Meteen naar de inhoud

Edwin Jacobs heet Red Bull-blikje welkom in Centraal Museum: “Het is een onvervreemdbaar recht van iedereen om kennis te maken met kunst en cultuur”

Hoort een reclame-uiting van een frisdrankenfabrikant in een museum thuis? In de visie van Edwin Jacobs kan het en past het naadloos in deze tijd. Hij stelt zijn Centraal Museum open voor kunstwerken gemaakt van Red Bull-blikjes. Iets waar niet iedereen even positief op reageert.

De tentoonstelling ‘Art of Can’ toont de zestig beste creaties die zowel amateurs als enkele professionals hebben vervaardigd uit blikjes Red Bull. Pretentieloze kunstwerkjes, noemt Jacobs ze. Toch vindt hij dat ze in een museum horen. Tegenwoordig is een museum niet enkel een plek waar mensen komen kijken, het is ook een plek waar ze iets komen brengen. Bijvoorbeeld een frisdrankblikje. ‘Jeder Mensch ist ein Künstler’, zei Joseph Beuys .

Jacobs over Red Bull

Vervagende grenzen tussen het museum en de straat en tussen het museum en de markt. Als de museumdeuren in grotere openbaarheid worden opengesteld voor commerciële partners, zijn er andersom dan ook meer mogelijkheden? Het museum dat zich in grotere openbaarheid op de commerciële markt begeeft?

Meer over Red Bull

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur