Wat de Rabobank kan, kunnen wij ook, dachten de journalisten van het Cultureel Persbureau: samenwerken in een coöperatieve vereniging. In juni wordt de nieuwe vorm voor het persbureau een feit. Daarmee vergroten we onze slagkracht en krijgt ons innovatieve vermogen een sterke impuls.

Stichting Het Cultureel Persbureau heeft van het ministerie van OC&W in 2010 en 2011 tijd en geld gekregen om te bewijzen dat een gespecialiseerd persbureau kan voorzien in een behoefte en bovendien in staat is om de eigen broek op te houden. Inmiddels hebben we aangetoond dat dat mogelijk is. Dus wordt het tijd om de organisatie te moderniseren.

Tot nu toe waren we een stichting. Dat was handig om in korte tijd slagvaardig op te kunnen treden, maar bij de oprichting lag al vast dat er uiteindelijk een modernere organisatievorm zou moeten komen. Het Cultureel Persbureau wordt daarom een ‘Coöperatieve Vereniging U.A.’, met de naam ‘Cultuurpers’, om zo meer recht te doen aan de naam die hebben bij onze meer dan 6000 volgers op twitter. De website, facebook- en twitteraccounts blijven behouden, maar zullen gaandeweg wel aan de nieuwe situatie worden aangepast.

Het veranderende media- en kunstlandschap vereist een nieuwe aanpak van de journalistiek. De traditionele verhoudingen zijn niet langer algemeen geldig: traditioneel werkende uitgeverijen zien hun omzetten en oplages nog steeds dalen, terwijl frisse startups op internet steeds beter in staat zijn om verdienmodellen te ontwikkelen. Leidend begrip is daarbij: ‘delen’. Niet de website is heilig als plek waar je (bijvoorbeeld met een paywall of banneradvertenties) je geld verdient. Wat we in 2009 al wisten, en sindsdien met succes hebben uitgewerkt: je verdient je geld daar waar de belangstelling is. En dat is zelden in het redactielokaal, maar altijd daar waar de lezer, kijker, maker en gebruiker zich bevinden.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

Voor de individuele freelance kunstjournalist is de positie daardoor alleen wel nog kwetsbaarder geworden dan in de oue situatie: je treft steeds meer concurrenten aan, en de spoeling wordt dunner. “Voor jou tien anderen” is steeds vaker het argument dat ‘opdrachtgevers’ gebruiken om je onder druk te zetten.

De Coöperatie Cultuurpers is hier voor ons het even simpele als krachtige antwoord op. Want die tien anderen, waar die opdrachtgever het over had, die zitten nu dus met elkaar in de coöperatie. In plaats van passieve en afwachtende opdrachtnemer zijn we een samenwerkingspartner geworden. En die samenwerking vindt steeds meer plaats buiten de traditionele structuren: naast media-uitgeverijen  werken we samen met culturele organisaties, bedrijven met kunstzinnige ambities, of gewone abonnees van toepassingen die we nog aan het bedenken zijn. Want bij gezemenlijk ondernemen hoort ook gezamenlijk ontwikkelen. Van onze leden verwachten we inzet op alle denkbare gebieden.

Geïnteresseerde mensen en bedrijven die willen weten hoe ze kunnen bijdragen aan dit revolutionaire concept, gebaseerd op een eeuwenoude organisatievorm, kunnen met vragen altijd terecht bij vereniging@cultureelpersbureau.nl

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login