Aftellen begonnen voor Libris Literatuur Prijs 2009

Tijdens een persbijeenkomst in De Nieuwe Kerk te Amsterdam zijn op 23 maart de nominaties voor de Libris Literatuur Prijs 2009 bekendgemaakt.

Deel dit:

Panter vliegt uit Geslacht

Diederik Ebbinge heeft – zoals dat heet in vaktermen – in goed overleg zijn rol van Ralf in ‘Geslacht’ bij Het Toneel Speelt  teruggegeven. Volgens artistiek leider Ronald Klamer bleek ‘wat in de voorbereiding een interessante confrontatie leek van twee genres in het theater, tijdens de repetities niet vruchtbaar.’ René van Zinnicq Bergmann neemt zijn rol over. ‘Geslacht’ van Rob de Graaf gaat op vrijdag 17 april in première in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Deel dit:

Kijktip: Maria Genova in De Leescoupé (woensdag 25/3, 21:25, NED2)

Schrijfster en journaliste Maria Genova woensdag 25 maart in het KRO-programma De Leescoupé

Deel dit:

Interimspecialist gaat Holland Festival door editie 2009 trekken

Dick van der Meer is per 23 maart 2009 aangesteld als zakelijk directeur a.i. van het Holland Festival. Hij vervult deze functie totdat een nieuwe zakelijk directeur aantreedt. Het bestuur hoopt in het najaar van 2009 deze benoeming rond te hebben. Van der Meer volgt Johan Dorrestein op die eerder deze maand vertrok.

Deel dit:

Op de boekenlijst, terecht of niet?

Nog steeds lezen middelbare scholieren boeken voor hun eindexamen. Vaak gekozen uit door hun leraren opgestelde groslijsten. Welke titels staan daar eigenlijk op? Zijn het allemaal meesterwerken, of valt dat nog maar te bezien?

Deel dit:

Cool: Nightwriters Walhalla eindfeest Boekenweek zondag 22 maart, 12 -23 uur, Panama (Amsterdam)

Meer weten? Kijk op http://www.nightwriters.nl/

Deel dit:

Veenfabriek misschien naar New York

Het spant er nog even om, maar de kans is groot dat het Leidse muziektheaterhuis De Veenfabriek binnenkort in New York optreedt met de zinsbegoochelende dinnershow-cantate-nieuwemuziekgebeurtenis Orfeo. Het stuk, waarin een hoofdrol is weggelegd voor acteur en zanger Jeroen Willems, was in februari reeds twee keer te zien in Leiden. Wijbrand Schaap schreef er toen het volgende over.

Deel dit:

Crisis in Frascati tot en met zaterdag 28 maart

Door Robbert van Heuven

De economische crisis is niet alleen een financiëel, maar ook een maatschappelijk probleem. Kunstenaars zijn idealitair degenen die een kritische vinger aan de pols van de samenleving houden. Moeten zij zich dan ook niet als kunstenaar verhouden tot de crisis? En hoe dan?

Deel dit:

Uitverkocht: Geert Mak en Nelleke Noordervliet over literaire non-fictie

De Verenging van Letterkundigen organiseert een seminar over literaire non-fictie, met Geert Mak en Nelleke Noordervliet. Zaterdag 4 april om 14:30 uur in Spui25, Amsterdam. Helaas, uitverkocht.

Deel dit:

Voom Portraits van Robert Wilson in Spanje

Videoportretten van beroemdheden (maar ook van een automonteur, een uil, een panter en een hond) gemaakt door wereldbefaamde theater- en kunstenmaker Robert Wilson zijn (behalve online) ook IRL te zien in Vallodolid in het noorden van Spanje.

Deel dit:

Tentoonstelling ‘Karavaan door de Karakoram’ vanaf 7 april in Museum Volkenkunde Leiden

De Nederlandse ornitholoog Lex Sillem was in 1929-1930 een van de leden van een grote Nederlandse expeditie naar Centraal-Azie, vanuit Kashmir dwars door het Karakoramgebergte naar China. Na het overlijden van Sillem heeft zijn familie veel uniek materiaal geschonken aan Museum Volkenkunde in Leiden: originele reisbeschrijvingen, foto’s, filmfragmenten en objecten. De tentoonstelling Karavaan door de Karakoram vertelt aan de hand daarvan gedetailleerd het verhaal van deze avontuurlijke tocht.

Het blad National Geographic publiceerde in 2003 al een rijk geïllustreerd verslag van de expeditie http://www.nationalgeographic.nl/magazine/archief.php?idm=277&idmagm=45&action=bekijkartikel).

De officiële opening van de tentoonstelling is op 5 april; het publiek kan in Leiden terecht van 7 april tot en met 10 januari 2010.

Deel dit:

Nieuwe wegen voor kunstjournalistiek

CPenKBnieuw.doc (19 KB) View this on posterous

Het is bijna verdwenen uit de krantenkolommen, een paar jaar voordat de meeste kranten ook verdwenen zijn: journalistieke duiding van kunst. Wij hebben daarom iets nieuws bedacht…

  Cultureel Persbureau en Kunstbijlage: een nieuwe kijk op kunstjournalistiek

De Situatie

Kunstjournalistiek staat onder druk. Dit is een eufemisme voor het vrijwel verdwijnen van duiding en achtergrond op kunstgebied uit de kolommen van kranten en de programmaschema’s van publieke en commerciële omroepen. Dit gat in de informatievoorziening wordt tot nu toe niet opgevuld. Op internet komen en verdwijnen kunstjournalistieke initiatieven sneller dan is bij te houden. Los van de kwaliteit die vaak dubieus is, is ook de onafhankelijkheid van zulke internetinitiatieven vaak niet te achterhalen.

Kranten en tijdschriften zeggen massaal de samenwerking op met hun freelancers op kunstgebied. Daarmee veroorzaken ze een kapitaalverlies dat ze de komende jaren, mocht na een eventueel herstel de markt weer aantrekken, niet goed zullen maken. Door het wegvallen van aandacht voor kunst in de media verdwijnen de kunsten ook naar de achterkamertjes van de publieke aandacht. Er komt dus steeds minder reden om over kunst te publiceren. Dat is een vicieuze cirkel waar uiteindelijk niemand beter van wordt.

Het Plan

Met het Cultureel Persbureau doorbreken we de negatieve spiraal. Simpel gezegd verzamelen we de journalistieke talenten op kunstgebied onder ons en bieden wij hun producten aan aan afnemers in de media tegen een prijs waarvoor ze het in normale situaties nooit kunnen krijgen, terwijl de freelancer in kwestie wel een goede prijs voor zijn werk betaald krijgt. Het verschil tussen wat wij de freelancer betalen en wat de krant, de internetsite of de omroep ervoor betaalt, halen wij binnen via ideële sponsoring, fondsen en subsidie. Immers: in een land waar 95% van het kunstaanbod bestaat dankzij enige vorm van subsidie is het vreemd dat de journalistiek daarover volledig onderworpen is aan de wetten van de markt. Dankzij de inspanningen van het Cultureel Persbureau kunnen kranten en andere media niet meer om financiële redenen afzien van aandacht voor kunst.

Omdat het Cultureel Persbureau een ideële stichting wordt en dus geen winstoogmerk heeft, is onze onafhankelijkheid gegarandeerd.

De Opzet

Kern van het Cultureel Perbureau zijn twee websites: de hoofdsite cultureelpersbureau.nl (ook het .be-domein is reeds gereserveerd) en de publieke site kunstbijlage.nl/be. Op de site cultueelpersbureau.nl hebben aangesloten media de mogelijkheid om in te tekenen op ons nieuws- en achtergronden-aanbod, kan een beroep gedaan worden op de expertise van onze medewerkers voor het regelen van gasten voor een culturele talkshow of sprekers op een symposium. De mogelijkheden zijn legio. We kunnen ook een complete redactie voor een programma bieden, bijvoorbeeld.

Op kunstbijlage.nl presenteren we ons eigen nieuws waarop geen embargo (meer ) rust en experimenteren we met nieuwe vormen van kunstjournalistiek: twitterfeeds, live streaming video en interactieve vormen van journalistiek. Tevens is kunstbijlage.nl ook het uithangbord voor een eventuele papieren uitgave, die in zicht komt wanneer sponsoring en advertentie-inkomsten dat rechtvaardigen.

Hoever zijn we?

Ver. Inmiddels is een intentie-overeenkomst gesloten met het Nederlands Uitburo om op korte termijn te komen tot uitwisseling van informatie. Concreet betekent dat dat gebruikers van de landelijke, drukbezochte agenda-site van het Uitburo voor nadere informatie over een voorstelling kunnen doorklikken naar onze site, waar ze recensies en interviews over de tentoonstelling, film of voorstelling aantreffen. Andersom zullen gebruikers van kunstbijlage.nl via het aanklikken van een link onder een verhaal direct kunnen achterhalen waar het evenement is en wanneer het in de buurt te zien is.

We denken verder: op termijn is het zelfs niet ondenkbaar dat we onze expertise ook beschikbaar stellen aan die media, die nu nog als gezaghebbend gelden, maar die dat gezag in rap tempo aan het verliezen zijn. Naast de overeenkomst met het Uitburo zijn we dus ook in gesprek over samenwerking met nieuwe en bestaande omroepen.

Geld

Hoewel eigenlijk iedereen het belang van een onafhankelijk Cultureel Persbureau inziet, is niet iedereen bereid daar ook voor te betalen. Behalve het vak, innoveren we daarom ook het verdienmodel. De gemiddelde internetgebruiker is niet gewend te betalen voor nieuws dat ook elders te krijgen is. Wij zijn het met die internetgebruiker eens. Voor inhoudelijk deskundige duiding en een gidsfunctie in het dichte oerwoud van cultuuruitingen zou een internetgebruiker eventueel wel willen betalen, maar dat zal met de kleine markt die wij nu bespelen nooit de hoofdinkomstenbron worden. De toegevoegde waarde op de gemiddelde uitgaven aan kunst en cultuur door een Nederlands huishouden is verwaarloosbaar klein.

De grootste toegevoegde waarde van serieuze en onafhankelijke kunstjournalistiek wordt ervaren door de kunstaanbieders en de overheid. We stellen dan ook dat die partijen in de buidel gaan tasten om tenminste een deel van de kosten voor een professioneel journalistiek publieksmedium te dekken. Daarmee ontstaat de paradoxale situatie dat instellingen zelf betalen voor journalisten die hen ook uitermate kritisch zullen volgen. Een sterk redactiestatuut, waarin de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen en vooral de redactionele onafhankelijkheid van het Cultureel Persbureau zijn vastgelegd, moet aan die paradox een eind maken.

Inmiddels zijn gesprekken met overheden, fondsen en koepelinstellingen in gang gezet.

De toekomst

Over twee jaar is cultureelpersbureau.nl dé plek op internet voor nieuws, duiding en discussie over kunst. Door een stevige reputatie van professionele kwaliteit en financiële onafhankelijkheid is het Cultureel Perbureau een niet meer weg te denken factor in de kunstjournalistiek en leveren we onze diensten aan een breed scala van mediabedrijven. We werken op dat moment ook hard aan de twee keer per jaar te verschijnen Kunstbijlage, een informatief, kleurrijk en vernieuwend magazine dat als bijlage bij een aantal kranten en tijdschrijften wordt meegeleverd.

Ook Europa lonkt. De problemen zijn er overal hetzelfde, en de oplossingen kunnen in dezelfde richting worden bedacht. Tot een onderlinge internationale koppeling aan toe, die de journalistieke informatie in de grote Europese talen beschikbaar stelt.

Deel dit:

Begin mei in Amsterdam: Mark Kramer, Godfather van de literaire non-fictie

Begin mei in Amsterdam: MARK KRAMER (www.tellingtruestories.com). De FreeLancers Associatie organiseert een ontmoeting met de Godfather van de literaire non-fictie. Of liever: de “narratieve journalistiek”.

Deel dit:

Inspirerend interview met Marc Andreessen

Kill the papers… Inspirerend interview met Marc Andreessen
via Checklist door Erwin Blom op 21-2-09

Marc Andreessen is een inspirerend man met grote internetsuccessen op zijn naam. Bekijk het onderstaande gesprek waar hij in gaat op zijn visie op oude en nieuwe media en investeren. Techcrunch heeft ook de uitgeschreven versie.

 

Deel dit:
50% Complete

Dank voor je bezoek!

Wil je echt niets meer missen? Schrijf je dan in voor onze GRATIS nieuwsbrief
Holler Box