Meteen naar de inhoud

EYE Filmmuseum

Cinedans FEST ‘24

Cinedans bestaat 20 jaar! De jubileumeditie Cinedans FEST ’24 vindt plaats van 20 tot en met 24 maart in Eye Filmmuseum in Amsterdam én online van 20 tot en 31 maart op Cinedans WEB.Vijf dagen lang staat Eye in het teken van de internationale dansfilm met bijzondere highlights en premières, waaronder de komst van special guest Celia Rowlson-Hall die een… 

Herzog betovert en stelt lastige vragen – The Ecstatic truth bij Eye filmmuseum

The Ecstatic Truth, de nieuwe tentoonstelling in Eye filmmuseum over de Duitse filmmaker Werner Herzog, is even ongenaakbaar als de man zelf. In de enorme ruimte ( de zaal is zo’n 700m2), staan grote schermen opgesteld, en een paar tafels met objecten. Het is donker. Nauwelijks props, geen kostuums, niets dat afleidt van de man en zijn werk. Compromisloos, en… 

Cinedans 2023: stof tot nadenken

Soms begint een festival pas echt nadat de zalen leeggestroomd zijn. Rode draden worden zichtbaar, thema’s zoemen na, onderzoek gaat voort, archieven worden ontsloten. Wat mij opviel bij de negentiende, wat kleinere editie van Cinedans, is dat er veel werk was over de kwetsbaarheid van het lichaam. Niet gek na een pandemie, tijdens een oorlog en met een nog veel… 

Vier Cinedans festival tips, in een overvol weekend

Met Kaboom!, Movies that matter, de Roze Filmdagen en Cinedans alle vier tegelijk, wordt het lastig kiezen komend weekend. Cinedans, dance on screen,  is een festival dat me zeer dierbaar is, daar zal ik komend weekend te vinden zijn.  Cinema is tenslotte beweging, in montage, découpage, handeling, mise en place. En langzaam begint het besef dat dans en film een… 

Ozu, en nog 5 redenen waarom we Shochiku 100 in Eye niet mogen missen

Onder de titel Shochiku 100 presenteert Eye in februari een prachtig programma dat een eeuw films uit een van Japans belangrijkste studio’s omvat. Hier tot nu toe onbekend werk, naast titels van gevierde regisseurs als Masaki Kobayashi, Nagisa Oshima, Takeshi Kitano en vooral Yasujiro Ozu. Vier Ozu-films, waaronder Tokyo Story, gaan tegelijkertijd uit in de filmtheaters.

Theatervernieuwers in het museum: een reis door het hoofd van Ivo van Hove en Jan Versweyveld

Theater en film hebben nauwe banden. Veel klassieke theaterstukken zijn verfilmd. Een van de verdiensten van Ivo van Hove en Jan Versweyveld is dat ze die relatie hebben omgekeerd. Film als vertrekpunt voor hun voorstellingen. Hun radicaal vernieuwende werk is het uitgangspunt voor de – door hen zelf – vormgegeven tentoonstellingen over theater over film over theater. In 13 zalen… 

Between Past and Future. Frank Scheffer filmt een vruchtbare ontmoeting tussen Oost en West #HF21

Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.

HOLLAND FESTIVAL 2021 met associate artists Ryuichi Sakamoto en Gisèle Vienne

Van 3 tot en met 27 juni 2021 vindt de 74e editie van het Holland Festival plaats in en om Amsterdam. De associate artists van dit jaar zijn de Amerikaans-Japanse componist Ryuichi Sakamoto en de Frans-Oostenrijkse theatermaker Gisèle Vienne – opvallende kunstenaars met een brede belangstelling, zoals blijkt uit hun samenwerkingen met Hollywoodregisseurs, techno-artiesten, beeldend kunstenaars en rockbands. Tijdens het… 

Traveling While Black grijpt je bij de strot

Traveling While Black raakt je diep en dat is ook precies de bedoeling. De zo’n 20 minuten durende Virtual reality film dompelt je onder in de geschiedenis van institutioneel racisme in de VS en vooral wat dat doet met mensen. De locatie is Ben’s Chili Bowl in Washington DC*. We zitten aan een tafel in een klassieke diner met mensen… 

Alice in Wonderland als Virtual Reality-theater: mag ik nog even in het konijnenhol blijven?

Soms zie je iets en besef je pas op de fiets terug hoe bijzonder het was. Wacht eens even, het witte konijn praatte terug? Humpty Dumpty maakte zich zorgen dat ik hem wel ving? Ik heb vandaag niet alleen naar een Virtual Reality (VR) installatie gekeken, de installatie keek terug! Nog niet eerder heb ik een VR-werk meegemaakt waarin ik… 

Wanneer hinkelde ik voor het laatst? Eye maakt indruk met expo van Francis Alÿs over de wereld als kinderspel

Een tentoonstelling met alleen maar spelende kinderen, wordt dat niet gauw te klef of te gezellig? Niet als de kunstenaar Francis Alÿs is. Hoewel het moeilijk is om niet te glimlachen bij het zien van een zandkasteel, verliet ik de zaal met een hoofd vol vragen over de aard van de mensheid. Geen kleine verdienste van hinkelende jochies en meisjes… 

‘Verhalen zijn niet zo boeiend, het gaat erom wat je ziet’ – Tsai Ming Liang en de kunst van het kijken

Eye filmmuseum trapt het Virtual Reality seizoen af met The Deserted van Tsai Ming Liang. Tsai zelf was in het land voor een masterclass, inleidingen en interviews. En hoewel zijn films anders doen vermoeden, is hij een zeer geanimeerd spreker. In zijn masterclass vertelde hij over zijn carrière, zijn samenwerking met muze en vaste acteur Lee Kang-Sheng, en zijn positie… 

Lukas Dhont over zijn veelgeprezen film Girl, over het transmeisje dat een doodgewone puber is, en de liefde voor dans

Het trans-drama Girl, de Belgische Oscar-inzending, is bezig aan een ware zegetocht. Filmmaker Lukas Dhont over de strijd van het transmeisje Lara, dat vooral een doodgewone puber is. Over zijn persoonlijke worsteling met stereotypen, en over zijn liefde voor dans. “Een plaats op de Oscar-shortlist zou al heel mooi zijn.”

‘Film werkt voor kinderen geweldig motiverend.’ Oppepper voor filmeducatie – op weg naar een vaste plek in de klas

Tot nu toe was filmeducatie vooral een grabbelton van initiatieven. Maar nu de minister het in haar beleidsplan noemt en er extra geld is uitgetrokken kunnen er nieuwe stappen worden gezet. Op weg naar een vaste plaats in de klas? We vragen het Florine Wiebenga, hoofd educatie Eye, en Jeroen Stultiens, Filmleraar van het Jaar.

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Italiaanse grootvader van de arthouse cinema

EYE heeft met Michelangelo Antonioni – Il maestro del cinema moderno – weer een foutloze en degelijke filmexpo op poten weten te zetten. George Vermij bezocht de tentoonstelling over de Italiaanse meesterfilmer en blikt terug op zijn invloedrijke oeuvre. In Dino Risi’s roadmovie Il Sorpasso (1962) neemt de gepassioneerde en extraverte Vittorio Gassman een jonge en gereserveerde Jean-Louis Trintignant op… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands