‘Stream of consciousness’ van een idioot in het theater

Door Jacob Haagsma
 
De geschiedenis van het geslacht Compson zit vol drankzucht, zelfmoord, incest, bastaardkinderen, verval, problematische rassenverhoudingen, neurotische ouders. Ideaal materiaal voor een melodrama of een soap. Maar William Faulkner maakte er wereldliteratuur van, naar modernistische snit. De New-Yorkse theatergroep Elevator Repair Service zet het eerste hoofdstuk (van de vier) nu op de planken: The Sound And The Fury (April Seventh, 1928).

Het toneel wordt een filmset in Ivo van Hove’s Antonioni Project (filmvisie)

foto Jan Versweyveld

Door Leo Bankersen

Met de trilogie L’avventura, La notte en L’eclisse maakte Michelangelo Antonioni in de jaren zestig baanbrekende cinema. Laat zoiets zich naar het theater vertalen?

Als van een verfilmd theaterstuk gezegd wordt dat het toneelmatig is gebleven, is dat geen compliment. Met het omgekeerde proces hebben we heel weinig ervaring. Als je een film op de planken zet, zoals Ivo van Hove nu in het kader van het Holland Festival doet met zijn ambitieuze Antonioni Project, zou je dan nog mogen zien dat het ooit cinema was?

Antonioni-project van Toneelgroep Amsterdam is vooral voor iedereen heel erg hard werken (theatervisie)

foto Jan Versweyveld

Door Wijbrand Schaap
 
‘s Lands beste regisseur Ivo van Hove heeft zijn hand overspeeld bij zijn nieuwste project, dat zojuist in het Holland Festival in première is gegaan. De keihard werkende technici van het gezelschap hebben er samen met de beste acteurs van Nederland heel hard aan getrokken, maar het resultaat is niet het ideale huwelijk tussen theater en film geworden dat ons werd beloofd. Integendeel zelfs. De soms vlijmscherpe teksten en prachtig intense dialogen vervliegen in de enorme ruimte van de nieuwe Amsterdamse Rabozaal en wat er op de gigantische filmprojectieschermen van te zien is, ziet er hopeloos ouderwets, grotesk en erger nog: saai en statisch uit. Hoezeer de camera ook verliefd blijkt op vooral Jacob Derwig (Wat een uitstraling!).

NPS zendt concert Antony and The Johnsons uit op 22 juni

Omdat er kennelijk nog steeds rijen staan voor de kassa’s van de voorverkoopbureau’s heeft het Holland Festival in samenwerking met NPS televisie besloten het concert dat Antony and the Johnsons & Metropole Orkest op 21 juni geven op te nemen.

Het wordt op 22 juni om 23:30 op Ned 2 uitgezonden.

Jürgen Gosch: de Belangrijkste regisseur van het Europese theater (1943-2009)

Door Wijbrand Schaap

Voor iedereen die in het theater actief is, als journalist, ontwerper, pr-mens of acteur, is er altijd één voorstelling die bepalend was voor de keuze om het vak in te gaan. De ultieme voorstelling, het vonkstuk. Voor mij was dat de Misanthrope, een Molière-voorstelling in het Duits, gemaakt voor het Hamburgse Thalia Theater door de toen net in het Westen geïmporteerde regisseur Jürgen Gosch. Met deze voorstelling, die ik van minuut tot minuut heb geanalyseerd, waarvan ik iedere grap en dramatische wending minutieus heb geanalyseerd, begon mijn liefde voor theater pas echt.

Vlaamse Kermis mag de volgende keer best een stukje helser

Door Wijbrand Schaap

Het is de Vlaamse evenknie van de Parade. De Vlaamse Kermis, dezer dagen neergestreken op het pleintje voor de Amsterdamse Brakke Grond in de Nes, biedt volks vermaak op een manier die vooral plezant is voor hoger opgeleiden. Er zit bijvoorbeeld een gitaarspelende zanger in een levende jukebox irritante liedjes te zingen, er is een Human Grijpmachine en een vrouw met drie borsten in haar doos. De bewust gênante majorettes zijn niet afkomstig uit een gehucht bij Brugge, maar uit Amsterdam West en bij de heerlijke pasteitjes drinken we dus Kriekenbier.

‘Tivoli doet niet langer mee in het nieuwe muziekpaleis van Utrecht’

Poptempel Tivoli aan de Utrechtse Oudegracht is door cultuurwethouder Floris de Gelder (VVD) uit het samenwerkingsverband gestoten dat werkt aan het nieuwe Muziekcentrum Utrecht, waarin Tivoli, Vredenburg en SJU Jazz zouden opgaan. De nieuwsdienst Allesoverutrecht.nl meldt dit vandaag op de eigen website. Om 14:30 reageert Tivoli op het nieuws.

Lees hier verder.

Alain Platel: ‘Ik ben gefascineerd door afwijkingen’

Zijn naam staat inmiddels garant voor uitverkochte theaters over de hele wereld. Alain Platel, oprichter van les Ballets C de la B, combineert popcultuur met hoge kunst. Nu waagt hij zich met ‘Pitié!‘ aan een gedurfde bewerking van de Matthaeus Passion van Bach: “Leven geven is tegelijk ook ter dood veroordelen.”

Eisenstein, godfather van de montage, was een meesterlijk tekenaar

Sergei Eisenstein is beroemd om zijn baanbrekende films (onder meer Pantserkruiser Potemkin, 1927) en vooral om zijn radicale montagetechniek en -theorie, waarmee hele generaties filmmakers zijn opgeleid. Veel minder bekend is de tekenaar Eisenstein, en dat is volkomen onterecht. Bovendien werd veel van zijn werk nooit vertaald of zelfs maar gepubliceerd. Een expositie in het centrum voor hedendaagse kunst Extra City in Antwerpen maakt deze omissie van de kunst- en cultuurgeschiedenis enigszins goed. Sergei Eisenstein. The Mexican Drawings toont de tekeningen die hij in 1931-1932 maakte toen hij voor filmopnames in Mexico woonde. Het materiaal van de film, die hij nooit kon afmaken, is er ook te zien. Voor wie het interesseert is er verder nog veel aanvullende informatie over de historische context en Eisensteins conceptuele theorieën. Wees er wel snel bij, want de expositie loopt nog tot en met 21 juni.

Brad Delson heeft meer te vertellen dan James Franco

Door Judith van Praag

De acteur James ‘Gucci Face’ Franco heeft het zo druk met een nieuwe film, dat hij de kans om de ‘commencement address’ (de zo belangrijke speech die tijdens diploma uitreiking aan Amerikaanse universiteiten wordt gegeven door een succesvol voorbeeld) voorbij laat gaan. Althans zo wordt zijn terugtrekken gebracht.

Inkijkje in penis en poepgat; voila de eenzaamheid van Steven Cohen

Door Ingrid van Frankenhuyzen

De Zuid-Afrikaanse performancekunstenaar Steven Cohen prakt Hitler, racisme en exhibitionisme in de blender tijdens het Holland Festival.

Steven Cohen -jood, homo en blank- balanceert op de rand van kitsch en kunst, smaak en wansmaak. Bij de ene helft van zijn publiek roept hij wrevel en ergernis op, de andere helft draagt hem op handen. Wat doet de Johannesburger om zo’n verdeeldheid te zaaien? In zijn beste werk, Chandelieruit 2002, laat hij zich filmen in een illegale nederzetting van de allerarmste zwarten aan de rand van zijn geboortestad.

Maak minstens een fles prosecco soldaat voor je naar Oostpools ‘Los’ gaat

Door Wijbrand Schaap

Toneelgroep Oostpool, met een paar miljoen subsidie de hoop van iedere theaterliefhebber in het oosten des lands, heeft een reputatie hoog te houden op zomertheatergebied. De afgelopen acht jaar bracht het Arnhemse stadsgezelschap mooie, grappige, ontroerende stukjes tenttheater met altijd muziek en altijd een scherpe kijk op het leven, de dood en de rest. Met werk van ‘s lands topschrijver Peer Wittenbols in een prominente hoofdrol.

The Last Days of the Fillmore West DVD 2009

Vijf avonden durend concert. Van 1968-1970 traden alle groten van de pop en rockgeschiedenis op in The Fillmore in San Francisco. Die periode werd in de zomer van 1971 door de legendarische impresario Bill Graham afgesloten met een vijf avonden durend concert waar The Grateful Dead, Jefferson Airplane, Santana en vele andere bands op traden. 

‘Fillmore: The Last Days’ documentaire. Gelukkig werd er flink gefilmd en kwam er in 1972 een documentaire uit, die een goed beeld gaf van een bijzonder (lang) moment in de geschiedenis van rock muziek. Rhino Records heeft die docu nu opnieuw uitgebracht.

Mikhail Baryshnikov: oude glorie, nieuwe gêne

Door Ingrid van Frankenhuyzen

De legendarische danser Mikhail Baryshnikov, 61 inmiddels, opende gisteravond het Holland Festival in Amsterdam.  In een programma waarin glorie en gêne dicht bij elkaar liggen.

De beperkte houdbaarheid van een danser is een probleem voor de danskunst.  Dansers gaan gemiddeld tot hun 36e mee. Een enkeling blijft doordansen -Merce Cunningham stond toen hij hoogbejaard was nog zelf op het toneel- maar de meesten aanvaarden het lot van versleten spieren, botten en gewrichten.  En de gevolgen daarvan: het verlies aan elasticiteit, sierlijkheid, precisie, ritme en kracht.  Als er dan al ‘oudjes’ op de planken staan, is het maar hopen dat de choreograaf de bewegingen heeft aangepast op de harkige  lijven.

Europa in beweging, Europe in Motion

By Ingrid van Frankenhuyzen

3 organisations, 3 European countries, 3 festivals, 36 artists: 12 from Romania, 12 from the United Kingdom, 12 from the Netherlands, 6 mentors, 36 performances in Nottingham, London, Romania, Utrecht, 5 days of dialogue in Nottingham, 5 days of dialogue in Bucharest, 5 days of dialogue in Utrecht,  1 website www.europeinmotion.eu, countless dinners, drinks and informal talks, a lot of questions, some answers, a boost for the brain.

Christies: ‘In tegenstelling tot Sotheby’s nauwelijks last van kredietcrisis’

Sotheby’s krimpt in en vertrekt uit Amsterdam, wegens dalende omzetcijfers, maar concurrent Christies houdt dapper vol. Ook zonder concurrent verwacht het Amsterdamse veilinghuis de huidige kredietcrisis te overleven. We belden even met voorlichter Van Gijn.

 
Listen on posterous

Veel doden bij nieuwe uitzending Clash der Recensenten op Amsterdam FM

Op Amsterdam FM kijken Simon van den Berg, Wijbrand Schaap en Constant Meijers vooruit naar het Holland Festival. En daar gaat het veel over de dood. Ook nog een interview met de opmerkelijke regisseuse Susanne Kennedy.

Luister terug.

Dries Verhoevens ‘U bevindt zich… niet meer …hier’ maar wel in Antwerpen en Salzburg

Het is een enorme installatie: boven veertig kleine hotelkamertjes hangt een spiegel van enorme omvang. De toeschouwer ziet zichzelf als gast in het hotel niet alleen weerspiegeld in het plafond, maar ook in de teksten die hij hoort. Dries Verhoevens meesterlijke installatie ‘U bevindt zich hier’ was legendarisch tijdens de korte speelduur op Festival a/d Werf 2007, maar wordt nu opnieuw opgebouwd in Antwerpen en Salzburg. Om in de geest van de die grote bandenfabrikant te blijven: een voorstelling die de reis waard is.

9 juli t/m 3 augustus 2009 – Zomer van Antwerpen, Antwerpen, België (www.zva.be)
22 augustus t/m 26 augustus 2009 – Salzburger Festspiele, Salzburg, Oostenrijk

Fotografeer de fotografen op de eerste Wiki Loves Art-dag

Aanstaande maandag is het zover: dan gaat ook in Nederland het Wiki Loves Art-project van start. In musea over de hele wereld, waaronder dus ook 35 Nederlandse musea, mogen amateurfotografen hun gang gaan op de collecties. Dat wil zeggen: onder soms zeer strenge begeleiding, zoals in het Amsterdamse Van Gogh-museum, mag een beperkte groep fotografen gedurende een hele korte periode een zeer beperkt aantal vooraf bepaalde kunstwerken op de gevoelige chip vastleggen.

‘Geniet van je armoede’, zegt Renzo Martens tegen Congolezen in de lastigste documentaire van het jaar

We zijn gewend aan beelden van schrijnende Afrikaanse armoede, zo gewend dat we de ochtendkrant rustig dichtslaan en overgaan tot de orde van de dag. Waarom roept Renzo Martens’ film Episode 3 ‘Enjoy Poverty’, de weerslag van twee jaar omzwervingen door Congo, dan zoveel verwarrende reacties op? 

Bijvoorbeeld omdat we zien hoe Martens Congolezen gewoon zegt hoe het er voor staat. Laat je hoop varen, er verandert toch niets. Of omdat hij een hongerig plantagegezin een maaltijd geeft en hun gênante dankbaarheid vastlegt, terwijl we weten dat ze daarna weer honger zullen hebben. Of omdat hij een neonreclame met de tekst ‘Enjoy Poverty’ in de jungle opricht. 

Halina Reijn nu ook beste actrice van Polen

Ze veroverde de harten en de geesten van Nederlandse toeschouwers en regisseurs al heel vroeg in haar carrière. Nu komt daar een aardige bekroning bij. De al meermalen in de prijzen gevallen Nederlandse actrice Halina Reijn is vrijdagavond 29 mei uitgeroepen tot beste actrice van Polen. Ze veroverde deze eer met haar solo ‘La Voix Humaine’, naar een tekst van Jean Cocteau uit 1927. De voorstelling, gemaakt in België, werd getoond op het Internationale Theaterfestival Kontakt in de Poolse stad Torun.

La Voix Humaine is vanaf december 2009 ook in Nederlandse theaters te zien.

Het wordt ernst met 3D – ook Wim Wenders is om

Nadat Cannes al was geopend met de 3D-film Up gaat nu Wim Wenders een dansfilm in 3D regisseren. Wie zou nu nog durven beweren dat de stereoscopische film niet meer is dan een grapje voor de kermis?
Volgens een bericht in het vakblad Screen International beginnen filmregisseur Wenders en de beroemde choreografe Pina Bausch in september met de productie van Pina, gebaseerd op de stukken Café Müller, Frühlingsopfer en Vollmond. Volgens Wenders is het met de gewone 2D-cinema niet mogelijk de beleving van het werk van Bausch vast te leggen. 3D brengt de toeschouwer als het ware op het podium.

Het navelpluis voorbij

Door Robbert van Heuven

Het gaat niet om het doel, maar om de reis er naar toe, is zo’n fijn platgetreden cliché dat in menig zweverig citatenboekje figureert. Maar voor de zoektochten van Ilay den Boer en Miriam Stein gaat het cliché toch op. En ze leveren bovendien indrukwekkend theater op.

Festival verdiept reality check nog verder dankzij Rimini Protokoll en de rauwe praktijk van adoptie.

Door Wijbrand Schaap

Duistere familiebanden en keurige kledingcodes gaan wel vaker samen. In de voorstelling Black Tie van het Duitse reality-theatergezelschap Rimini Protokoll krijgen we dat weer eens ingepeperd. Het gezelschap bracht ooit echte ontslagen Sabena-werknemers op het toneel in de voorstelling Sabenation, en hun verhaal over de nonchalance van de Belgische overheid maakte diepe indruk. Ook nu is er volop realiteit in het theater, en verdiept Festival a/d Werf er zijn reality-check mee. We hadden al om Bloed en Bodem wippende Esten, een verscheurde Joodse jeugd in Israël en onze moeizame verhouding met de zuid-molukkers. Nu komen daar de kinderen bij die we ooit kochten i de derde wereld.

Amsterdam FM: critici vakblad TM, Parool en @cultuurpers razend enthousiast over #fadw

http://www.salto.nl/streamplayer/ondemand_stads.asp?y=09&m=05&d=26&t=1500
Op 26 mei was het raak bij de Clash der Recensenten op Amsterdam FM. Het kunstprogramma op de Amsterdamse zender leverde in plaats van een clash, grenzenloze eenstemmigheid op tussen Robbert van Heuven, Simon van den Berg en Wijbrand Schaap.

Het begon over Ilay den Boers ‘Eet Smakelijk’ en Floris van Delft’s ‘Rechter kan niet’. Maar uiteindelijk waren ze het erover eens dat het festival dit jaar, met alle hoogte- en dieptepunten als geheel eigenlijk een mooie marathonvoorstelling is. En daar mag regisseur Yvonne Franquinet best trots op zijn.

6,079FansLike
1,339VolgersVolg
16,031VolgersVolg
50% Complete

Dank voor je bezoek!

Wil je echt niets meer missen? Schrijf je dan in voor onze GRATIS nieuwsbrief
Holler Box