Meteen naar de inhoud

THEATER

Met tekst, beweging, acteurs, decors.

Yara Piekema, aardse ster in ontwapend stuk over Bob, die de wereld bedacht. 

Ok. Eén keer zal ik het zeggen. Dat Yara Piekema de dochter van Harry Piekema is. Je weet wel: die man die eigenhandig die Zaanse Grootgrutter een menselijk gezicht gaf. Harry was al een grote in het Utrechtse, en nu blijkt hij stiekem, jaren geleden, een nog grotere het leven gegeven te hebben: Yara Piekema, niet langer de dochter van,… 

Voor God spelen in Salomonsoordeel van Ilay den Boer

Voor God spelen in Salomonsoordeel van Ilay den Boer

Op Goede Vrijdag woonde ik, werkzaam bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND, in de Lourdeskerk in Scheveningen de 100ste voorstelling bij van Salomonsoordeel. Wijbrand Schaap bezocht de confronterende theaterproductie in juli 2021 en schreef toen al over de perikelen van een asielprocedure bij de IND. Hoe staat de voorstelling er nu voor?  Even in een notendop: in Salomonsoordeel doen drie spelers… 

Afscheidsvoorstelling ‘Ik ben er even niet’ van Moniek Merkx moet je gezien hebben

Wat kan kunst voor kinderen toch mooi zijn als er een echte kunstenaar mee bezig is. Wanneer thema’s als dood, verliefdheid, eenzaamheid en buitensluiting op een zo mooie manier invoelbaar worden gemaakt dat je met een dieper gevoel over het leven naar buiten stapt? Met theatermaaktser Moniek Merkx, kan dat. Een jaar geleden nam ze afscheid als artistiek leider van… 

Tamar van den Dop legendarisch in iets te uitleggerige versie van Judith Herzbergs Leedvermaak Trilogie 

Dat je opeens terug bent in 1996 bij Zwarte Sneeuw, de televisieserie waarin actrice Tamar van den Dop destijds een hele generatie kijkers aan zich wist te kluisteren. Sindsdien zijn haar ravenzwarte krullen veranderd in een schitterende wolk zilver, maar wie naar de Leedvermaak-trilogie van Het Nationale Theater gaat, ziet opeens die jonge Tamar terug. Een wonder van talent in… 

Tiago Rodrigues regisseert Isabelle Huppert in De Kersentuin op het Holland Festival: ‘Van Tsjechov, de beste vriend van alle acteurs ter wereld, spelen we elke noot.’

‘Voor het eerst in mijn leven had ik de mogelijkheid om alle noten die Tsjechov geschreven heeft, ook te spelen. Het was een intellectuele en artistieke uitdaging om echt mét Tsjechov te werken. Ik kon Tsjechov echt een van de auteurs van de voorstelling laten zijn, en dat is voor mij heel ongebruikelijk. Ik ben namelijk gewend om stukken aan… 

Verbluffende OustFaust eresaluut van en voor Theu Boermans

Wat een schitterende schoonheid aan Nederlandse taal van Tom Lanoye! Wat een grootsheid aan toneel van Theu Boermans! Wat een geweldig acteren van Romana Vrede, Mark Rietman en Myrthe Huber! Drie uur genot op het allerhoogste niveau dat cultuur te bieden heeft. En dan is de Koninklijke Schouwburg in Den Haag op een zaterdagavond niet eens uitverkocht. Heeft de grote… 

Kwatta neemt indrukwekkend afscheid met prachtige ‘Metamorfosen’

We willen steeds het beste doen, maar falen meestal gruwelijk. Of dit onze gewone manier van denken is, of dat we dat idee te danken hebben aan Ovidius, we zullen het nooit weten. We kunnen wel stellen dat het literaire werk ‘Metamorfosen’, dat de Romein Ovidius in het eerste jaar van onze jaartelling publiceerde, het allerinvloedrijkste boek is van de… 

Midscheeps getroffen door een knipseltje. SMART van Matzer leert wat rijdend appen aanricht

Welke zin ons is bijgebleven? De vraag aan het publiek komt van Madeleine Matzer na afloop van de voorstelling ‘Smart’. Het is een nogal beladen vraag, want het stuk gaat over heel direct verlies. Als er net een kind dood is gegaan door een stompzinnig ongeluk is elke zin die je herinnert goud waard. Het stompzinnige ongeluk dat het onderwerp… 

Prachtige ode aan de verlegenheid door Treurdier

Weinig acteurs kunnen zo treffend schuchterheid verbeelden als Jan-Paul Buijs. Met z’n prachtige Circus Treurdier maakte hij een aanstekelijke voorstelling die iedereen die iets tegen grote bekken heeft zou mogen genieten. Vooral aan kletsshowtafels en op Twitter, maar ook met de onophoudelijke smurrie van columns in de Volkskrant; de grote bekken van het betwetervolk oefenen een macht uit die je… 

De Utrechtse Lichting komt eraan! In coronatijd afgestudeerde theatermakers presenteren zich.

Tijdens de aankomende Makersdag op 7 maart in Het Huis Utrecht presenteert de Utrechtse Lichting zich, een groep Utrechtse theatermakers die tijdens de pandemie is afgestudeerd. De omstandigheden waarin deze makers hun eerste stappen in het werkveld hebben moeten zetten, waren in coronatijd zwaar. HKU Theater, Theater Kikker en Het Huis Utrecht bieden deze theatermakers daarom gezamenlijk de mogelijkheid om… 

‘We dachten echt dat het maar drie weken zou duren’ – Jonge acteurs over afstuderen in Coronatijd

Susannah Elmecky en Emma Remmelts zaten in het derde jaar van de Utrechtse theaterschool toen Covid toesloeg. Nu zijn ze allebei afgestudeerd en begonnen aan een carrière op de planken. In deze podcast vertellen ze hoe ze de tijd van de lockdowns hebben beleefd. Ook aangeschoven is Victorine Plante, regisseur van Theatergroep Aluin, waar Susannah Elmecky nu een mooi rol… 

‘De Reiziger’: René Groothof en Leny Breederveld laten subliem zien hoe de wereld in een gevangenis kan veranderen.

Ulrich Alexander Boschwitz. Onthou die naam. Een schrijver die ons maar twee boeken naliet, en wiens levensgeschiedenis als een gruwelroman van de twintigste eeuw leest. Hij schreef, in 1939, drie jaar voor zijn dood door een torpedo in de Indische Oceaan, ‘The Man Who Took Trains’, onder zijn Engelse pseudoniem John Grane. Dit boek, in 2018 in de oorspronkelijke Duitse… 

Gif in het theater: als het verdriet van verlies diep in je lijf nestelt

Het opgeven van een dierbare vergiftigt lichamen, die elkaar vervolgens afstoten. Is er troost voor pijn van wreedheid? Jaarlijks overlijden ongeveer duizend kinderen tot 20 jaar, het merendeel baby’s. En sterven er 600 mensen in het verkeer, gelukkig veel minder dan voorheen, maar sinds 1945 meer dan in de Holocaust. Er zijn geen collectieve herdenkingen voor, nabestaanden lijden vaak in… 

Stefan de Walle speelt in ‘Gif’: ‘We hopen dat mensen nu extra waarderen wat ze al die tijd moesten missen, net als wij acteurs.’

Vanaf deze week spelen de try-outs van Gif over een ex-paar dat een kind verloor. Na de première op 19 februari in Leiden volgen er maar liefst 70 voorstellingen door het hele land. Acteur Stefan de Walle is er klaar voor. Het prachtige toneelstuk Gif van Lot Vekemans is sinds de première in 2009 bij NTGent onder Johan Simons in 21… 

Jetse Batelaan en Bambie doen het anders best goed samen in het jeugdtheater

We houden ons graag aan de regels. Dat is best oké, als je bijvoorbeeld in een tractor of vrachtwagencombinatie door een historische binnenstad rijdt, maar het wordt lastig als de regels zich op zekere dag niet meer aan zichzelf houden. De acteurs van de nogal fysieke theatergroep Bambie, Paul van der Laan, Jochem Stavenuiter en Tessa Jonge Poerink, hebben met… 

Matzer brengt SMART – een onbewaakt moment dat alles verandert

Een dag als alle andere. Gewoon, onderweg. Naar je werk. Naar huis. Je kent het wel. Je kent de weg, de auto, het is rustig. Geen tegenliggers, vrijwel geen zijwegen… Je ontspant achter je dashboard. Zo’n dag dus, als allerlei andere. Tot dat bericht, dat ogenblik… dat alles verandert. Voor haar en voor hem en vooral: voor altijd.  SMART is een… 

Uitgevers maar ook journalistiek op de korrel in voorstelling Krant

Met de voorstelling Krant wil de Nederlandse toneelmaker Joeri Vos van De Veenfabriek kritiek leveren op de grote Belgische krantenexploitanten in Nederland. Maar ook van de journalistiek wordt een weinig florissant beeld geschetst. Vos, zo liet hij tevoren weten, maakt zich ernstig zorgen over de onafhankelijkheid van de nieuwsvoorziening. Immers, Nederlandse dagbladen zoals AD, Telegraaf, Volkskrant en NRC, alsmede veel… 

Don’t F*ck With Artemis: Aluins wraakcomedy biedt troost in tijden van wanhoop

Qua godsdienst hebben we het slecht getroffen met één enkele oppermachtige en alwetende god die ook nog eens Liefde is. Theologen en filosofen verdienen daarom al een paar tientallen eeuwen een dikke boterham aan het verklaren van alle ellende in de wereld, waar God alleen maar liefde is. Nee. Dan de klassieke Grieken. Bij hen regeerde de vrije wil. Niet… 

Club Gewalt laat diepte zien, maar niet voelen in ‘Antropoceen de musical’

Soms droom ik van een subsidiestelsel waarin kunstenaars hun wilde plannen ook echt helemaal, tot in alle extremen, kunnen uitvoeren. Of, sterker nog, verplicht zijn om dat te doen. Dat je, bijvoorbeeld, als je een musical maakt, je ook echt een live band op het toneel moet zetten, en niet een studio-opname mag gebruiken. En dat je daar dan geld… 

Betreft: Sollicitatie programmamaker Cultuur & Sociaal Domein

Beste Bibliotheek Zuid-Kennemerland, graag solliciteer ik naar de functie ‘programmamaker Cultuur & Sociaal Domein’ die je publiceerde op de website ‘Culturele Vacatures‘. Ik ben namelijk een enorme aanhanger van het idee dat een bibliotheek zich zo min mogelijk moet associëren met boeken. Daar walmen de stofwolken je immers al direct van tegemoet. Jullie wisten natuurlijk ook allang dat een boekenkast… 

Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’

Pure paniek en existentiële angst: dat is het beeld dat je krijgt als je makers in de kunst persoonlijk benadert over de effecten van de trickle down (het doorsijpelen van de coronasteungelden van de overheid naar die makers). De Creative Coalitie maakt weliswaar een vuist voor ze, praat erover met de minister, de instituten debatteren erover, maar de makers zwijgen… 

PODCAST: Alles moest anders voor Patricia Goduto

Patricia Goduto (37) stond begin deze eeuw op het podium in grote shows van Stage Entertainment toen een oud jeugdtrauma opspeelde en haar in een jaren durende psychose stortte. Haar leven veranderde onherroepelijk, ze raakte verslaafd aan medicijnen en alcohol en werd ongeneeslijk verklaard door haar behandelaars. Nu staat ze alweer een paar jaar op de planken, genezen van haar… 

Sandra Kramerová laat in ‘Majka’ zien dat er nog veel strijd nodig is voor de emancipatie van de vrouw: hoe een goede voorstelling toch het gevoel kan geven dat je iets mist

Een personage neerzetten waar je je als publiek echt betrokken bij voelt, dat is waar dansmaker Sandra Kramerová ijzersterk in is. Haar solovoorstelling Majka sleept me vanaf het begin mee. Maar juist omdat ze haar choreografie zo sterk uitvoert, blijf ik na afloop met het gevoel achter dat ik iets mis. Dat is een wonderlijke ervaring. Het loopt niet goed… 

Words & Music: cut-ups & fuck ups, Berio & Burroughs bij Asko|Schönberg

Asko|Schönberg organiseert voor de tweede keer Words & Music, een festival vol cut-ups & fuck ups. Een rush aan sensaties: fantastisch, grimmig, absurd, ontregelend en mét humor. Een dag met verknipte, versneden en gloednieuwe performances in Muziekgebouw aan ’t IJ en de Tolhuistuin. Na de succesvolle eerste editie in 2020 brengt Asko|Schönberg opnieuw makers uit verschillende disciplines op unieke manieren… 

Nerdpodcast S2A3: Met Cees Debets (Nationale Theater) en Marijn Lems (NRC) over de onzekere tijden in de theaters

De zalen stromen maar moeilijk vol, technici hebben hun lampen aan de wilgen gehangen, maar de kaarten zijn niet aan te slepen voor Trojan Wars van Het Nationale Theater. Daarom praten we in deze langverwachte Nerdpodcast (de AVROTROS vindt de tune echt vreselijk) met Cees Debets, de directeur van dat grote Haagse theaterbedrijf. Marijn Lems heeft toevallig ook een paar… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands