist Henryk Górecki: kunst of kitsch?

A.s. zaterdag, 14 februari 2015, dirigeert Reinbert de Leeuw het Radio Filharmonisch Orkest in de Vierde Symfonie van de Poolse componist Henryk Górecki (1933-2010) in de NTR Zaterdagmatinee. Górecki vestigde in 1992 in één klap zijn naam, toen de cd van zijn Derde Symfonie als een vuurpijl naar de top van de klassieke hitlijsten schoot. De opname van deze Symfonie… 

Stemkunstenares Cathy Berberian was NIET ‘de vrouw van…’

De Amerikaans-Italiaanse stemkunstenares Cathy Berberian (1925-1983) is de geschiedenis ingegaan als ‘de vrouw van Luciano Berio’, de Italiaanse componist met wie zij spraakmakende stukken realiseerde als Circles, Sequenza III, Recital I for Cathy en Thema, Omaggio a Joyce. Toch waren zij maar veertien jaar getrouwd, van 1950 tot 1964. Bovendien is algemeen bekend dat zij een groot compositorisch aandeel had… 

Thijs Borsten (links), even als gitarist actief, met zangeres Tania Kross en zijn vaste bassist Xander Buvelot. FOTO MARIE-JOSE ELDERING

Thijs Borsten breekt door met uniek muzikaal concept ‘De Uitdaging’

Thijs Borsten doet grenzen vervagen. Onder het motto ‘De Uitdaging’ zet hij volkomen verschillende artiesten samen op het podium. Na jaren van sappelen wordt het concept nu ook omarmd door media en publiek. Thijs maakt de komende tijd kans op zijn 6 minuten van roem in DWDD. Artiesten uit verschillende culturen bij elkaar brengen en zoiets bestempelen als een ‘uitdaging’;… 

Björk - Vulnicura album cover

Björks Vulnicura: reis door de emoties van een gewond dier

Eigenlijk is het nog veel te vroeg voor een recensie van Vulnicura. Björks nieuwe album laat zich niet in een paar dagen of luisterbeurten doorgronden. Maar omdat wél direct hoorbaar is dat hier iets bijzonders gebeurt, doe ik toch een poging deze nieuwe ontwikkeling in Björks kunstenaarschap te duiden. Björk is een artiest van wie ik ieder album met bovengemiddelde… 

Giya Kantsjeli: ‘Ik heb nooit Georgische muziek willen componeren’

De Georgische componist Giya Kantsjeli (Tbilisi, 1935) componeert archaïsch klinkende, expressieve werken met een traag verloop, een enorme spanning en een hartverscheurende weemoed. Kenmerkend zijn de hevige dynamische contrasten: zijn muziek schakelt vaak plotseling van een bijna onhoorbaar pianissimo naar een oorsplijtend fortissimo. Op 23 februari presenteert de omroepserie De Vrijdag van Vredenburg zijn monumentale Styx voor altviool, koor en orkest… 

Foto: Monique van de Wijdeven

De 10 theatervoorstellingen die je eigenlijk had willen zien in 2014, al moest je voor de helft Amsterdam uit

Het regent jaarlijstjes en wij doen vrolijk mee. Net zo subjectief als iedereen, niemand ziet immers alles, en over smaak valt altijd van mening te verschillen. Natuurlijk, ook in deze lijst veel voorstellingen in of vanuit de Randstad, maar de helft was nog niet daar te zien. En alle genres door elkaar. Als het maar theater is. Met als enige beperking: geen reprises, excuses Ring en Lohengrin (DNO), Johannes-Passion (NRO). En geen dans, want daarvoor is onze partner danspubliek

De mooiste cd’s van 2014

Wat zou het einde van een jaar zijn zonder favorietenlijstjes? Daarom hierbij mijn keuze van de drie mooiste cd’s/dvd’s van 2014. 1. Unsuk Chin: 3 Concertos De Koreaans-Duitse Unsuk Chin geldt als een van de belangrijkste componisten van onze tijd. Zij werd vele malen onderscheiden, onder andere met de prestigieuze Grawemeyer Award (2004) en de niet minder belangwekkende Zuid-Koreaanse Ho-Am… 

Carlo Boszhard als gnoom: 3 redenen waarom ‘Maestro’ wél deugt

Vanavond (donderdag 18 december) beleeft het tweede seizoen van tv-programma ‘Maestro’ zijn finale. Bekende Nederlanders als schlagerzanger Frans Duijts en presentatrice Sylvana Simons proberen onder begeleiding een symfonieorkest te dirigeren. Ze worden gejureerd door dirigent Otto Tausk, violiste Isabelle van Keulen en contrabassist Dominic Seldis. Briefschrijvers en columnisten buitelen over elkaar in het veroordelen van het programma. ‘Maestro’ zou een knieval… 

La bohème 2: verismo van de bovenste plank

Na de première van Puccini’s wellicht meest geliefde opera La bohème bij De Nationale Opera afgelopen donderdag, reageerden de critici verdeeld. Trouw roemde dirigent Roberto Palumbo, die ‘Puccini’s meesterlijke effecten kan maximaliseren’, Place de l’Opéra kapittelde de Italiaan omdat hij ‘wel erg veel vrijheid in de frasering van de melodieën’ nam. Collega Henri Drost van Cultuurpers hield het niet droog… 

Vogelgekwetter in plaats van wraak

Zaterdag 6 december start de eerste editie van de Muziektheaterdagen, de opvolger van het jaarlijkse Babelfestival. Om het werk van jonge makers te presenteren sloegen het Ostadetheater en productiekern Diamantfabriek opnieuw de handen ineen, voor een programma dat naast wereldpremières van professionele makers flitsoptredens biedt van conservatoriumstudenten. Ook vindt de maandelijkse Salon van Splendor plaats in het Ostadetheater. Rode draad… 

Camerata Trajectina 40 jaar jong

In een uitverkochte Geertekerk in Utrecht vierde Camerata Trajectina gisteren uitbundig haar veertigjarig bestaan. In die vier decennia heeft het ensemble zich onvermoeibaar ingezet om het Nederlandse liedrepertoire van middeleeuwen tot en met de Gouden Eeuw op de kaart te zetten, niet alleen op de podia, maar ook op geluidsdragers. Geheel in stijl werden de aanwezigen getrakteerd op een gevarieerd… 

Brian Ferry, Send in the clowns: don’t bother, they’re here

Brian Ferry covert op zijn nieuwe album Avonmore Stephen Sondheidms Send in the clowns. Maar zijn versie illustreert boven alles de verzuchting die op ‘Isn’t it rich? Isn’t it queer?’ volgt: ‘Losing my timing this late in my career.’ Het lijkt zo makkelijk. Je hoeft niet zelf een goed nummer te schrijven, maar je neemt er een van een ander… 

Google en facebook nemen rol galerieën, uitgeverijen en impresariaten over

Voor de meeste kunstenaars is het een ideaal. Vertegenwoordigd worden door een galerie. Schrijvers hebben hun zinnen gezet op een contract bij een uitgeverij. Muzikanten kijken verlekkerd naar labels en theatermakers staan in de rij voor een impresariaat. Makers hebben een haat-liefde verhouding met zulke bemiddelaars. Want hoewel de gemiddelde creatieve professional wel een teen zou willen missen in ruil… 

Austin Peralta is 2 jaar dood. Maar hij gaf ons de jazz van de toekomst

Verhalen over jazz gaan vaker over dode helden dan over de toekomst. Wordt er wel over de vooruitzichten van de jazz gereflecteerd dan zijn die doorgaans somber. Het genre is al meer dan eens dood verklaard, en is jazz niet dood, dan is hij toch ten minste verhuisd of hij ruikt raar. De Britse essayist Geoff Dyer publiceerde tien jaar… 

Roos Rebergen verrast met vertaling Bowieklassieker op feestje in Paradiso

Fijf jaar. Je moet er even doorheen. Niet iedereen is altijd even gecharmeerd van de kleinemeisjesdictie van Roos Rebergen (Roosbeef). Maar wat een strot. En wat een presence. Dus is het meer dan ok dat Roos Rebergen op het verjaardagsfeestje van David Bowie’s carrière iets gewaagds deed: een vertaling brengen van Five Years, het openingsnummer van David Bowie’s klassieke album… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands