Meteen naar de inhoud

THEATER

Met tekst, beweging, acteurs, decors.

Gorki Theater vertilt zich aan Nibelungen

Der Untergang der Nibelungen – The Beauty of Revenge van het Berlijnse Maxim Gorki Theater deed woensdag 10 juni met zijn duur van 2,5 uur – zonder pauze – een flinke aanslag op het zitvlees. Toegegeven, Wagner ruimde voor zijn versie van het middeleeuwse Nibelungenlied vier complete opera’s in en regisseur Peter Jackson wijdde drie avondvullende films aan het eveneens… 

Robert Wilson betovert met Krapp’s Last Tape

Voor het eerst in jaren staat Robert Wilson weer zelf op het podium en hij bewijst wat een subliem performer hij is. In Samuel Becketts stuk Krapp’s Last Tape speelt hij een oude man die terugkijkt op zijn jongere zelf. Zijn oudere ik is bijna zonder taal, maar met kreetjes, grimassen en gebaren. Wilson weet het stuk tot zijn bittere… 

Todo lo que está a mi lado op de Dam in Amsterdam (foto Wijbrand Schaap)

Ik deelde het bed met een actrice, en heel even was de wereld stiller

Een bekentenis. Het kan niet anders. Dus: ja. Ik lag tussen smetteloos witte lakens in een comfortabel bed met actrice Lina Issa en het was mooi. Ze fluisterde me zachte woordjes in het oor, legde een hand op mijn hand en het was heel stil om ons heen. Dankzij dat fluisteren viel het geluid van de grote stad weg. Trams… 

Rituele dans rond digitaal Kalf: M.U.R.S. van Fura dels Baus in Holland Festival

Zonder de app op je smartphone M.U.R.S. bezoeken is een uitdaging. De voorstelling van het beruchte theatercollectief uit Barcelona is een commentaar op de manier waarop mensen via allerlei gadgets ongemerkt onderdeel worden van een door internationale bedrijven gerunde SMART-society. Doe je mee of niet? Valt er eigenlijk wel wat te kiezen? Volgens Jürgen Müller, een van de oprichters van… 

Stad der Blinden is ethisch onderzoek en zintuigelijke ervaring ineen

Een oude man struint met een transistorradiootje de ziekenzaal binnen. ‘Waar ben jij blind geworden?’ vragen de reeds aanwezige blinden de nieuwkomer. ‘In een museum’, antwoordt hij. Vervolgens ontspint zich een ontroerend gesprek over wat het laatste schilderij was dat hij zag en de mogelijkheden worden geprojecteerd op het flinterdunne doek dat het publiek scheidt van de ziekenzaal. Deze tot… 

Hoe haal je de negatieve klank rond ‘amateurkunst’ weg?

Een lastige vraag, maar Festival Havenwerk directeur Erik-Jan Post heeft wel een idee en slecht graag enkele heilige huisjes. Over het kunstvakonderwijs. Over het begrip ‘amateur’. Over hoe groot je als festival moet willen zijn. ‘We zijn veel minder een festival in de klassieke zin. Havenwerk is meer een ontmoetingsplaats, met de deelnemers centraal. Dit jaar zijn daarom de toegangsprijzen… 

Reclamezuil Drie Zusters

Tsjechovs hulpeloze, poëtische wezentjes – drie actrices over Drie Zusters

Drie Zusters van Tsjechov in de regie van Theu Boermans is terug bij het Nationale Toneel. Tweeënhalf jaar na de oorspronkelijke uitvoering speelt het stuk negen keer exclusief in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Over alle drie de “zusters” is nieuws te melden. Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) en Sallie Harmsen (Irina) vertellen over hun loopbaan en over Tsjechov.… 

Een dozijn vragen aan Vis à Vis

Theatergroep Vis à Vis, sinds 2007 gevestigd aan Almere Strand, bestaat 25 jaar. In al die jaren maakt de groep vooral toegankelijke, succesvolle openluchttheatervoorstellingen zoals PICNIC, Silo 8 en HaRT. Visuele komedies met veel spektakel, waar stevige thema’s op een lichtvoetige manier worden behandeld. EXIT is hun jubileumvoorstelling. Een dozijn vragen aan Arjan Anker, artistiek leider van Vis à Vis:… 

vlnr: Koen van Impe, Clara Cleymans en Waas Gramser van Comp Marius in Rotterdam, Figaro. Foto: Wijbrand Schaap

Briljante spelers in vlotte komedie op de grootste hangplek van Europa

De grootste hangplek van Europa. Zo kun je het dak van die halfverzonken parkeergarage in het hart van Rotterdam het beste omschrijven. Vijftien jaar geleden omgetoverd tot de impressie van een scheepsdek, is dat ‘Schouwburgplein’ nu vooral eigendom van groepen skaters, zwervers, straatschoffies en ander grootstedelijk ongemak. Bezoekers van de Schouwburg haasten zich doorgaans zonder al teveel rondkijken naar de… 

Less is more: het kan!

Yes, het kan! Less is more! De laatste verzuchting slaakte ik woensdag 13 mei naar aanleiding van de productie Benvenuto Cellini van Hector Berlioz, die Monty Python-regisseur Terry Gilliam maakte voor de Nationale Opera. Meteen dezelfde avond werd ik op mijn wenken bediend tijdens de première van De perzik van onsterfelijkheid van Rieks Swarte in de Toneelschuur in Haarlem. Het betreft een… 

Jens Hillje van het Gorki Theater Berlijn (Foto Wijbrand Schaap)

Toneelstuk ‘Nibelungen’ fileert het moderne Europa in het Holland Festival

Het Berlijnse Gorki Theater viel dit jaar in de prijzen: het werd door de Duitstalige pers uitgeroepen tot beste theater van het Duitse taalgebied. De prijs kreeg het gezelschap mede omdat het veel acteurs in dienst heeft van allochtone komaf. Met de voorstelling Der Untergang der Nibelungen, dit jaar te zien in het Holland Festival, thematiseert de groep bovendien de… 

Greg Nottrot, Floor Leene en Christina Coridou in Het Geheim op Castellum Hoge Woerd

Uniek Geheim te zien in Leidsche Rijn, maar wees er snel bij

De snelste, en mooiste, manier om door Leidsche Rijn te fietsen, is langs de Groenedijk, en dan helemaal tot het eind. Op 20 minuten peddelen van Utrecht Centraal ligt daar sinds kort, en sinds 2000 jaar, Castellum Hoge Woerd. Het is een nieuw gebouwd idee van een Romeins fort dat hier de oude grens van het Romeinse Rijk bewaakte, langs… 

Kenneth Herdigein, Vastert van Aardenne, Urmie Plein, Reinier Bulder in Race van David Mamet.

Discussie over kleur moet ook in schouwburg woeden

In de Stadsschouwburg van Amsterdam speelt Hans Kesting opnieuw de titelrol van Shakespeare’s Othello, in een legendarische, alweer 12 jaar geleden gemaakte versie van topregisseur Ivo van Hove. Op een steenworp afstand, in De Balie, staat de minstens even indrukwekkende acteur Kenneth Herdigein in het stuk Race van David Mamet. Waarom die twee met elkaar in verband gebracht? Hans Kesting, de… 

La Re-sentida (Chili) rekent af met linkse kerk in Holland Festival 2015

De jaren zeventig zijn al een tijdje het doelwit van wat we voor het gemak de aanstormende generatie zullen noemen. En dan gaat het dus om de jaren zeventig als de gloriejaren van het hippiedom, de jubeltijden van de linkse kerk en al het andere wat met de kennis van nu vies en voos is. Het waren de jaren waarin… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in mei

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is.… 

Solness - het Nationale Toneel - Mark Rietman, Anna Raadsveld - foto Kurt Van der Elst

Ibsen in een zeepbel – Boermans’ aangrijpend sobere Solness

Een meisje staat te zwaaien en om haar heen daalt een regen van zeepbellen, zo veel dat het bijna lijkt of het meisje opstijgt. Ze staat te zwaaien en haar extase en vreugdetranen slaan langzaam om in diepe wanhoop en ongeloof. Wat ze ziet kan, mag niet waar zijn, want het vernietigt alles wat ze is – tot wat ze… 

De grote verhalen van Genesis: Johan Doesburgs afscheid bij het Nationale Toneel

Adam en Eva. Noach. Babel. Jozef. Een compleet Bijbelboek giet Johan Doesburg in zijn afscheidsvoorstelling bij het Nationale Toneel. ‘Genesis’ duurt inclusief pauzes 6 uur, telt 65 sprekende personages en speelt met de ruimte van het Scheveningse Zuiderstrandtheater. Maar de scheidend regisseur wil er vooral twee verhalen mee vertellen. In gesprek met Johan Doesburg en acteur Dries Vanhegen, wiens personage Jacob een bijzondere rol in het stuk vervult.

Ivo van Hove regisseert Bowie’s The Man Who Fell To Earth II: Lazarus

Dit bericht kon je inderdaad niet op 1 april uitbrengen, want dan had niemand het geloofd. Maar het komt er dus wel van. Bowie, The Musical. Maar dan van de man zelf. Een beetje. Ivo van Hove, de baas van Toneelgroep Amsterdam die in Amerika en Engeland inmiddels beroemder is dan in Nederland, gaat Lazarus regisseren. Dat is een nieuwe… 

Waarom je naar Snorder moet (nu het nog kan)

Het theaterproject ‘Snorder‘ begon ooit als de soap waarmee de lange avonden op het festival Hollandse Nieuwe werden afgesloten. Een festival voor nieuwe toneelschrijvers, eerst in theater Cosmic, later in MC. Beide Amsterdamse theaters bestaan intussen niet meer, Hollandse Nieuwe ook niet. Maar regisseur John Leerdam en zijn crew hebben nu de ruimte gekregen voor een revival in de Balie… 

Do you still love me? Sanja Mitrovic

Voetbalsupporters op het toneel? Sanja Mitrovic is een theatermaker met een geheim

Sanja Mitrović is een theatermaker met een thema en een geheim. Het thema bouwt ze met elke voorstelling verder uit. En het geheim zit haar werk op de hielen. Haar thema is het collectief: hoe dat groeit, waar het op gebaseerd is, hoe diep de onderlinge liefde kan zijn, hoe de euforie kan omslaan in razernij, hoe het van binnenuit… 

Groningen vindt ideale troubleshooter voor crisis Grand Theatre

Ze hadden het niet beter kunnen uitkiezen, daar in Groningen. Want wie bel je, als er net een overambitieuze theaterdirecteur de kas van het ooit roemruchte Grand Theatre leeg heeft gebluft, een Raad van Toezicht heeft zitten dutten en er vervolgens 22 mensen ontslagen zijn omdat het geld op is? Dan zoek je iemand die daar ervaring mee heeft. Bij voorkeur… 

Grand Theatre ramp update: Fonds Podiumkunsten redt makers van faillissement

De ellende in Groningen is wat groter dan we dachten. Inmiddels blijkt het Grand Theatre minstens 250.000 rood te staan. And counting. Geld dat het door de stad Groningen gesubsidieerde theater vooral schuldig is aan kunstenaars. Choreografe Dunja Djocic had bijvoorbeeld 90.000 euro subsidie ontvangen om 2 jaar lang voorstellingen te kunnen maken bij het Grand. Theatermaker Andreas Denk had… 

Koefnoentheater van Mugmetdegoudentand heeft meer nodig dan alleen de actualiteit

De actualiteit is even helemaal terug in het Nederlandse acteerwezen, en dat is best fijn. De Verleiders, ooit begonnen als eenmalig stuk over frauderende bazen van George van Houts, is inmiddels tot een lijvige serie uit aan het groeien. Op tv hebben we de serie De Fractie, die erin slaagt om elke aflevering opnieuw het nieuws van de dag in… 

The Great War Machine en Swamp Club: hedendaags activistisch theater

Begin maart ging The Great War Machine, het nieuwe stuk van regisseur Joachim Robbrecht, in première in Theater Frascati. Een week eerder was in de Rotterdamse Schouwburg Swamp Club te zien, van de Franse regisseur Philippe Quesne. Beide voorstellingen gaan in op het huidige politieke klimaat. Waar Swamp Club uitdrukkelijk zwijgt over de wereld die het ter discussie stelt, is The Great War Machine juist een rethorisch spektakel, opgebouwd uit citaten van TEDtalks. Beide voorstellingen laten mechanismes voelen, in plaats van boosdoeners aan te wijzen. Je vrijwillig terugtrekken of buiten gesloten worden, veel meer keuze lijkt de neoliberale orde niet toe te laten. Van verzet is geen sprake.

Amsterdams theaterduo dubbel genomineerd voor Britse prijzen

Komen Ivo en Jan in dit indrukwekkende rijtje? Laurence Olivier, Ralph Richardson, Joan Littlewood, John Gielgud, Alec Guinness, Peggy Ashcroft, Harold Pinter, Peter Hall, Judi Dench, Alan Bennett, Andrew Lloyd Webber, Alan Ayckbourn, Maggie Smith, Gillian Lynne en Michael Frayn. Allemaal grote namen van het Britse theater. Internationale beroemdheden, die allemaal een Olivier uitgereikt hebben gekregen, zeg maar de Britse… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands