Ga naar de inhoud

oorlog

Sierk van Meeuwen, Terrorist (bron: zomerexpo.nl)

‘Ook leuk. Een lekker wijf met een kalasjnikov.’ Amateurs en profs in Haags Gemeentemuseum

De jaarlijkse Zomerexpo in het Gemeentemuseum Den Haag staat open voor inzendingen van amateurs. Maar uiteindelijk blijkt maar liefst 70% van de inzenders een kunstacademie doorlopen te hebben, en is zelfs 80% van de geselecteerde inzendingen gemaakt door professionele kunstenaars. Met twee gasten bezoek ik de Zomerexpo. Museumbezoeker Rob van Berlo kiest zijn favorieten. Galeriehouder Nena Milinkovic vraag ik hetzelfde,… 

Bas van den Bosch: ‘Ook nu nog wordt vaak gezegd dat mannen hun gevoelens slecht uiten.’

Klem is het ontroerende verhaal over de elfjarige Paul, wiens moeder sterft vlak nadat hij weigert even bij haar te komen liggen en de kamer uit rent. Daardoor denkt hij dat hij schuldig is aan haar dood. Interview met schrijver Bas van den Bosch over zijn tweede roman. We verloten drie exemplaren! Klem De beknopte roman Klem heeft overeenkomsten met… 

‘Oh my sweet land’, een kalme vertelling met bloedstollende inhoud

Theatermaker Corinne Jaber kreeg van haar vader niets mee van zijn roots, behalve zijn passie voor koken en lekker eten –zegt ze in een interview. Het uitbreken van de Syrische burgeroorlog maakte haar nieuwsgierig naar haar vaders achtergrond. Samen met de Palestijnse auteur Amir Nizar Zuabi interviewde Jaber Syrische vluchtelingen in vluchtelingenkampen. Het resultaat is deze monoloog, waarin een fictieve, half Syrisch-half… 

Van Hove’s ‘Kings of War’ is een intrigerende trip

Macht en leiderschap, kan het een zonder het ander bestaan? Toneelgroep Amsterdam presenteerde zondag 14 juni op het Holland Festival met ‘Kings of War’ een staalkaart van drie typen leiders. Drie historische stukken van Shakespeare over de strijd om de macht tussen de Huizen Lancaster en York vormden samen de brandstof voor deze voorstelling. Met grote zwarte letters op een wit… 

JSF Fort Asperen van Stefan Gross. Foto Wijbrand Schaap

Gimme Shelter: indrukwekkende beelden in ongebruikte oorlogsmachines

Fort Nieuwersluis is de grootste verrassing van de kunstmanifestatie Gimme Shelter. Tot anderhalf jaar geleden was het verdedigingswerk een no go-area. De BB (‘Bescherming Burgerbevolking’) zat er tot 1989 om telefoonlijnen te beschermen tijdens, maar vooral na de Derde Wereldoorlog, als de rest van Nederland onder de keukentafel zou zitten te schuilen voor de H-Bom. Toen de atoomvrije vesting definitief overbodig… 

Scènefoto Stichting Swarte Kunst, 'De perzik van onsterfelijkheid'

Herdenken is afdalen in de diepste krochten van mislukking en verdriet

De enige die echt herdenkt in Jan Wolkers’ roman ‘De perzik van onsterfelijkheid’ is oud-verzetsstrijder Ben Ruwiel. Op 5 mei 1980 werd in Amsterdam de intocht van de Canadezen van 35 jaar daarvoor feestelijk overgedaan. De drukte, niet ver van waar Ben woont, vervult hem met walging. Het is onecht. De mensen, ingepakt door de welvaartmaatschappij, hebben geen benul van… 

arie doeser op #cityt2cities

Sluit de wethouder op! 6 lessen van boekenfestival #City2Cities 2015

Alleen al vanwege het gebouw was literatuurfestival City2Cities een bezoek waard. Het Postkantoor op de Utrechtse Neude, in 1924 gebouwd als ode aan de vooruitgang in een stijl die het mooiste van de Amsterdamse School samenbracht, was immers al jaren dicht. Dus ook wie niet opgewonden raakt van Nick Cave en wie Michel Houellebecq een engerd vindt, had een reden… 

Less is more: het kan!

Yes, het kan! Less is more! De laatste verzuchting slaakte ik woensdag 13 mei naar aanleiding van de productie Benvenuto Cellini van Hector Berlioz, die Monty Python-regisseur Terry Gilliam maakte voor de Nationale Opera. Meteen dezelfde avond werd ik op mijn wenken bediend tijdens de première van De perzik van onsterfelijkheid van Rieks Swarte in de Toneelschuur in Haarlem. Het betreft een… 

Jens Hillje van het Gorki Theater Berlijn (Foto Wijbrand Schaap)

Toneelstuk ‘Nibelungen’ fileert het moderne Europa in het Holland Festival

Het Berlijnse Gorki Theater viel dit jaar in de prijzen: het werd door de Duitstalige pers uitgeroepen tot beste theater van het Duitse taalgebied. De prijs kreeg het gezelschap mede omdat het veel acteurs in dienst heeft van allochtone komaf. Met de voorstelling Der Untergang der Nibelungen, dit jaar te zien in het Holland Festival, thematiseert de groep bovendien de… 

The Impact of Art, heftig slot van driedaagse conferentie

Hoe kun je schrijven over een driedaagse conferentie, waarbij een deel achter gesloten deuren plaatsvond, waarvan de slotavond er op vimeo heel keurig uitziet, maar waarbij de spanning in de zaal om te snijden was? Met een volstrekt open houding en niet veel meer achtergrond dan een gemiddelde krantenlezer, maar met een heilig geloof in de kracht van de kunsten,… 

Veilig uit de onderduik, maar dan?

Op zondag 19 april gaat de opera Polen in Plan Zuid in première in de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam. Componist Caroline Ansink en librettist Olaf Mulder baseerden zich op de herinneringen die Daniël Vermeulen (pseudoniem) optekende over zijn onderduik in Brabant en zijn daarop volgende hereniging met zijn moeder in Amsterdam in 1945. Drie vragen aan Caroline Ansink. Waarom… 

Hete Peper: twee talen, twee oorlogsherinneringen

Hoe maak je theater met iemand die een andere taal spreekt? Het Volksoperahuis doet het. Hete Peper is alweer de derde voorstelling die Kees Scholten en Jef Hofmeister maken met kunstenaars uit de voormalige Nederlandse kolonieën. Na Willemstad en Paramaribo gingen ze nu op reis naar Jogyakarta. Ze kwamen thuis met een verstilde, elegant vormgegeven vertelling over het gedeelde verleden… 

LKCA bijeenkomst Kanteling

Cultuureducatie aan de afgrond: 18 discusssiepunten waar één strategie nodig is

Kantelen is in. En dat is goed zolang het kantelen inhoudt dat je een scherpe bocht neemt en met nieuw elan de vers gekozen koers volgt. Kantelen is onverstandig als je aan de rand van de afgrond staat. Want dan wordt kantelen al gauw tuimelen. De cultuureducatie is, naar ik moet vrezen, begonnen aan een tuimeling. Vorig jaar bleek dat… 

Reinbert de Leeuw dirigeert opwindende Janáček

Reinbert de Leeuw dirigeerde donderdag 12 maart een opwindend concert rond Leoš Janáček in het Muziekgebouw aan het IJ. De synergie tussen instrumentalisten, zangers en dirigent leverde puntgave uitvoeringen op, die door de bijna uitverkochte zaal zowel vóór als na de pauze beloond werden met een ovationeel applaus. Het gejoel leidde zelfs tot een toegift: een lied uit de populaire cyclus Rikadla… 

Culturele sector lijdt aan een collectief minderwaardigheidscomplex

“Ik hoef er natuurlijk niet rijk van te worden…” Het is zo’n beetje de meest gehoorde opmerking als je veel optrekt met kunstenaars en creatieven. “Waarom eigenlijk niet?” vraag ik dan. Geschrokken kijken ze me aan. Onthutst dat je durft te tornen aan deze algemeen geldende waarheid. Als antwoord komt er dan iets buitengewoon vaags als “Nou, gewoon….geld is toch niet het belangrijkste?”

The Great War Machine en Swamp Club: hedendaags activistisch theater

Begin maart ging The Great War Machine, het nieuwe stuk van regisseur Joachim Robbrecht, in première in Theater Frascati. Een week eerder was in de Rotterdamse Schouwburg Swamp Club te zien, van de Franse regisseur Philippe Quesne. Beide voorstellingen gaan in op het huidige politieke klimaat. Waar Swamp Club uitdrukkelijk zwijgt over de wereld die het ter discussie stelt, is The Great War Machine juist een rethorisch spektakel, opgebouwd uit citaten van TEDtalks. Beide voorstellingen laten mechanismes voelen, in plaats van boosdoeners aan te wijzen. Je vrijwillig terugtrekken of buiten gesloten worden, veel meer keuze lijkt de neoliberale orde niet toe te laten. Van verzet is geen sprake.

Shakespearebewerking Lanoye verkozen tot best speelbare Nederlandse toneelstuk

100 Nederlandse toneelstukken kregen ze voorgelegd, de 224 Nederlandse heavy users van onze schouwburgstoelen die meededen aan een enquête van het Amsterdamse Instituut voor Theaterwetenschap. Stukken die varieerden van tamelijk bekend, zoals ‘Op Hoop van Zegen’ van Herman Heijermans uit het begin van de vorige eeuw en Joost van den Vondels 460 jaar oude tragedie ‘Lucifer’, tot volslagen onbekend, zoals… 

Het is de toon, idioot! 4 Redenen waarom ‘Hart’ een voorstelling is die je moet gaan zien

Het toneelstuk ‘Hart’ is er eentje voor uw bucketlist. Ofwel, het toneelstuk ‘Hart’, door Matzer Theaterproducties gemaakt als bewerking van Lisette Lewins boek ‘Hart van Prikkeldraad’, is een toneelstuk dat je eigenlijk best wel gezien moet hebben. Waarom? Ik geef je 4 redenen waarom. 1: Het boek is niet meer te koop Lisette Lewin schreef in 1992 een boek dat… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in februari

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg Amsterdam De Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden die lang verboden terrein waren voor vrouwen: wetenschap en oorlog. De… 

Wortels, aardappelen en een scheutje reuzel op Writers Unlimited

Hoe kom je geestelijk weer thuis na een oorlog? David van Reybrouck in gesprek met Stefan Hertmans en Ian Buruma Wortels, aardappelen, misschien wat bleekselderij en een scheutje reuzel, dit was het eentonige winterdieet van de onderklasse op het Vlaamse platteland eind negentiende eeuw. Maar, zo schetst hoogleraar en gastspreker Louise O. Fresco in haar openingscolumn, tegenwoordig is het de… 

Karl Ove Knausgard opent Writers Unlimited met sterk beroep op individualisme #wu15

“Iedereen die schrijft zal vroeg of laat tegen een muur aanlopen, een grens van wat niet kan, mag en moet worden geschreven. En vrijwel iedereen zal op dat moment terugschrikken en ervan afzien om het te schrijven. Want die muur staat er om ons te beschermen tegen wat we niet willen.” Karl Ove Knausgård, door sommigen al vergeleken met Marcel Proust,… 

We dronken koffie met de ongekroonde koning van de Iraanse oorlogsfotografie

Moshen Rastani (1958) grijnst breed, kijkt me indringend aan, gebaart, en legt zijn hand op zijn hart. “Wat er nu gebeurt, hier, tussen jou en mij, in dit gesprek. Dáár gaat het me om. We ontmoeten elkaar van mens tot mens. We communiceren. Via elkaars gezicht kunnen we de geheime wereld van de ander bezoeken. Zo’n camera is slechts een stuk gereedschap om dat contact voor elkaar te krijgen.”

Rastani werd door het uitbreken van de Irak-Iranoorlog de fotografie in geslingerd. Hij ontpopte zich met zijn prachtige, verstilde zwart-wit portretten als ongekroonde koning van de Iraanse oorlogs- en documentairefotografie. Daarnaast maakte hij reportages in Libanon en Bosnië & Herzegovina, en legt in zijn lopende Iranian Family Project het alledaagse leven in Iran vast. Samen met acht landgenoten en geestverwante kunstenaars is zijn werk nu te zien bij Francis Boeske Projects.

Klucht rond The Interview wordt thriller – Sony zwicht voor dreigement uit onbekende bron

Het wordt steeds gekker met The Interview, de Amerikaanse komedie waarin de CIA twee televisiejournalisten wil inschakelen bij een moordaanslag op de leider van Noord-Korea.

Je zou bijna zeggen dat film weer eens door de werkelijkheid is ingehaald.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands