Hassnae Bouazza’s duizend tinten Arabië op #wu13
John de Mol doet goede zaken in de Arabische wereld. Hij doet daar nogal minnetjes over, volgens Hassnae Bouazza. Volgens haar praat de televisieproducent in het openbaar vooral over de vele beperkingen aan zijn formats vanwege de islam en het sentimentele gehalte van de tv in het midden oosten in het algemeen. Dat De Mols succesnummer The Voice of Arabia tijdens de finale in
Anna Mikhailova: ‘Black Perfume gaat over verslaving en angst’
Amsterdam, 10-12-2012 – Afgelopen weekend begon het Babelfestival in het Ostadetheater, een initiatief van de Diamantfabriek. Deze twee jaar geleden opgerichte productiekern biedt jonge makers de kans kleinschalig muziektheater te ontwikkelen. Dit weekend volgt de première van Black Perfume, van de Russische componiste Anna Mikhailova en de Nederlandse regisseur Annechien Koerselman, naar het verhaal Morfine van Michail Boelgakov.
Eerste bericht Cultuurpers bij Persgroep
Het ontwikkelen van nieuwe modellen op internet kost tijd. Daar zijn we met het Cultureel Persbureau inmiddels wel achter. Met meer dan 7500 volgers op twitter en vierhonderd bezoekers per dag op onze website zijn we inmiddels een factor van belang geworden in de cultuurjournalistiek. Maar we zijn ook heel blij dat vier jaar nadat de eerste plannen vorm kregen en een jaar na de beëindiging van de startsubsidie van het ministerie van OC&W, onze eerste publicatie te lezen is op de sites van De Persgroep, uitgever van Trouw, Volkskrant en Parool.
NDT in beweging: op toneel, het witte doek en erachter
Actief zijn op social media als Facebook of Twitter is inmiddels voor elk dansgezelschap een must. Maar een dansvoorstelling (live) via 600 bioscopen wereldwijd uitzenden is ook niet mis. NDT (Den Haag) is door Pathé-theaters uitgekozen om in het illustere rijtje The Metropolitan Opera (New York), The National Theatre (Londen) en het Bolshoi Ballet (Moskou) plaats te nemen als partner in podiumkunsten op hoog niveau.
Ivo van Hove is God. Volgens de New Yorkers.
Enfin: terwijl de Amsterdamse stadskrant Parool in opdracht van de Vlaamse uitgeverijdirectie aan een campagne tegen het stadsgezelschap van de Nederlandse hoofdstad begon, veroverde datzelfde Toneelgroep Amsterdam de harten van het New Yorkse publiek met een productie van de al weer jaren oude ‘Romeinse Tragedies’, die hier door een enkeling niet eens overall goed werd gevonden: http://www.wijbrandschaap.nl/2007/06/romeinse-tragedies-hf2007ta/
Als je geen twitter hebt in Egypte. Community Arts ‘Mahatat’ werkt van onder af. #vvu
De overheid heeft de laatste decennia weinig moeite gedaan om in het Egyptische Damietta een culturele scene van de grond te krijgen. Er zijn geen werkruimtes. Geen galeries. Alleen een hele grote bibliotheek en een “cultuurpaleis”. Die zijn beide pas vijf jaar geleden geopend. Daarnaast zijn er een paar kleine onafhankelijke initiatieven. In de openbare ruimte.
Ed Spanjaard ontketent oerkrachten in Götterdämmerung Reisopera
Het slotapplaus na de première van Götterdämmerung stormachtig noemen, is een understatement. Het leek alsof de volledig uitverkochte zaal de door Ed Spanjaard aan het Gelders Orkest ontrokken oerkrachten nog wilde overtreffen. Hier werd geschiedenis geschreven: op het toneel, door de solisten en het koor, in de orkestbak en achter de schermen, zes uur en twintig minuten lang.
Toneelprijzenfeest in jaar van somberheid
Het moest feest worden, want er is al genoeg geschreeuwd en geklaagd en het helpt toch niks. Na een jaar waarin vooral de theatersector de harde hand van Mark Ruttes blije crisisbeleid voelde moesten er toch weer prijzen worden uitgereikt. De toch al niet zo enorm grote crème de la crème van de Nederlandse theaterwereld kwam dus weer bij elkaar voor het gala in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het was een dappere poging tot optimisme, terwijl
Halbe Zijlstra: ‘niets met lokaal kunstbeleid te schaften’
Halbe Zijlstra is trots op zijn beleid, en wil dat graag ten overstaan van de gehele cultuursector komen vertellen. Dus verscheen hij zondag 26 augustus tijdens het jaarlijkse ‘Paradisodebat’ op het toneel om nog een keer te laten weten hoe goed het was gegaan met de bezuiniging van 200 miljoen op de kunstsector. Hij prees de veerkracht van de getroffen kunstwereld, en zou graag nog eens hetzelfde doen.
Kaalslag Live
Woensdag 1 augustus 2012 maakt het Fonds Podiumkunsten de uitslag bekend van de loterij die het verlenen van subsidie aan kunst inmiddels is geworden. Er dreigen enorme kortingen: gezelschappen en makers die inmiddels vast onderdeel leken uit te maken van het Nederlandse kunstlandschap zullen verdwijnen. Hoe het er precies uit gaat zien, weten we
Praat mee met onze verslaggevers. Exclusief: plekje in de #hf12-hangout voor onze trouwste volgers
Er zijn dagen bij geweest dat we 1500 pageviews hadden. Jullie, 2500 van onze trouwste bezoekers, kwamen tot nu toe zorgen voor 14000 kijkjes op dedodo.nl, en jullie bleven gemiddeld drie minuten rondkijken. Gemiddeld. Daar zijn we trots op. Kennelijk wisten we jullie aandacht te trekken en vast te houden. Dat zijn dus goede cijfers voor een online festivaldagkrant als De Dodo, die het moet redden zonder schreeuwlelijks, zonder marketingbudget maar met een overdosis enthousiasme en professionele innovatiedrang.
De verdwenen smoking van Fedja van Huet en andere Toneelgroep Amsterdam-mysteries #HF12
Wie mocht denken dat het maken van een toneelvoorstelling een simpel een-tweetje is van een geniale regisseur met een goed team van creatives en perfecte acteurs, heeft het mis. Alleen, als toeschouwer die eenmaal de voorstelling bezoekt, merkt u daar niets van. En dat is maar goed ook. U komt voor de voorstelling en het zal u worst wezen of…
Waiting for Miss Monroe een feest voor het gemoed. Maar wel mét oordoppen in. #hf12
Al snel bracht Twitter een eerste reactie op Waiting for Miss Monroe, de opera van Robin de Raaff die gisterenavond in de Stadsschouwburg haar wereldpremiere beleefde. @DavidMPinedo: What an atrocious opera Raaff’s ‘Waiting for Ms. Monroe’. An atonal fart that has NOTHING musical. Just screaming. En een tweede. @sandraeik: Exciting worldpremiere Waiting for Miss Monroe – incredible performance by Laura Aiken as Monroe.…
Dodo Holland Festival–journaal wordt Dodo Holland Festival Hangout #HF12
We hebben er al een aflevering op zitten, en dat was natuurlijk een enorm succes, maar juist op het hoogtepunt moet je met iets nieuws beginnen. Daarom vanavond om 22:30 uur een nieuw ding: De Dodo Holland Festival Hangout. Live, interactief en online. Innovatief dus, zoals u het van ons kent. U kent ze wel: die reportagewagens met meters spaghetti…
Dodo Holland Festival–journaal wordt Dodo Holland Festival Hangout #HF12
We hebben er al een aflevering op zitten, en dat was natuurlijk een enorm succes, maar juist op het hoogtepunt moet je met iets nieuws beginnen. Daarom vanavond om 22:30 uur een nieuw ding: De Dodo Holland Festival Hangout. Live, interactief en online. Innovatief dus, zoals u het van ons kent. U kent ze wel: die reportagewagens met meters spaghetti…
Opening Holland Festival op twitter en facebook: tenue de wtf, ns-#fail, subliem danstheater en mozarellastengels #hf12
[View the story “Opening Holland Festival 2012” on Storify] Opening Holland Festival 2012 Op 1 juni opende het Holland Festival in Theater Carré. We waren erbij, zagen Platels C(h)oeurs en proefden de sfeer. Al ging het bijna mis. Dit is wat ervan mee te maken was op de sociale media Storified by Cultureel Persbureau · Sat, Jun 02 2012 08:37:18…
De Dodo gaat zich een slag in de rondte werken om u alles te vertellen over het Holland Festival 2012 #hf12
Toptheater uit alle hoeken van de wereld, grote namen waarop we nooit meer hadden durven hopen, en een journaal dat we op onverwachte tijden gaan uitzenden. Festivaldagkrant De Dodo, inmiddels een begrip in festivalland, gaat dit jaar helemaal los op het Holland Festival. Natuurlijk. Het is de droom van iedere blogger, professioneel of amateur, om bij de voorstellingen van het…
Cultureel Persbureau vindt zichzelf opnieuw uit
Wat de Rabobank kan, kunnen wij ook, dachten de journalisten van het Cultureel Persbureau: samenwerken in een coöperatieve vereniging. In juni wordt de nieuwe vorm voor het persbureau een feit. Daarmee vergroten we onze slagkracht en krijgt ons innovatieve vermogen een sterke impuls. Stichting Het Cultureel Persbureau heeft van het ministerie van OC&W in 2010 en 2011 tijd en geld…
‘Community Art is Slow Art’: Margreet Bouwman en Eugene van Erven over het Community Arts Festival 2013 #vvu
Jongeren uit Guatemala, nachtegalen uit Noord Ierland en theatermakers uit de binnenlanden van Peru. Zomaar een greep uit de gasten op het Community Arts Festival dat in juni 2013 in Utrecht wordt gehouden. Muziek, film en theater met gewone mensen achter en voor de schermen, begeleid door professionele kunstenaars. Wat ze verder gemeen hebben?
Het Cultureel Persbureau gaat tien dagen vol er tegenaan met De Dodo op Springdance
Het mag dan crisis zijn en de culturele wind mag ook nog eens uit de verkeerde rechterhoek waaien, dat weerhoudt De Dodo niet van vliegen. De festivaldagkrant die we twee jaar geleden als nieuw commercieel product lanceerden staat klaar voor opnieuw 10 dagen Springdance. We gaan veel voorstellingen bespreken, en nog meer vergelijken. En we gaan een journaal maken. Het…
Te vol of niet te vol bij het subsidietheater
Hein Janssen (Volkskrant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat. We maakten er een filmpje bij. We hebben dat opgemaakt in storify, een mogelijkheid om tweets en andere socialmedia-berichten samen…
De Dodo gaat opnieuw Dappere Dansers in de gaten houden
Dit jaar wordt Springdance voor het laatst gehouden. Na bijna 30 jaar werd het tijd voor iets nieuws, al was het alleen maar omdat de wind in Den Haag opeens van rechts komt en dat is bad for business. Als je tenminste vernieuwende kunst wilt laten zien. Daarom fuseert Springdance in de loop van dit jaar met het andere Utrechtse…
Verkoop ebooks levert uitgevers kennis op die ze liever niet hebben
Het viel ons al op in de dagelijkse twitterstroom: als het gaat om boekrecensies op twitter overheersen de ‘lage’ genres (althans volgens kenners) de hitlijsten: fantasy, dagboeken van ziektelijders, ‘streekwerk’, howto’s en erotica. Geen nieuws, zult u wellicht zeggen, maar er is meer aan de hand.
Honderddertigduizend bezoekers voor het Cultureel Persbureau in 2011. De lat voor 2012 ligt hoog.
Daar schrikken we zelf best een beetje van. Dat het best goed liep met het Cultureel Persbureau, wisten we, maar een bereik van meer dan 100.000 mensen hielden we eigenlijk niet voor mogelijk. We hadden immers niets aan marketing gedaan. Alleen maar inhoud geplaatst en geen gratis kaarten weggegeven. En maar één keer iets met een blote vrouwenborst erin. Enfin.…
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.