Meteen naar de inhoud

Benjamin Verdonck opent Vlaams Theaterfestival: kunstenaars moeten mileubewust zijn. #tf2010

We waren het helemaal vergeten, dat milieu. Terwijl de straten in Nederland blank staan en sommige Nederlanders al spreken van Pakistaandse toestanden, gaat het hier toch vooral over dreigende bezuinigingen en uiteenvallende christendemocratische machtsblokken. ‘Kunstenaars van vandaag moeten zich verhouden tot de milieuproblematiek’ is dan ook een opmerking die we in Nederland niet verwachten te horen van een kunstenaar. We… 

Dit is mijn vader: vlammende steekpass over antisemitisme te zien op #tf2010

In Dit is mijn vader zet de jonge theatermaker Ilay den Boer (1986) zijn eigen vader letterlijk in de spotlights. Hij doet dat door zijn vader de hoofdrol te gunnen in een voorstelling die helemaal over hem gaat. Dat levert intiem en voyeuristisch theater op.
Voor de voorstelling krijgt u een boekje uitgedeeld waarin de levensloop van Gert den Boer staat beschreven. Aan de hand van jaartallen en gebeurtenissen kunt u als bezoeker vragen stellen aan de mannen op het toneel. Vader en zoon geven antwoord, openen deurtjes en vertellen anekdotes. Maar wat als blijkt dat zij heel anders omgaan met sommige gebeurtenissen? Waar de joodse Ilay tekenen ziet van antisemitisme, herkent zijn eigen gereformeerde vader een onschuldig akkefietje. Hoe anders kijken vader en zoon aan tegen problemen als discriminatie of haat?

De Dodo slaat zijn vleugels uit in barre tijden voor gesubsidieerde kunst

Dan moet je net Twan Huys hebben. De presentator van Nova die in een paar schoolmeestervragen alle verkiezingsambities van Job Cohen om zeep wist te helpen. Hij zal zondag 29 augustus dezelfde truc kunnen gaan uithalen met een paar linkse politici en kunstbobo’s in het traditionele Uitmarktdebat in Paradiso.

Museum Belvedere: ‘Overstromingen in Pakistan, bosbranden in Moskou, een kabinet gedoogd door Wilders. Hoe beroerd kan een landschap zijn?’

‘In dit museum hemelen we het landschap zo vaak op, dat we nu eens de destructie, de ontreddering en de dreigende verandering van het landschap wilden laten zien.’ Volgens Han Steenbruggen, directeur van Museum Belvedere in Heerenveen-Oranjewoud, werd het tijd voor expositie die toont wat oorlog, natuurrampen en klimaatverandering met het landschap doen: ‘Met deze tentoonstelling reflecteren en reageren we… 

Branden: legendarisch toptheater opnieuw te zien in Amsterdam #tf2010

De verwoestende kracht van oorlog en haat

De schrijver Wajdi Mouawad (1968) ontvluchtte op negenjarige leeftijd zijn geboorteland Libanon. Op dat moment woedt daar al jaren een wrede burgeroorlog. Samen met zijn familie komt hij via Frankrijk in Canada terecht.

Daar ontwikkelt hij zich tot een internationaal vermaarde theaterschrijver. Zijn werk wordt inmiddels over de hele wereld gespeeld. Het Ro Theater introduceerde Mouawad dit theaterseizoen voor het eerst in Nederland.

Regisseur Alize Zandwijk koos voor het stuk Branden en zet een gewaagde en overtuigende versie op de planken. Bijgestaan door een talentvolle cast van actrices en acteurs. Je ziet de moeder Nawal Marwan en haar tweeling Jeanne en Simon. Nawal is stervende.

De eerste wereldwijde twitteractie van musea: Het Cultureel Persbureau is erbij en maakt reportage

1 september is het ‘Askacurator-dag’. Nu al meer dan honderd musea in nu al veertien landen zetten die dag hun curator aan de computer om vragen van internetgebruikers te beantwoorden. Het is een primeur. Nog nooit eerder was zo’n vragenuurtje wereldwijd te volgen, en nog nooit eerder kregen internetgebruikers toegang tot de mensen achter musea als het Tate Modern, Van… 

‘Wat doet die drol op uw sokkel?’ Musea nemen opnieuw voortrekkersrol op sociale netwerken met ‘ask a curator’

Paul McCarthy - Shit pile (2007)

In februari van dit jaar kon je al wereldwijd musea aan je twitterlijstjes toevoegen dankzij #followamueum, en nu hebben ze weer een nieuw ding bedacht. Het is nooit vertoond, en heel simpel. Op 1 september a.s. Kan iedereen, waar ook ter wereld, vragen stellen aan mensen met verstand van kunst. Enige voorwaarde: dat je op twitter zit en weet waar de ‘hekje’-toets zit. Want met de ‘hashtag’ #askacurator stel je je vraag aan een museumdirtecteur of tentoonstellingsmaker, en door via de zoekfunctie op de twitterwebsite, of in een twitterprogramma als Tweetdeck, te zoeken naar datzelfde #askacurator, kun je iedereen met zo’n vraag volgen, en ook de antwoorden bijhouden.

Spektakelgroep Vis à Vis geeft alle ruimte aan de fantasie en overtreft zichzelf in droomspektakel Silo8

Vliegende verpleegsters. Daar kijken we niet meer van op. We hebben allemaal Mary Poppins gezien. Dat ze bij Vis a Vis, bij het strand van Almere, in plaats van onzichtbare touwtjes een vijftig meter hoge bouwkraan inzetten voor zo’n speciale opkomst is dan spectaculair en leuk, maar meer ook niet. Kwestie van geld en middelen. De volgende show heeft wel… 

Uncle Boonmee op festival World Cinema Amsterdam

Door Leo Bankersen

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, de verrassende Gouden Palm-winnaar van dit jaar, krijgt komend weekend zijn eerste Nederlandse vertoning op het nieuwe festival World Cinema Amsterdam. De jury van Cannes had met deze keuze zelfs onder critici enig rumoer veroorzaakt. Want was dit geestenverhaal van de Thaise cineast met de onuitsprekelijke naam nu een saaie en obscure film, of juist een cinematografische hoogstaand meesterwerk?

De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg op locatie

Rotterdam verbouwt de schouwburg tot iets wat op zijn Jan Versewyvelds gezellig moet gaan worden met veel hout. De Internationale Keuze, het steeds spannender wordende seizoensopenertje van de Kist van Quist, zoals het gebouw tegenover de Pathé-multiplex op het schouwburgplein heet, is daarom overal te zien, behalve in de schouwburg. Tot op het laatste moment zoekt men nog naar locaties.… 

Op naar Theaterfestival TF en Internationale Keuze Rotterdamse schouwburg

  De Dodo heeft zijn vuurdoop gehad. We weten inmiddels wat het in de basis inhoudt, en dus ook wat er te verbeteren valt. en natuurlijk zullen er nog anderen zijn met nog meer suggesties. Dat gaan we allemaal meenemen in onze tentjes deze maand juli, daar gaan we over denken en slapen en dan gaan we met de nieuwe inzichten… 

Een Don Giovanni zonder Don ervoor, zonder scrupules en zonder illusies, maar met een paar blote vrouwen. #hf10

 Door Wijbrand Schaap Eens in de zoveel tijd staat er een theaterregisseur op die de leegte om zich heen aan de kaak wil stellen. Dat het om de leegte in hem (of haar) zelf gaat, daar komt deze jonge regisseur meestal een jaar of twintig later achter, als die eenmaal wat minder leeg geworden is. Zo gaan die dingen. We… 

Shukshin’s Stories: een ‘zigeunerjongetje-met-traan’-schilderij van de hand van een grootmeester. #hf10

De Russische ziel. Daar is dus iets mee. En daar krijg je iets van mee als je een stuk van Tsjechov ziet (mits goed uitgevoerd), of één van zijn korte verhalen leest. Of wanneer je het werk van Tolstoi, Dostojevski of welke andere bewoner van dat uitgestrekte niets ten oosten van Polen leest. Of de schilderijen ziet, die een paar… 

Teleac-cursus muezzin-zang levert weinig dieper inzicht op #hf10

 Hierboven leuke audio van het Holland Festival. We zijn wezen kijken en luisteren bij deze voorstelling. Na afloop spraken we met acteur Sabri Saad el Hamus en recensent Martin Schouten. Zij hadden zo hun eigen opvattingen over dit stuk, dat als volgt werd aangekondigd: Caïro is de stad met dertigduizend minaretten. Hier hoor je vijf keer per dag boven het… 

Oerol dient zich aan. Concurrentie voor Holland Festival op de schaarse kunstpagina’s in Festivalland #hf10

 Het Marathon-effect is bekend: zet toeschouwers een halve dag of langer bij elkaar in een theater, bij voorkeur op ongemakkelijke stoelen, en lever ze over aan een stuk of wat acteurs met een toneelstuk. Succes lijkt verzekerd, en dat wisten de oude Grieken al. Dat er dus geen wanklank zou zijn rondom het monsterproject I Demoni, de Dostojevski-bewerking van Peter… 

Demoni door Peter Stein: Meesterwerk leidt tot meesterwerk #hf10

 Wat valt er na een twaalf uur durende theatermarathon nog te zeggen? Dat het goed was? Goed. Dat kan. Dat het zeldzaam was? Ook waar. Dat het een regisseur van in de zeventig vergt om een Russische roman met zoveel rust te ensceneren, en dat het zulke fenomenale spelers vergt om het publiek 11 uur lang aan de niet al… 

‘Calliope schrijft hele essentiële noten.’ Première Greek Love Songs van Calliope Tsoupaki #hf10

 Beeldverslag: Ellen Segeren Een paar jaar geleden schreef de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki liederen met pianobegeleiding voor de Griekse zangeres Nena Venetsanou. Enkele hiervan bewerkte Tsoupaki voor de vier koperblazers van de Rotterdam Philharmonic Brass Soloists en de vier zangers van het Egidius Kwartet, waarvan voor deze gelegenheid de tenorpartij wordt ingevuld door Marcel Beekman. Voor hem schreef Tsoupaki ook… 

De Keersemaeker zakt in ’3Abschied’ door de bodem van wat nog dans is

 Tekst Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Nadat de zintuiglijke arbeid in Keeping Still – Part I en The Song al tot een minimum was gereduceerd gaat dansfilosofe Anne Teresa de Keersmaeker in het slotdeel van de trilogie, 3Abschied, de confrontatie aan met de meest extreme reductie die in het leven mogelijk is: de dood. Haar muziekkeuze valt weer op Der… 

Strijd om de hashtags: Harmony Festival, Ca vs Holland Festival, Nl #hf10

 Gelukkig is er een flink tijdsverschil tussen Santa Monica en Amsterdam, maar even dreigde er een flinke verwarring te ontstaan toen de organisatoren van het driedaagse Harmony Festival meenden de hashtag #hf10 voor zichzelf te kunnen reserveren. Sinds de eerste twitters, gisteren, is het echter stil in Californië, want ze hebben ontdekt dat Nederland Rulez waar het trending topics betreft.… 

Jelineks Rechnitz maakt indruk op Holland Festival-bezoekers #hf10

Image by Andrew B47 via Flickr  Foto: Chris Vanderburght Het werd tijd voor een echte theaterklapper op het Holland festival, na de nogal lauw ontvangen Brits-Amerikaanse Shakespeares van Sam Mendes’ Bridge Project. En klappen deed het bij Rechnitz van Elfriede Jelinek dooor de beste acteurs van de Münchener Kammerspiele. Karin Veraart van De Volkskrant was diep onder de indruk: …Niet… 

Ondertussen op het Holland Festival: Pers juicht over Hondenhart en twijfelt aan Anne Therese de Keersemaeker #hf10

 Niet alles was negatief rond Sam Mendes’ Bridge Project, dat nogal zuinig ontvangen werd door ons van De Dodo, en een paar andere media. Behalve een paar positieve twitterreacties leverde de voorstelling The Tempest ook een best aardige recensie op van Volkskrantrecensente Karin Veraart, die bewondering had voor muziek, regievondsten en acteerprestaties van vooral Stephen Dillane en het verse echtpaar… 

Dankzij Elfriede Jelinek weten we sinds 9 juni weer iets beter hoe het is om Oostenrijker te zijn. #hf10

 Door Wijbrand Schaap (foto Arno Declair) Sinds woensdag 9 juni 2010 lijkt Nederland weer een beetje meer op Oostenrijk, al liggen bij ons de bergen in het zuidoosten, in plaats van in het westen. En er is nog een verschil: wij mogen het toneelwerk van de Oostenrijkse Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek nog wel zien, terwijl de strenge schrijfster het in haar… 

Amsterdam FM Clash der Recensenten over Holland Festival #hf10

 Loek Zonneveld maakt zich woedend over The Bridge Project, maar is dolblij met The Song van De Keersemaeker en Wijbrand Schaap geniet nog na van Amal Maher in de uitzending van Clash der Recensenten op Amsterdam FM, dinsdag 8 juni, tussen 15:00 en 16:00 uur. Met ook nog een heldere uitleg over wat De Dodo is, en waar die voor… 

Wat de kranten zeggen: met de muziek zit het wel snor, als gebruikelijk op #hf10

 Martijn Padding heeft iets bijzonders gedaan met Beethovens 10e. Hij maakte van het stuk dat de dove componist nooit echt helenmaal schreef een ervaring die je, zoals Volkskrantrecensent Frits van der Waa het uitdrukte, je deed voelen hoe het klonk tussen Beethovens oren. Volgens de NRC klonk het Indrukwekkend: de van alle heroïek ontdane scheppingssfeer, alsof je door twee eeuwen… 

In sluierspiraal van Zaha Hadid klinkt Bach prachtig, maar cellist Queyras mist gevoel #hf10 #gastrecensie

 Soms zijn we zelf niet bij een concert of voorstelling, maar is er een toeschouwer die in meer dan een paar zinnen een mooie of kritische beschouwing wijdt aan een voorstelling. Die stukken mag u inzenden, en als ze goed genoeg worden bevonden, plaatsen wij ze door op De Dodo. Met onze hartelijke dank, natuurlijk. Mail uw stukken naar: dedodo@cultureelpersbureau.nl… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands