Ga naar de inhoud

WORD LID

Omdat er om cultuurnieuws geen muren moeten staan. Dus krijg je de verhalen cadeau, omdat we leden hebben die dat mogelijk maken. Wil je meedoen aan die missie? Dat zou mooi zijn! Je steunt ons het beste door lid te worden!

Omvergeblazen door eeuwenoude Noh-techniek in Otemba – Daring Women tijdens Holland Festival

Het Holland Festival is pas op de helft en er moet alweer een vastgeroest idee de prullenbak in. Dit keer is het de overtuiging dat de Japanse Noh-theatervorm een dode traditie is, toonbeeld van een eilandsamenleving die zich van de wereld heeft afgekeerd. Ik ben geen groot kenner van Noh, maar de enkele voorstelling die ik er in het verleden… 

No Change leert hoe je codes los kunt laten in het Holland Festival

Woensdag 18 juni bood het broekje het dapperste weerstand. Op de tribune van Frascati 1 was de spanning om te snijden. Zou het DD Dorvillier nog lukken om haar voet uit het kledingstuk te bevrijden, zonder haar handen te gebruiken? Ingehouden lachen klinkt hier en daar, maar het is ook stil. Wie probeert dat nooit: zo even een broek uitschoppen?… 

Michiel van der Aa maakt met From Dust een nieuwe toekomst zichtbaar in het Holland Festival.

Het zal vast een doodzonde zijn, maar Michiel van der Aa heeft mij weten te raken op een plek waar je een serieus bevonden journalist niet moet raken. En wereldberoemd operamaker Michiel van der Aa wil vast niet geassocieerd worden met een cultserie uit de vorige eeuw. Helaas.  Deze journalist moet namelijk hardop gaan bekennen dat hij een Star Trek-fan… 

Saus overheerst in veelbelovend recept van One Ocean in het Holland Festival

Uiteindelijk komen we allemaal uit het water. Onze allervroegste voorouders kropen immers uit de zee op vinnen die zich in de modder zouden gaan ontwikkelen tot pootjes. Pootjes die we vervolgens weer zouden gaan doorkweken tot kolenschoppen, vliegtuigvleugels en mobieletelefoonvasthouders. Dat de zee ons nog steeds samenbindt is dus een mooi thema van het project One Ocean, dat op zondag… 

Trajal Harrell’s Asbestos Hall maakt het Holland Festival weer wat minder deftig

Amsterdam heeft nog wel wat rafelranden in industrieel erfgoed, maar ze nemen snel in omvang af. De linkeroever van het IJ verandert langzaam maar zeker in een gegoede woonbuurt. De NDSM-werf is nog maar een kleine postzegel in een verder buitengewoon prettig bevolkt appartementenbos. Meer naar het oosten is er nog plek. Achter de Jumbo, aan de jachthaven, is nog… 

Bérénice van Castellucci toont Isabelle Huppert als het eenzaamste personage uit de theatergeschiedenis.

Romeo Castellucci heeft een buitengewoon interessante verhouding tot de actualiteit. Ik volg de theaterkunstenaar nu een dikke 25 jaar en steeds maakt hij voorstellingen die bijna toevallig iets met het nieuws van de dag te maken hebben. Al heeft hij dat liever niet. Zijn project ‘Democracy in America’ maakte hij niet omdat Trump toen bij zijn eerste verkiezing die democratie… 

Holland Festival zet je aan het denken over echt en onecht in About Kazuo Ohno. 

Hoe echt wil je het eigenlijk hebben? Is dat bij kunst noodzakelijk? En wat is eigenlijk echt? Een kunstwerk kan duizendvoudig in waarde stijgen als blijkt dat het niet door een amateur, maar een echte meester is gemaakt, of omgekeerd: een schilderij dat eeuwenlang voor een Rembrandt doorging kan alle waarde verliezen als blijkt dat het door een van zijn… 

Cyber Subin: Holland Festival opent met licht deprimerende presentatie van onderzoek naar AI en dans

Het fascinerendste aan al het gedoe rond AI is dat ongeveer de helft, maar misschien meer, van alle hype rondom de large language models waarop het is gebaseerd, vooral ook marketing is. Let wel: ik ben me terdege bewust van de razendsnelle ontwikkelingen rondom de nieuwe techniek. Ik sta ook verbaasd over de mogelijkheden van alle computerkracht die nu vrij… 

Ons recente theaterverleden moeten we niet vergeten – noodzakelijke boeken over Hollandia en ZID die elke liefhebber zou moeten lezen. 

Blokjes jong belegen kaas, slagersleverworst, originele bitterballen en bier. Zaterdag 31 mei was het even of in de Zaanse Filmfabriek de tijd een jaar of veertig had stilgestaan. Dat had alles te maken met de aanleiding. Op die plek, ooit een roestige rafelrand, nu midden in het tot een toeristische attractie van Efteling-allure omgekatte Zaanse stadscentrum, werd Hollandia geboren.  Hollandia… 

Geofferd aan de sport: Kunststof verdwijnt van Radio 1

Het is niet te geloven, maar het gebeurt toch. De NPO, ooit in het leven geroepen om ook het geluid van kleinere doelgroepen aan bod te laten komen, laat Kunststof vallen. Het programma dat we hier tijdens afwas, eten, reis naar voorstelling altijd luisteren om op de hoogte te blijven van de wereld van kunst, sneuvelt voor sport.  Lees het… 

Publieksfavoriet Dystopia opent Delft Fringe: “Ik hoop dat wij de stem van het publiek laten horen.”

Het laagdrempelige theater waarmee festivals als Amsterdam Fringe, Café Theaterfestival Utrecht en Delft Fringe een nieuw publiek bereiken, is niet iets wat je snel in elkaar zet. Dat bewijzen de drie jonge makers van Dystopia. Ze maken hun voorstelling naast hun betaalde werk als theaterdocent, toneelschrijver en productieleider. Fleur Mennega, Mathijs Demper en Myrthe Ligtenberg maken volgens eigen zeggen “voorstellingen die… 

Bianchi’s ‘Brotherhood’ is een geniale ontkleding van mannelijke zelfoverschatting

Deze editie van het Holland Festival bevat minstens 1 voorstelling waarvan je je als man uiterst ongemakkelijk gaat voelen. Toch daag ik de mannenbroeders die dit lezen, uit om te gaan kijken. Ik heb het ook gedaan, ben ervoor helemaal naar Brussel gegaan en heb er breinvoer voor de komende jaren voor terug gekregen. Dat komt omdat de maker een… 

Die terloopse ontsporing. Waarom Families Like Ours zo onweerstaanbaar goed is.

We zitten hier thuis al een paar dagen op het puntje van de stoel van Thomas Vinterbergs laatste televisiedrama. In Families Like Ours beschrijft de maker van Festen en Jagten hoe Denemarken wegens klimaatverandering wordt opgeheven. Hij gebruikt daarvoor geen enkel spectaculair special effect, geen CGI van vloedgolven, geen enorme massascènes. De wereld die in Families Like Ours ten onder… 

Bruins Brievenbus

Het lobbyseizoen is begonnen. Vandaag twee brieven aan onze zwijgzame cultuurminister, die zo zijn best doet het tijdens deze voortslepende kabinetsperiode vooral níet over kunst te hebben. Danssector Brief 1 is van de Nederlandse danssector die vraagt om meer rust in de tent, en meer aandacht voor de specifieke problemen van de danswereld. Mooi is de aandacht die ze vragen… 

Spreiding is maar de helft van het verhaal over de regio. Er is ook inbedding.

Dat de Nederlandse podiumkunsten, zeker in verhouding tot ons omringende landen, in een gespreid bedje liggen, mag misschien een flauwe woordspeling lijken, maar het is toch waar. Gisteren presenteerden we een best alarmerend rekenvoorbeeld over de gevolgen van de nadruk op spreiding bij de beoordeling van subsidieaanvragen door het Fonds Podiumkunsten. Vandaag blijkt uit een vervolgreactie van datzelfde fonds dat… 

IN PERSPECTIEF #24: EEN MANNENKOOR IN HET BIM HUIS

In de serie In Perspectief kijkt Erik Akkermans terug en vooruit naar ontwikkelingen in cultuurbeleid en -praktijk.  Vandaag: wat is echt nodig voor cultuurspreiding? In de Glazen Stad In een van de grote ruimtes van het veilingcomplex In Naaldwijk repeteerde het Westlands Mannenkoor onder leiding van dirigent Piet Struijk. Het koor, bestaande uit meer dan honderd tuinders, chauffeurs, middenstanders en… 

Een dag praten over impact levert vooral onzekerheid op.

VMBO-scholieren in de Flevopolder hebben vertrouwen gekregen van hun docenten. Ze mochten zelf bedenken hoe ze een rondleiding op werelderfgoedlocatie Schokland leuker en leerzamer konden maken. Dus gingen de derdejaars leerlingen aan de slag voor een project dat de tweedejaars iets moest bieden dat leuker was dan het voorgekauwde programma dat zij hadden gevolgd. Ze deden dat via de regels… 

Rotterdamse Schouwburg plek voor dansvernieuwing

Het leiderschap van Jan Zoet is een voorbeeld voor generaties

Toen de Rotterdamse Schouwburg het programma bekendmaakte voor het jaar (2001) dat de stad Culturele Hoofdstad van Europa zou zijn, organiseerde directeur Jan Zoet dat in de Amsterdamse Stadsschouwburg. In de voortdurende 010-020 strijd best een statement. Zoet wist dat de landelijke pers zetelde in de hoofdstad en zelden bereid was buiten de stadsgrenzen te kijken. Hij wist ook dat… 

logo raad voor cultuur

Raad voor Cultuur nog steeds ontevreden over plannen Reisopera en LKCA 

“LKCA voldoet slechts deels aan de eerste voorwaarde: het bieden van inzicht in de te ontplooien activiteiten voor de subsidieperiode 2025-2028. De gevraagde planning en de begroting ontbreken. Het addendum geeft een beeld van welke activiteiten worden afgestoten, maar geeft slechts voor een deel duidelijkheid over hoe deze activiteiten elders worden geborgd en hoe de verworven kennis wordt veiliggesteld.” De… 

IN PERSPECTIEF #23: De kunstenaar als aandeelhouder

De vergaderzaal op de zolder van het pand aan de Brouwersgracht begon zich te vullen. Voorafgaand aan de vergadering trok directeur Geert Dales van het Fonds Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst (BKVB) zich nog even met de voorzitter van de Fondsraad terug. Hij wilde nu langzamerhand wel eens helderheid over de rol van die Fondsraad. Waar hielden de vertegenwoordigers van… 

Er gloort iets in het noorden dankzij Explore The North

In de eerste versie van de nieuwe website van Explore The North waren de bouwers vergeten te vermelden in welke stad het festival plaats zou vinden. Inmiddels is dat opgevangen met een prachtige ‘over ons’ pagina, zodat ook niet-Leeuwaars weten waar ze moeten zijn. Het productiehuis annex festival zit vanaf de komende editie in de Culturele Basisinfrastructuur. Dat betekent dat… 

Maak meer zelf muziek! (Wat ik leerde van November Music 2024)

Bij het begrip ‘nieuwe muziek’ heb ik nooit gedacht aan lol. Je denkt eerder aan ernst, subtiliteit, te verwerven smaak en luisterervaringen die je misschien later wel gewoon gaat vinden. Maar nu nog niet. Dit jaar heb ik tijdens November Music dus wel heel veel gelachen. Niet schaterend (een enkele keer), maar gewoon, van geluk. Terwijl er in de wereld… 

Waarom we nooit meer over het ‘verdienvermogen’ van de cultuur moeten praten.  

“Versterken van het verdienvermogen is een noodzakelijke voorwaarde om de arbeidsmarktpositie van werkenden in de sector te verbeteren. Martin Verboom deelt graag wat op dit vlak uit de evaluatie van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector kwam. Platform ACCT smeedt met partners in de sector een coalitie om de prioriteiten voor de komende jaren op te pakken.” Dit was waarom… 

Minister van Financiën ‘niet blij met sommige details in BTW maatregel’, maar ziet geen alternatief.

Na een ochtend debat in de Tweede Kamer is de tactiek van Kabinet Schoof duidelijk. Tenminste, als het gaat om het omstreden plan om de BTW op cultuur selectief te verhogen. Op alle vragen van de Kamer over het waarom, antwoordt Minister van Financiën Eelco Heinen dat het niet moet gaan over details, maar over een ‘totaalpakket’. Daarom wil hij… 

Laura Bowler schreef Advert: over de tatoeage als ultieme uiting van je eigen kracht

Een muziekstuk waarin de zangsoliste in het laatste kwartier een tatoeage toegediend krijgt, live op het toneel. In Laura Bowlers Advert, uitgevoerd door Laura zelf samen met het Hamburgse Decoder Ensemble, kun je dat meemaken. Niet onverwacht als je beseft dat Bowler niet alleen als componist, maar ook als theatermaker is opgeleid. Ze studeerde na het conservatorium aan de Royal… 

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance